کد خبر : 76197

تعرفه واردات خودرو در سال 1401 / چه بازه قیمتی از خودرو وارد کشور می شود؟

تعرفه واردات خودرو در سال 1401 / چه بازه قیمتی از خودرو وارد کشور می شود؟

تمرکز دولت بر واردات خودروهای اقتصادی در سال 1401 است و این در حالی است که تعرفه واردات خودرو در سال 1401 نقش مهمی در قیمت نهایی خودروهای وارداتی خواهد داشت.

تعرفه واردات خودرو فاکتوری کلیدی در بحث ورود خودروهای خارجی به کشور است. میزان تعرفه واردات خودرو نقش مهمی در تعیین قیمت خودرو وارداتی در بازار وارد می کند. تعیین غیرمنطقی تعرفه واردات خودرو می تواند هدف اصلی واردات خودرو را که شکستن قیمت خودرو در بازار و کمک به عموم مردم برای سوار شدن خودرو باکیفیت و ایمن است را مخدوش کند. تعرفه واردات خودرو پس از تصویب آیین نامه واردات خودرو اعلام خواهد شد. تعرفه واردات خودرو ابزار مهم دولت در کسب درآمد از محل واردات خودرو به کشور است.

اهمیت کلیدی تعرفه واردات خودرو

وزیر اقتصاد هنگام اعلام تصویب واردات خودرو گفت که تمرکز دولت بر واردات خودرو اقتصادی است. همین دغدغه دولت برای واردات خودروهای ارزان یا همان اقتصادی، موجب می شود تا توجه به میزان تعرفه واردات خودرو نیز افزایش یابد. به این ترتیب که در نظر گرفتن تعرفه بالای واردات خودرو می تواند خودروهای ارزان وارداتی را در بازار به خودروهای گران و دور از دسترس بسیاری از اقشار تبدیل کند. در واقع بسیاری از خودروهایی که در ایران قیمت لوکس پیدا کردند، خودروهایی اقتصادی در دیگر بازارها بودند که افزایش قیمت ارز و تعرفه بالای واردات خودرو آنها را به خودرو لوکس تبدیل کرد.

تعرفه واردات خودرو در سال 1401

در خصوص تعرفه واردات خودرو در سال 1401 باید تا زمان انتشار آیین نامه واردات خودرو صبر کرد. با این حال چندی پیش محسن صالحی‌نیا، مدیرعامل ایدرو در خصوص تعرفه واردات خودرو در سال 1401 گفت: تعرفه واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ فعلا تغییری ندارد و بر اساس همان تعرفه‌های قبلی یعنی بازه ۴۰ درصد تا ۷۵‌ درصد بر اساس حجم موتور خودرو انجام خواهد شد.

با این حال احتمال هر گونه تغییر در تعرفه واردات خودرو در آیین نامه واردات خودرو که توسط وزارت صمت پس از یک دوره ممنوعیت 4 ساله واردات خودرو تدوین می شود، وجود دارد.

چه خودروهای وارد کشور می شوند؟

براساس هدف تمرکز بر واردات خودروهای اقتصادی می توان اینگونه ارزیابی کرد که متوسط قیمت خودروهای وارد شده به کشور بین 20 تا 23 هزار دلار باشد. یعنی طیف خودروهایی بین 11 هزار تا 35 هزار دلار که البته خودروهای استاندارد و ایمن در کفه پایین این قیمت چندان زیاد نیستند.

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها