کد خبر : 76233

تکذیب الزام واردات خودرو 7 هزار دلار به پایین

تکذیب الزام واردات خودرو 7 هزار دلار به پایین

با حرکت به سمت اجرایی شدن واردات خودرو در کشور این روزها اخباری از شرایط واردات خودرو هم منتشر می شود که بعضا نادرست به نظر می رسد.

واردات خودرو پس از یک دوره تقریبا 4 ساله آزاد شد. واردات خودرو در شرایطی ممنوع شد که در طی دوران ممنوعیت واردات خودرو قیمت خودروهای وارداتی بسیار بیشتر از رشد قیمت ارز رشد کرده است. درخصوص آزادسازی واردات خودرو از چندی قبل دولت، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام به جمع بندی نهایی رسیدند. واردات خودرو کماکان با تعرفه انجام خواهد شد.

تکذیب الزام حجم 1000 سی سی و قیمت 7000 دلار برای واردات خودرو

به گزارش خودروتک، یکی از اخباری که در فضای مجازی دیده شد تصمیم دولت برای واردات خودرو با دو شرط حجم موتور 1000 سی سی و سقف قیمت 7 هزار دلار بود. خبری که پیگیری ها حاکی از آن است که چنین شروطی در در دستورکار شرایط واردات خودرو قرار ندارد.

دولت به زودی آیین نامه واردات خودرو را تدوین و اعلام می کند. با این حال الزام واردات خودرو با دو شرط موتور 1000 سی سی و قیمت 7 هزار دلار و کمتر اساسا نمی تواند موضوعیت داشته باشد.

چرا که اغلب خودروهای زیر 7 هزار دلار که در کشورهایی مانند هند و اندونزی به وفور یافت می شوند، استانداردهای ایمنی بالایی نداشته و مورد تایید سازمان ملی استاندارد قرار نخواهند گرفت.

اهمیت کلیدی تعرفه واردات خودرو

وزیر اقتصاد هنگام اعلام تصویب واردات خودرو گفت که تمرکز دولت بر واردات خودرو اقتصادی است. همین دغدغه دولت برای واردات خودروهای ارزان یا همان اقتصادی، موجب می شود تا توجه به میزان تعرفه واردات خودرو نیز افزایش یابد. به این ترتیب که در نظر گرفتن تعرفه بالای واردات خودرو می تواند خودروهای ارزان وارداتی را در بازار به خودروهای گران و دور از دسترس بسیاری از اقشار تبدیل کند. در واقع بسیاری از خودروهایی که در ایران قیمت لوکس پیدا کردند، خودروهایی اقتصادی در دیگر بازارها بودند که افزایش قیمت ارز و تعرفه بالای واردات خودرو آنها را به خودرو لوکس تبدیل کرد.

تعرفه واردات خودرو در سال 1401

در خصوص تعرفه واردات خودرو در سال 1401 باید تا زمان انتشار آیین نامه واردات خودرو صبر کرد. با این حال چندی پیش محسن صالحی‌نیا، مدیرعامل ایدرو در خصوص تعرفه واردات خودرو در سال 1401 گفت: تعرفه واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ فعلا تغییری ندارد و بر اساس همان تعرفه‌های قبلی یعنی بازه ۴۰ درصد تا ۷۵‌ درصد بر اساس حجم موتور خودرو انجام خواهد شد.

با این حال احتمال هر گونه تغییر در تعرفه واردات خودرو در آیین نامه واردات خودرو که توسط وزارت صمت پس از یک دوره ممنوعیت 4 ساله واردات خودرو تدوین می شود، وجود دارد.

چه خودروهای وارد کشور می شوند؟

براساس هدف تمرکز بر واردات خودروهای اقتصادی می توان اینگونه ارزیابی کرد که متوسط قیمت خودروهای وارد شده به کشور بین 20 تا 23 هزار دلار باشد. یعنی طیف خودروهایی بین 11 هزار تا 35 هزار دلار که البته خودروهای استاندارد و ایمن در کفه پایین این قیمت چندان زیاد نیستند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها