کد خبر : 76191

واردات خودرو خط پایان سودجویی محاسبه قیمت خودرو با دلار 70 هزار تومانی!

واردات خودرو خط پایان سودجویی محاسبه قیمت خودرو با دلار 70 هزار تومانی!

آزادسازی واردات خودرو و از سر گرفته شدن ورود خودروهای روز دنیا به کشور می تواند تیرخلاصی برای سودجویی روی قیمت خودروهای وارداتی باشد.

واردات خودرو پس از یک دوره تقریبا 4 ساله آزاد شد. واردات خودرو در شرایطی ممنوع شد که در طی دوران ممنوعیت واردات خودرو قیمت خودروهای وارداتی بسیار بیشتر از رشد قیمت ارز رشد کرده است. درخصوص آزادسازی واردات خودرو از چندی قبل دولت، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام به جمع بندی نهایی رسیدند. واردات خودرو کماکان با تعرفه انجام خواهد شد.

کاهش قیمت خودرو وارداتی با آزادسازی واردات خودرو

یکی از سریعترین اثراتی که می توان برای واردات خودرو متصور بود کاهش قیمت خودروهای وارداتی است. جدیدترین خودروهای وارداتی در بازار خودرو کشور مدل 2018 هستند و این در حالیست که بسیاری از خودروهای موجود مربوط به مدل های سال های قبل تر از 2018 می شوند که با قیمتی بسیار بالاتر از قیمت مدل روز به فروش می رسند.

محاسبه قیمت خودرو وارداتی با دلار 70 هزار تومان!

اگر سری به قیمت های جهانی بزنیم مثلا در مورد همین خودروهای چینی که از سوی عرضه کنندگان لقب تولید داخل را هم یدک می کشند، می بینیم که در حالی که با احتساب قیمت‌های جهانی و نرخ دلار حتی ۳۰ هزار تومانی، امروز گران‌ترین خودروی چینی در ایران بیشتر از ۸۰۰ میلیون تومان نمی‌ارزد، اما شاهدیم با قیمت‌های گزاف میلیاردی به فروش می‌روند. حال آنکه اغلب خودروهای چینی عرضه شده در ایران در ردیف خودروهای تراز اول چینی هم نیستند.

به اعتقاد کارشناسان با این رویه نه فقط صنعت خودرو کشور به جایی نمی‌رسد، بلکه شرایط بدتر هم خواهد شد چرا که خودروسازان داخلی به بهانه تولید و اشتغال، هرچه می‌خواهند بر سر مردم می‌آورند، اما وقتی به عملکرد خود در تنهایی می‌نگرند چیزی جز سرافکندگی نمی‌بینند.

با آزاد شدن واردات خودرو می‌توان انتظار داشت در اندک زمانی قیمت خودروهای خارجی واقعی شود، این در حالی است که نگاهی به قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار که عمدتا از مدل ۲۰۱۷ و در اندک مواردی مدل ۲۰۱۸ هستند، در واقع با دلار ۵۸ تا ۷۰ هزار دلاری محاسبه می‌شوند و مصرف‌کنندگان ایرانی بین ۲ تا سه برابر قیمت‌های جهانی پول بابت خودروها پرداخت می‌کنند. با آزاد شدن واردات، قیمت مدل‌های قدیمی‌تر همان خودروها کاهش خواهد یافت و اثر روانی خوبی بر بازار نیز خواهد گذاشت.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها