کد خبر : 76392

تعرفه واردات خودرو زیر 1000 سی سی خودروسازان را نگران کرد / تعرفه واردات خودرو 1401

تعرفه واردات خودرو زیر 1000 سی سی خودروسازان را نگران کرد / تعرفه واردات خودرو 1401

تغرفه واردات خودرو اکنون بیش از هر زمان دیگری در بحث واردات خودرو اهمیت پیدا کرده است. چرا که دولت بر واردات خودروهای اقتصادی تمرکز کرده است.

به گزارش خودروتک، تعرفه واردات خودرو نقش مهمی در قیمت نهایی خودرو وارداتی بازی می کند. به خصوص که حالا تعرفه واردات خودرو با ارز مرجع نیمایی محاسبه می شود. و دیگر خبری از ارز 4200 تومانی برای محاسبه تعرفه واردات خودرو نیست. تعرفه واردات خودرو در صورتی که بالا باشد می تواند هدف اصلی واردات خودرو یعنی واردات خودروهای اقتصادی را منحرف کند. از این رو در این مقطع از واردات، تعرفه واردات خودرو اهمیت بیشتری دارد.

تعرفه واردات خودرو 1401

دنیای اقتصاد در گزارشی از میزان تعرفه واردات خودرو در سال 1401 خبر داده است. بر این اساس هیات وزیران به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت اصلاحات تعرفه‌ای را برای ۴۴۰ قلم کالا در نظر گرفته که خودرو و قطعات نیز جزو آنها به شمار می‌رود. بر این اساس، سود بازرگانی ۴۱ درصدی برای واردات خودروهای ۱۰۰۰ تا دو‌هزار سی‌سی، به ۲۸‌ درصد و سود بازرگانی خودروهای زیر ‌هزار سی‌سی نیز به یک ‌درصد کاهش پیدا کرده است.

بنابراین با توجه به حقوق ورودی چهاردرصدی، از این پس خودروهای دارای حجم موتور ۱۰۰۰ تا دو ‌هزار سی‌سی، با تعرفه ۳۲درصدی (۲۸‌درصد سود بازرگانی به علاوه چهار‌درصد حقوق ورودی) و خودروهای زیر ‌1000 سی‌سی با تعرفه پنج‌درصدی (یک‌درصد سود بازرگانی به علاوه چهار ‌درصد حقوق ورودی) امکان واردات خواهند داشت.

البته با توجه به تغییر قیمت ارز مرجع در گمرک از ۴۲۰۰ به ۲۳۰۰۰ تومان، تعرفه واردات خودرو نیز بر اساس ارز ۲۳‌ هزارتومان محاسبه خواهد شد.

تعرفه واردات خودرو 5 درصد برای موتورهای زیر 1000 سی سی

ظاهرا تعرفه واردات خودرو برای خودروهای با حجم موتور زیر 1000 سی سی محل اصلی مناقشه است. کاهش تعرفه واردات خودرو، اعتراض خودروسازان را به دنبال داشته، چه آنکه آنها می‌گویند اولا این موضوع با عرف تعرفه‌ای این سال‌ها نمی‌خواند و ثانیا به تولید داخل ضربه خواهد زد.

هر چند خودروهای زیر 1000 سی سی که استاندارد ایمنی لازم را داشته باشند و قابلیت واردات به کشور را هم داشته باشند زیاد نیستند اما تعرفه 5 درصدی برای واردات خودروهای زیر 1000 سی سی برای همان اندک مدل های دارای شرایط واردات را هم به رقیبی سرسخت برای محصولات داخلی تبدیل خواهد کرد.

 خودروسازان در شرایطی از ضربه تعرفه پایین به تولید داخل سخن به میان می آورند که با وجود سال ها تعرفه بالا و چهار سال ممنوعیت کامل واردات خودرو همچنان به تولید مدل های قدیمی و تولید ناقص خودرو ادامه می دهند!

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها