کد خبر : 60832

بحران کمبود تراشه در خودروسازان دنیا جدی است

بحران کمبود تراشه در خودروسازان دنیا جدی است

اتحاد برای نوآوری در خودرو» Alliance for Auto Innovation نام گروهی است که به نمایندگی از تقریبا همه خودروسازان فعال در بازار آمریکا از جمله جنرال موتورز، فورد، فولکس واگن، تویوتا و هیوندایی به‌طور رسمی از دولت این کشور خواسته است که به حل مشکل کمبود تراشه و پردازشگر کمک کند.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپا نیوز، این کمبود جهانی می‌تواند فقط در آمریکا به قیمت کاهش تولید ۲۸/ ۱ میلیون دستگاه خودرو تمام شود. مهم‌تر از این کاهش تولید، وقفه‌های پی در پی است که در ۶ ماه آینده در خطوط تولید اکثر خودروسازان مهم دنیا ایجاد خواهد کرد.

این گروه، از وزارت تجارت ایالات متحده خواسته است که بخشی از سرمایه‌ها را به لایحه‌ای اختصاص دهد که در آن تولید نیمه هادی‌ها برای رفع نیاز صنعت خودرو پیش بینی شده است. البته جو بایدن به محض آنکه ریاست جمهوری آمریکا را برعهده گرفت، در همان ماه فوریه دستور داد آژانس‌ها و سازمان‌های فدرالی مرتبط، حل معضل کمبود تراشه را در اولویت قرار دهند و از قانون‌گذاران خواست ۳۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش تولید نیمه‌هادی‌ها را هر چه سریع‌تر به تصویب برسانند.

جان بزلا John Bozzella مدیرعامل «اتحاد برای نوآوری در خودرو» در این درخواست کمک نوشته است: «بخشی از این سرمایه‌گذاری باید برای ایجاد ظرفیت‌های جدید و در جهت حمایت از زنجیره تامین در صنعت خودرو به کار گرفته شود، مخصوصا حالا که آثار آن به شکل کمبود تراشه خود را نشان داده است.»

این گروه می‌گوید دولت آمریکا باید درصد مشخصی را به شکل منطقی که بر پایه و اساس نیازهای موجود در صنعت خودرو به دست می‌آید، مشخص کند تا به تسهیلات مورد نیاز تولید تراشه در صنعت خودرو تخصیص یابد. تراشه و پردازشگرهای نیمه هادی مورد نیاز صنایع مختلف از جمله تولید کامپیوتر، لپ تاپ،‌ تبلت و تلفن‌های هوشمند هم هست، اما در چند ماه گذشته به دلیل آثار تعطیلی سراسری ناشی از کرونا،‌ صنعت خودرو از همه بیشتر تحت تأثیر کمبود تراشه‌ها و نیمه هادی‌ها قرار گرفت.

با تعطیلی‌های سراسری و افزایش نیاز مردم به ابزار و وسایل الکترونیکی و اینترنتی، بخش مهمی از ظرفیت‌های تراشه سازان به صنعت فناوری‌های اینترنتی و موبایلی اختصاص یافت و اکثر خودروسازان دنیا از این کمبود صدمه دیده‌اند.

در آخرین خبرها، خط تولید پرفروش ترین وانت آمریکا، یعنی فورد مدل اف-۱۵۰ به مدت دو هفته به خاطر کمبود تراشه متوقف شده است. کیا موتورز هم دو روز با توقف خط تولید کارخانه خود در جورجیای آمریکا مواجه بود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها