کد خبر : 83212

سایپا اطلس بخریم یا پژو ۲۰۷i با موتور TU۳؟

سایپا اطلس بخریم یا پژو ۲۰۷i با موتور TU۳؟

پژو 207i یکی از هاچ‌بک‌های محبوب بازار بود که تابه‌حال در رنج قیمتی خود رقیبی نداشت. اما شرکت سایپا اخیراً محصولی به نام اطلس وارد بازار کرده که می‌تواند یک رقیب جدی برای هاچ‌بک پرطرفدار ایران‌خودرو باشد.

به گزارش خودروتک به نقل از تجارت‌نیوز، پژو 207i ایران‌خودرو یکی از محصولات پرطرفدار از زمان ورود به بازار است که به‌نوعی فیس‌لیفت پژو 206 محسوب می‌شود. این خودرو یکی از محصولات رده‌بالای ایران‌خودرو بود که در آن رنج قیمتی، هیچ رقیبی در بازار نداشت، اما شرکت سایپا اخیراً با معرفی اطلس که آن هم به‌نوعی فیس‌لیفت کوییک به شمار می‌رود قصد دارد وارد رقابت با هاچ‌بک محبوب ایران‌خودرو شود.

به دلیل اینکه قیمت تیپ‌های بالاتر پژو 207i گران‌تر از اطلس در بازار معامله می‌شود، در ادامه اطلس G به رقابت با پژو 207i با موتور TU3 می‌پردازد و ارزش خرید هر کدام بررسی می‌شود.

اطلس G از همان پیشرانه استفاده‌شده روی کوییک با نام M15I بهره می‌برد که یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر و هشت سوپاپ است و حداکثر 90 اسب‌بخار و 137 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. در مقابل پژو 207i در این نسخه از پیشرانه TU3 بهره می‌برد که 1.4 لیتر حجم دارد و از نوع تنفس طبیعی با چهار سیلندر و هشت سوپاپ است. پیشرانه 207i می‌تواند 75 اسب‌بخار قدرت و 118 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

هر دو خودرو به گیربکس دستی مجهز هستند و قدرت تولیدی پیشرانه را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کنند. وزن خالص آنها نیز در همان محدوده 1050 کیلوگرم بوده، اما اطلس در حد بسیار جزئی سنگین‌تر است. بنابراین می‌توان متوجه شد که در بخش قوای محرکه، خودرو اطلس سایپا ارزش خرید به‌مراتب بالاتری نسبت به پژو 207i با موتور TU3 دارد.

البته مصرف ترکیبی اطلس 6.93 لیتر و مصرف رقیب آن 6.36 لیتر از سوی شرکت‌های سازنده اعلام شده است که این میزان از مصرف بالاتر اطلس به دلیل حجم موتور بیشتر و وزن خالص بیشتر دور از ذهن نبود.

هر دو پیشرانه به دلیل اینکه در محصولات قبلی ایران‌خودرو و سایپا استفاده شده‌اند، به‌نوعی تست‌شده محسوب می‌شوند و نقاط ضعف و قوت‌شان مشخص شده است. پیشرانه اطلس به‌نوعی کم‌دردسرتر از پیشرانه TU3 پژو 207i به شمار می‌رود، زیرا این پیشرانه از بابت واشر سرسلندر کمی ضعف دارد و پس از چند سال استفاده نیاز به تعمیر پیدا می‌کند.

طراحی ظاهری

در بخش طراحی ظاهری، خودرو اطلس بهبود قابل توجهی نسبت به کوییک دارد. قسمت جلویی خودرو به‌کلی متحول شده و طرح چراغ‌ها، جلوپنجره و خطوط روی کاپوت به‌روزتر از کوییک به نظر می‌رسد. البته ممکن است طرح خطوط عمودی استفاده‌شده در جلوپنجره اطلس مورد پسند همه نباشد.

در مقابل پژو 207i از خطوط عجیب‌وغریب یا به‌اصطلاح شلوغ‌کاری کمتری نسبت به اطلس برخوردار است که بستگی به سلیقه خریدار دارد. رینگ‌های هر دو خودرو 14اینچی است، اما اطلس از رینگ‌های آلیاژی استفاده می‌کند که زیباتر و سبک‌تر از رینگ‌های فولادی رقیب خود است.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی

اطلس G نسخه فول‌آپشن دنده دستی این خودرو است که از فرمان هیدرولیک بهره می‌برد. این نسخه علاوه‌ بر امکاناتی همچون سنسور دنده‌عقب، دی‌لایت، صندلی عقب تاشو و دستگیره‌های آسان بازشو دارای نمایشگر هفت اینچی، دوربین دنده‌عقب، آینه‌های تاشو برقی، تریم دورنگ، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، روکش صندلی‌های چرمی و سانروف است.

داخل اطلس

در مقابل پژو 207i با موتور TU3 به دوربین و سنسور پارک عقب، دی‌لایت، نمایشگر هفت اینچی، فرمان هیدرولیک، کروزکنترل، آینه‌های برقی، دکمه‌های کنترلی روی فرمان و… مجهز است.

بنابراین حتی در بخش امکانات رفاهی نیز می‌توان دید اطلس ارزش خرید بیشتری نسبت به پژو 207i با موتور TU3 دارد.

پژو 207i

قیمت و سخن پایانی

در حال حاضر اطلس سایپا با قیمت 405 میلیون تومان از درِ کارخانه به فروش می‌رسد و در بازار با 613 میلیون تومان معامله می‌شود. بنابراین یک فاصله 208 میلیون تومانی از کارخانه تا بازار برای اطلس وجود دارد. در مقابل پژو 207i با موتور TU3 از سال گذشته با نرخ حدودی 324 میلیون تومان از درِ کارخانه به فروش می‌رسد، اما در بازار با 677 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که اختلاف 353 میلیون تومانی دارد.

بنابراین با وجود اینکه اطلس از لحاظ قیمتی در رده بالاتری نسبت به پژو 207i قرار می‌گیرد، اما در بازار محبوبیت کمتری دارد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها