کد خبر : 76274

زمان ورود خودروهای وارداتی به کشور مشخص شد

زمان ورود خودروهای وارداتی به کشور مشخص شد

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان این‌که نخستین خودروهای وارداتی اواخر شهریور راهی بازار می‌شوند در خصوص تأثیر واردات بر قیمت بازار گفت: از همان ماه اول ما شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود چرا که واردات خودرو شوک به بازار وارد می‌کند.

واردات خودرو پس از یک دوره تقریبا 4 ساله آزاد شد. واردات خودرو در شرایطی ممنوع شد که در طی دوران ممنوعیت واردات خودرو قیمت خودروهای وارداتی بسیار بیشتر از رشد قیمت ارز رشد کرده است. درخصوص آزادسازی واردات خودرو از چندی قبل دولت، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام به جمع بندی نهایی رسیدند. واردات خودرو کماکان با تعرفه انجام خواهد شد.

ورود خودروهای وارداتی به بازار از شهریور

اواخر سال 97 بود که براساس مصوبه سران قوا به‌علت محدودیت‌های ارزی، واردات خودرو به‌مدت 3 سال ممنوع شد، در زمان حاضر این ممنوعیت 3ساله تا پایان اردیبهشت ماه تمام می‌شود و با تأکید دستگاه‌های مختلف قرار است مصوبه واردات خودرو تعریف و به‌دنبال آن واردات آزاد شود تا التهابات بازار خودرو برطرف و تقاضا و عرضه مدیریت شود.

در همین ارتباط مهدی دادفر در گفت‌وگو با تسنیم، در خصوص پیش‌نویس واردات خودرو که قرار است از سوی وزارت صنعت تهیه و طی روزهای آینده اعلام شود، گفت: این پیش‌نویس در راستای ماده 4 طرح ساماندهی صنعت خودرو تهیه می‌شود و قرار است بر اساس آن به‌جای خودروهای لوکس برای عموم مردم واردات خودرو انجام شود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اعلام اینکه  در این پیش‌نویس قرار است الزامات صادرات خودرو و قطعات نیز تعریف شود، افزود: البته تأکید شده است سایر کالاها نیز امکان صادرات داشته باشند اما صادرات آنها برای حفظ تراز تجاری باید با تأیید وزارت صنعت باشد تا در ادامه آن واردات خودرو انجام شود.

وی اضافه کرد: همچنان قوانین تعرفه‌ای، عوارض و استانداردها بر واردات خودرو حاکم است و تغییری در این رابطه انجام نشده است.

دادفر با انتقاد از اینکه در راستای تدوین پیش‌نویس واردات خودرو جلسات مختلفی برگزار شده است اما از انجمن‌های ذی‌ربط هیچ مشورتی در این رابطه صورت نگرفته است، گفت: در نهایت بعد از رایزنی‌های بسیار ما توانستیم یک نماینده از خود را به جلسه اخیر وزارت صنعت اعزام کنیم اما نکته اینجاست وزارت صنعت باید برای تصویب قوانین و مصوبات مختلف نظر اهالی فن را هم جویا شود.

ریزش قیمت خودروهای وارداتی از ماه اول ورود خودروهای جدید

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص تأثیر واردات خودرو بر قیمت بازار نیز گفت: به‌نظر می‌رسد از همان ماه اول ما شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم چرا که واردات خودرو شوک به بازار وارد می‌کند. با توجه به قیمت خودروهای وارداتی در آینده بازار به ثبات خواهد رسید.

وی تأکید کرد: به‌نظر می‌رسد اولین خودروهای وارداتی اواخر شهریورماه راهی بازار شوند چراکه تجربه ثبات کرده است تا اجرایی شدن این گونه مصوبات تعلل‌های بسیاری صورت می‌گیرد.

واردات خودروهای کم مصرف و ایمن

به گزارش تسنیم، تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص واردات خودرو گفته است: با بررسی کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب شد دولت خودرو‌هایی را که کم‌مصرف و ایمن هستند بدون سقف وارد کند. امروز خلأ 500هزارخودرویی در بازار احساس می‌شود که با واردات، فضا رقابتی می‌شود.

علاوه بر این منطقی معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت نیز اعلام کرده است؛ "برای واردات خودرو نمی‌توانیم به‌طور کامل از منابع بانک مرکزی استفاده کنیم بنابراین پیشنهاد شد که سرمایه‌گذاران می‌توانند در زنجیره ارزش خودرو چه در قطعات و چه در زیرمجموعه‌ها سهیم باشند و همچنین مشوق‌های صادراتی نیز تعریف شد برای کسانی که طیفی از محصولات را صادر می‌کنند به‌ازای صادرات با مجوز بانک مرکزی بتوانند وارادات کنند".

وی درباره میزان واردات و تأثیر کیفیتی و قیمتی روی تولیدات داخلی ابراز کرد: به‌عنوان مثال نیاز بازار 2 میلیون دستگاه خودرو است منتها خودروساز‌ها یک و نیم میلیون تولید می‌کنند و برای اینکه بازار به تعادل برسد باید جمع تولید داخلی و جمع صادرات بتوانند نیاز‌های جامعه را برطرف کنند؛ عدد کاملاً بستگی به این دارد که ما چقدر شکاف داشته باشیم و طبعاً وقتی خودروسازان داخلی هم کیفیت و هم تیراژ را بالا ببرند قطعاً می‌توانیم بگوییم واردات محدودتری را خواهیم داشت.

فاطمی امین وزیر صنعت هم با اعلام اینکه "مصوبه واردات خودرو هفته آینده نهایی خواهد شد"، تأکید کرد «محدودیتی در واردات نخواهیم داشت و همزمان با واردات و همچنین افزایش عرضه خودروسازان داخلی، بخش عمده‌ای از تقاضای بازار پاسخ داده خواهد شد. هماهنگی‌های لازم انجام شده است تا این واردات در اسرع وقت انجام شود، اما دولت، واردکننده نخواهد بود بلکه شرایط را تسهیل خواهیم کرد.»

وزیر صنعت گفته است: اولین نکته این است که تمرکز ما بر واردات خودروهای اقتصادی است. در سال‌های پیش از 1397، عمدتاً خودروهای لوکس، گران‌قیمت و تجملاتی وارد می‌شد که بخش خاصی از آن بهره می‌بردند اما تمرکز ما در این دوره بر این است که خودروهای اقتصادی برای استفاده عموم وارد شود و هم اینکه این نقیصه در کشور برطرف شود.

وی در پاسخ به اینکه "چه‌تعداد خودرو وارد خواهد شد؟" اظهار کرد: تنظیم تعداد خودروهای وارداتی متناسب با تنظیم بازار خواهد بود. پنج روش برای واردات طراحی شده است که به‌زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد. دولت واردکننده خودرو نخواهد بود، بلکه این واردکنندگان هستند که مسئولیت را به‌عهده خواهند داشت، محدودیتی برای واردات وجود ندارد و متناسب با نیاز و تقاضای بازار، واردات انجام خواهد شد.

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها