کد خبر : 83171

فونیکس بخریم یا دیگنیتی؟

 

فونیکس FX و دیگنیتی را می‌توانیم در حال حاضر جزو جوان‌پسندترین کراس‌اوورهای بازار کشورمان بدانیم. چرا که علاوه بر ظاهر اسپرت، عملکرد فنی بسیار خوبی را هم ارائه می‌دهند. نزدیکی قیمت این دو خودرو در بازار هم باعث شده است تا بسیاری از خریدارانی که به دنبال یک کراس‌اوور صفرکیلومتر اسپرت هستند، تا حدودی بر سر دوراهی قرار بگیرند. به همین بهانه امروز به مقایسه تیپ‌های قوی‌تر آن‌ها یعنی دیگنیتی پرستیژ و فونیکس FX پرمیوم پرداختیم.

 

 

مقایسه دیگنیتی با فونیکس FX از نظر طراحی

دیگنیتی پرستیژ و فونیکس FX براساس مد روز و با بهره‌گیری از المان‌های جوان‌پسند طراحی شده‌اند. این نکته را می‌توانیم در قسمت‌هایی مثل جلوپنجره بزرگ، آینه‌های جانبی پایه‌دار روی درب‌ها، رینگ‌های تیره و چراغ‌های عقب متصل به‌هم ببینیم.

در این میان فونیکس FX به لطف رنگ مشکی سقف و ستون‌ها، چراغ‌های جلو دوتیکه و استفاده بیش‌تر از خطوط شکسته، در نماهای جلو و جانبی به‌روزتر از دیگنیتی به نظر می‌رسد. اما دیگنیتی پرستیژ با وجود گرافیک جذاب‌تر چراغ‌ها و چهار خروجی اگزوز واقعی، در نمای عقب کمی جذاب‌تر از رقیب مدیران خودرویی خود است.

درون کابین هر دو خودرو هم طراحی به‌روزی را می‌بینیم اما داشبورد فونیکس FX به دلیل یکپارچه بودن صفحه نشان دهنده‌ها با مانیتور سیستم مالتی مدیا، طرح یکپارچه دریچه‌های تهویه مطبوع و بهره‌گیری از لیور دنده الکترونیکی، به میزان قابل‌توجهی به‌روزتر از داشبورد دیگنیتی پرستیژ به نظر می‌رسد.

در مجموع برای مقایسه فونیکس FX با دیگنیتی از نظر ظاهری باید بگوییم که هر دو خودرو زیبا و تاحد زیادی عامه‌پسند هستند. با این تفاوت که فونیکس FX چهره‌ای تهاجمی‌تر دارد اما دیگنیتی پرستیژ ذات سرکش خود را پشت چهره‌ای آرام‌تر پنهان کرده است.

 

مقایسه دیگنیتی با فونیکس FX از نظر امکانات رفاهی

دیگنیتی پرستیژ از نظر آپشن در جایگاه خوبی قرار دارد اما از شانس بدش امروز در مقابل یکی از پرآپشن‌ترین کراس‌اوورهای بازار ایران قرار گرفته است. فونیکس FX به لطف آپشن‌هایی مثل سیستم‌های کامل کمکی راننده (ADAS)، تهویه مطبوع دوکاناله و سردکن صندلی‌های جلو، برنده این بخش از مقایسه می‌شود.

تجهیزات

دیگنیتی پرستیژ

فونیکس FX پرمیوم

چراغ

چراغ‌های جلو و عقب LED، مه‌شکن عقب، دی‌لایت، سنسور نور، چراغ بدرقه

چراغ‌های جلو و عقب LED، دی‌لایت، سنسور نور، مه‌شکن عقب، نور بالا اتوماتیک، تنظیم ارتفاع اتوماتیک چراغ‌های جلو

سیستم‌های مالتی مدیا

سیستم صوتی پایونیر با 8 بلندگو و آمپلی‌فایر 150 واتی، USB، بلوتوث، Wifi، نویگیشن، مانیتور 10.25 اینچی لمسی

USB، بلوتوث، اپل کارپلی، اندروید اتو، مانیتور 10.25 اینچی لمسی، 8 بلندگو با برند سونی

رینگ‌ها

20 اینچی آلومینیومی

18 اینچی آلومینیومی

شیشه و آینه

شیشه‌های اتوماتیک در هر 4 درب، شیشه‌های عقب دودی، سیستم تشخیص مانع شیشه‌های جانبی و سانروف، آینه‌های جانبی تاشوبرقی با گرم‌کن، آینه میانی الکتروکرومیک

شیشه‌های برقی، پاور ویندوز، سیستم تشخیص مانع شیشه‌های جانبی و سانروف، آینه‌های جانبی تاشوبرقی با گرم‌کن، آینه میانی الکتروکرومیک

تهویه مطبوع

اتوماتیک، دریچه برای سرنشینان عقب

اتوماتیک دوکاناله با قابلیت تصفیه هوای PM 2.5، دریچه برای سرنشینان عقب

صندلی

روکش چرمی صندلی‌ها، تنظیم برقی صندلی راننده در 10 جهت و صندلی سرنشین جلو در 4 جهت، گرم‌کن صندلی‌های جلو

روکش چرمی صندلی‌ها، صندلی راننده برقی 6 حالته، صندلی سرنشین جلو برقی 4 حالته، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو

سایر امکانات

کی‌لس استارتر، کروز کنترل، سقف پانوراما، سنسور پارک عقب، دوربین 360 درجه، دوربین ثبت وقایع، نورپردازی داخلی با 7 رنگ مختلف، سنسور باران، درایو مد سه حالته (Standard، Eco، Sport)، فرمان سه حالته (Standard، Cozy، Sport)، ترمز پارک برقی با اتوهلد، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، شارژر وایرلس تلفن همراه، درب باک برقی، درب صندوق بار برقی

کی‌لس استارتر، کروز کنترل تطبیقی، سانروف، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین 360 درجه، پشتیبانی از فرامین صوتی (Voice Command)، درب صندوق بار برقی، نورپردازی داخلی 64 رنگ، شارژر وایرلس تلفن همراه، کول باکس، سنسور باران، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، درایو مد سه حالته (Eco، Normal، Sport)، ترمز پارک برقی با اتوهلد، فرمان سه حالته

 

 

مقایسه دیگنیتی با فونیکس FX از نظر ایمنی

در بخش ایمنی مقایسه فونیکس FX با دیگنیتی بازهم برتری با فونیکس FX است. چراکه محصول مدیران خودرو از امکانات ایمنی پیشرفته‌ای مثل هشداردهنده نقاط کور، هشداردهنده خروج از لاین، نگهدارنده اتوماتیک خودرو بین خطوط، ترمز اضطراری اتوماتیک، ایربگ‌های پرده‌ای و... بهره می‌برد.

در ضمن فونیکس FX موفق به کسب ستاره ایمنی از مؤسسه بسیار معتبر EURO NCAP شده که مهر تأیید محکمی بر ایمنی خوب آن است. اما متأسفانه اطلاعات دقیقی از تست‌های ایمنی دیگنیتی در دسترس نیست.

تجهیزات

دیگنیتی پرستیژ

فونیکس FX پرمیوم

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

کمربند ایمنی سرنشینان جلو مجهز به سیستم پیش‌کشنده، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در شیب (HDC)

کمربند ایمنی سرنشینان جلو مجهز به سیستم پیش‌کشنده، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در شیب (HDC)، هشداردهنده نقاط کور (BSD)، هشداردهنده موانع متحرک عقب در هنگام خروج از پارک (RCTA)، هشداردهنده خروج از لاین (LDW)، هشداردهنده تغییر لاین (LCA)، هشداردهنده خطر برخورد از جلو (FCW)، سیستم هوشمند جلوگیری از برخورد، رادار حرکت بین خطوط اضطراری (ELK)، رادار کمکی حرکت در ترافیک (TJA)

کیسه هوا

راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو (درمجموع 4 عدد)

راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو، پرده‌ای سرتاسری (در مجموع 6 عدد در 10 نقطه)

سیستم ترمز و پایداری

ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)

ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (EBA)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، ترمز اضطراری اتوماتیک (AEB)

 

 

مقایسه دیگنیتی با فونیکس FX از نظر فنی و تجربه رانندگی

دیگنیتی پرستیژ به یک پیشرانه لیتری توربو با حداکثر قدرت 228 اسب بخار و حداکثر گشتاور 355 نیوتن‌ مجهز است. نیروی این پیشرانه هم از طریق یک گیربکس سرعته اتوماتیک به محور جلو این کراس‌اوور جوان‌پسند بهمن موتور منتقل می‌شود. دیگنیتی پرستیژ برای طی کردن هر صد کیلومتر مسافت در سیکل ترکیبی به 8.3 لیتر سوخت نیاز دارد و در شرایط معمولی، شتاب صفرتاصد حدود 10 ثانیه را ثبت می‌کند.

فونیکس FX پرمیوم نیروی خود را از یک پیشرانه 1.6 لیتری توربو با حداکثر قدرت 197 اسب بخار و حداکثر گشتاور 290 نیوتن متر می‌گیرد. ترکیب این پیشرانه و یک گیربکس سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) مصرف سوخت ترکیبی 7 لیتر در صد کیلومتر و شتاب صفرتاصد 9 ثانیه را برای این خودرو به ارمغان می‌آورد.

بعد از مرور مشخصات فنی وقت آن است که به سراغ بخش تجربه رانندگی مقایسه دیگنیتی با فونیکس FX برویم. از نظر فضای کابین، دیگنیتی بهتر از فونیکس FX ظاهر شده و به خصوص در ردیف عقب، فضای بزرگ‌تر و دل‌بازتری را برای سرنشینان خود تدارک دیده است. صندوق بار 780 لیتری دیگنیتی هم در مسافرت‌ها کارایی بسیار بیش‌تری از صندوق 292 لیتری فونیکس FX دارد.

وقتی که با دو کراس‌اوور اسپرت طرف هستیم؛ قاعدتاً نباید توقع سواری خیلی نرم و راحتی از آن‌ها داشته باشیم. دیگنیتی و فونیکس FX هم سواری نه چندان آزاردهنده اما تا حدودی خشک را ارائه می‌دهند. البته فونیکس FX به دلیل سایز کوچک‌تر رینگ‌ها، کمی نرم‌تر از دیگنیتی پرستیژ است.

برای مقایسه دیگنیتی پرستیژ با فونیکس FX از نظر عملکرد فنی، در نگاه اول به نظر می‌رسد که دیگنیتی برنده باشد. چرا که اعداد خروجی پیشرانه آن به میزان قابل توجهی بالاتر از فونیکس FX است. اما در عمل قضیه برعکس است و فونیکس FX شتاب به مراتب بهتری را ثبت می‌کند. دلایل این موضوع را می‌توانیم وزن کم‌تر محصول مدیران خودرو، وجود یک دنده بیش‌تر در گیربکس و هماهنگی بهتر آن با پیشرانه بدانیم.

از نظر هندلینگ هم هر دو خودرو در مقیاس یک کراس‌اوور عملکرد مناسبی دارند اما دیگنیتی در سر پیچ‌ها کمی پایدارتر از فونیکس FX است.

برای دیدن قیمت دیگنیتی روی لینک کلیک کنید.

 

 

بالأخره دیگنیتی پرستیژ بخریم یا فونیکس FX؟

فونیکس FX از نظر امکانات رفاهی، ایمنی، عملکرد فنی و کیفیت سواری نسبت به دیگنیتی پرستیژ برتری دارد. در مقابل، دیگنیتی پرستیژ هم کابین و صندوق بار جادارتر را در کنار هندلینگ بهتر ارائه می‌دهد. ضمن این‌که متریال کابین محصول بهمن موتور هم حداقل در ظاهر باکیفیت‌تر به نظر می‌رسد.

اگر معیار خود را بازار آزاد در نظر بگیریم، قیمت فونیکس FX به میزان قابل توجهی (حدود 13 درصد) ارزان‌تر از قیمت دیگنیتی پرستیژ است. با توجه به این‌که مدیران خودرو گاهی اوقات شرایط فروش اقساطی هم برای فونیکس FX اعلام می‌کند، می‌توانیم بگوییم که ارزش خرید این خودرو بالاتر از دیگنیتی پرستیژ است.

البته اگر دید بلند مدتی دارید و چندان در قید و بند آپشن‌های فانتزی نیستید؛ دیگنیتی پرستیژ برایتان گزینه معقول‌تری خواهد بود. چراکه با توجه به تیراژ تولید کم‌تر نسبت به فونیکس FX، خودرویی خاص‌تر محسوب می‌شود و در بازار دست دوم قیمت خود را بهتر حفظ می‌کند.

اگر قصد خرید هرکدام از دو خودرو را دارید، حتما به نمایشگاه خودروهای همراه مکانیک به آدرس https://www.hamrah-mechanic.com/cars-for-sale/ سر بزنید. شما در این نمایشگاه آنلاین امکان خرید نقد و اقساط خودروهای داخلی و خارجی، صفر و کارکرده را دارید.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها