کد خبر : 61111

شیفت خودروسازان بزرگ دنیا به شیوه جدید فروش

شیفت خودروسازان بزرگ دنیا به شیوه جدید فروش

غول‌های خودروساز در واکنش به دو تغییر در بازار جهانی خرید خودرو، مدل جدید فروش را با سرعت بالا به اجرا درآورده‌اند.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، پنج سال قبل، جنرال از برند خدمات اشتراک سفر و خودرو ماون Maven رونمایی کرد. در همان سال شرکت فورد نیز سرویس مینی بوس اشتراکی چاریوت Chariot را در اختیار گرفت و فولکس واگن نیز از  MOIA رونمایی کرد که ۱۳۰۰ نفر را در یک سرویس درخواست سواری به کار گرفته است.

در سال ۲۰۱۹ هم شرکت‌های بی ام دبلیو و دایملر، دو تولیدکننده آلمانی خودروهای لوکس، کسب و کارهای جابه‌جایی مسافر خود را در یک سرمایه‌گذاری مشترک به نام Free Now ترکیب کردند و تویوتا نیز از پلت‌فرم اشتراک خودرو و برنامه‌ریزی سفر خود به نام کینتو Kinto رونمایی کرد که از آن زمان به بسیاری از کشورهای اروپایی نیز راه پیدا کرده است.

برخی از خودروسازان بزرگ چون ولوو (برند سوئدی متعلق به جیلی چین)، آئودی (بخشی از فولکس واگن) و لکسوس (برند لوکس تویوتا) تلاش کرده‌اند با سرویس‌های اشتراکی شهرنشینان جوان را به سمت خود جلب کنند؛ با پرداخت ماهانه از ۶۰۰ دلار (برای ولوو) تا هزار دلار (برای آئودی و لکسوس) کاربران هر زمان که بخواهند به وسیله نقلیه دسترسی پیدا می‌کنند. Lynk &Co بابت استفاده از خودروهایش از کاربران ماهانه ۵۰۰ یورو معادل ۵۹۵ دلار دریافت می‌کند و آلن ویسر Allan Visser رئیس این شرکت برند خود را نتفلیکس خودروها می‌داند.

هرچه رابطه میان برندهای خودرو و مشتریان پیوسته‌تر باشد و جایگزین فروش‌های یکباره شود، این رابطه مستقیم‌تر نیز می‌شود. تسلا پیشگام فروش اتومبیل در سالن‌های خود بود، همان‌طور که اپل با ابزارهای خود این کار را می‌کند. سایر خودروسازان نیز شروع به پیروی از این الگو کرده‌اند؛ Lynk & Co خودروهای خود را به صورت آنلاین می‌فروشد و ولوو در ماه فوریه اعلام کرد این شرکت نیز فروش آنلاین را آغاز خواهد کرد. این روند با شروع همه‌گیری کرونا سرعت گرفته است به طوری که خریداران خودرو را از دلالان خودرو به سمت اینترنت سوق داد.

فروش مستقیم وسایل نقلیه رابطه‌ای با خریداران ایجاد می‌کند که می‌تواند به سرویس‌های فروش در آینده کمک کند. ممکن است برخی از این ماجراجویی‌ها موفق نباشند؛ برخی از آنها همین حالا هم کنار گذاشته شده‌اند؛ شرکت فورد در سال ۲۰۱۹ از چریوت Chariot بیرون آمد. ماون نیز یک‌سال بعد مثل ماجرای دوچرخه تاشو متوقف شد. چند ماه پیش Free Now بی‌سروصدا تجارت اسکوترهای برقی خود را کنار گذاشت و در ماه مارس نیز اپلیکیشن ParkNow را فروخت. ولی خودروسازان قدیمی به هیچ وجه گوشی برای شنیدن این واقعیت ندارند که  تا چند دهه دیگر ممکن است خودروهای کمتری بفروشند. اگر تسلا چیزی به آنها آموخته باشد این است که غفلت کردن از شرایط می‌تواند به طرز وحشتناکی گران تمام شود.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها