کد خبر : 11479

5 کاری که باید قبل از سفر نوروزی انجام دهید

5 کاری که باید قبل از سفر نوروزی انجام دهید

آماده‌سازی خودرو قبل از سفر از جمله اقداماتی است که در این ایام بازار آن به شدت داغ می‌شود.

به گزارش خودروتک، آنهایی که خودشان دست به آچار هستند هر فرصتی به‌دست بیاورند به جان خودرو می‌افتند و بیشتر افراد به تعمیرگاه مراجعه می‌کنند تا از سلامت خودرویشان اطلاع حاصل کنند و با خیال راحت راهی سفر بشوند. اما تحت هر شرایطی چه خودتان دست به آچار می‌‌‌شوید و چه خودرو را برای چکاپ نزد مکانیک می‌برید، باید چک‌لیست بخش‌ها و قطعات زیر را به دقت مورد بررسی قرار بدهید تا سفری امن و بی‌خطر انتظار شما را بکشد.

۱-لاستیک‌های خودرو

اولین بخشی که پیش از سفر با خودرو باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد، لاستیک‌های خودرو هستند. پس لاستیک را در صدر لیست نوروزی‌تان قرار بدهید. این را بدانید که تایرها در صورت داشتن پارگی‌ های هر چقدر هم ریز می‌توانند زیان‌های جبران ناپذیری ایجاد کنند و جان شما و خانواده‌تان را حین نوروز به مخاطره بیندازند. به طور منظم باید هفته‌ای یکبار تایرهای خودروی خود را به منظور اطلاع از پارگی‌ بررسی کنید. اما این کار پیش از سفر کاملا اجباری و از ملزومات است. همچنین هرگز با تایر هایی که بیش از ۶ سال از عمر آنها می‌گذرد به سفر نروید.

از دیگر سو میزان باد تایرها را به‌صورت منظم چک کنید. این کار می‌تواند به بهبود مصرف سوخت ماشین شما کمک کند. برای بررسی باد لاستیک‌ها بهترین کار مراجعه به یک آپاراتی و تنظیم دقیق باد لاستیک‌هاست. یک نکته مهم دیگر این‌که پیش از سفر حتما باید از وجود لاستیک زاپاس مطمئن شده و شرایط آن را چک کنید. همراه داشتن لاستیک زاپاس سالم از ملزومات سفر شماست.

۲-بررسی رادیاتور و اتصالات آن

 

وقتی خودرو سرد است، یعنی تقریبا ۲ ساعت از خاموش بودن آن گذشته، میزان مایع رادیاتور و همچنین تانک ذخیره آب رادیاتور را چک کنید. بررسی شلنگ‌ها و اتصالات رادیاتور نیز اهمیت دارد. در واقع این کار از مهمترین موارد چک لیست خودرو قبل از سفر محسوب می‌شود و به همین در لیست ما رتبه دوم را دارد. زیرا اگر همین شلنگ‌ها و اتصالات حتی به صورت جزئی نشتی داشته باشند، ممکن است باعث شوند درست وسط جاده خودروی شما جوش بیاورد و مواردی هزینه‌بر مانند سوختن واشر سرسیلندر رخ بدهد. 

۳-روغن موتور و فیلتر هوا

 

گرچه تعویض روغن موتور در موعد مقرر موردی بسیار مهم است و حتما باید مورد توجه باشد اما این اهمیت برای زمانی‌که قصد سفر دارید تا چندین برابر بالا می‌رود. پس اگر موعد تعویض روغن موتور خودروی شما فرارسیده و حتی از زمان آن گذشته و همچنان از خودرو در معابر شهری استفاده می‌کنید، پیش از سفر روغن موتور حتما تعویض کنید و اگر حس می‌کنید خودرویتان روغن‌سوزی دارد و مستعد روغن‌سوزی است، چند لیتر روغن اضافه در خودرو همراه ببرید. همچنین تعویض فیلترهای روغن و هوا همراه با روغن می‌تواند تا حد زیادی از فرسودگی و استهلاک مجموعه موتور خودروی شما بکاهد.

۴-سیستم ترمز

 

سلامت لنت و دیسک ترمز از اهمیت بسیاری در سفرهای جاده‌ای برخوردار است. همچنین اگر خودرو شما نیاز به تعویض لنت یا دیسک دارد حتما دست‌کم از یک هفته قبل این کار را انجام بدهید. چرا که لنت پس از تعویض نیاز به چند کیلومتر کارکرد دارد تا با شیارهای روی دیسک هماهنگ شود و تا پیش از این هماهنگی ترمز خودرو توان چندان بالایی برای توقف ندارد. همچنین کیفیت و میزان روغن ترمز نیز می‌تواند روی کیفیت ترمزگیری خودروی شما اثرگذار باشد.

۵-مایع شیشه‌شو

 

بررسی میزان مایع شیشه‌شوی که به اشتباه شیشه شور مصطلح شده نیز از مواردی است پیش از سفر باید حتما انجام شود. دلیل آن هم عبور از اقلیم‌های مختلف و تجربه برف و باران در مسیر است که با عث کثیفی شیشه جلو و کاهش دید می‌شوند و یک مایع شیشه شو با کیفیت قطعا نقش مهمی در بالا بردن دید شما در سفرهای جاده‌ای خواهد داشت.

علاوه بر این از پر کردن مخزن شیشه شو با آب لوله کشی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و بهتر است برای سفرهای نوروزی که در ابتدای فصل بهار صورت می‌گیرد کل مخزن را با مایع شیشه‌شو استاندارد پر کنید. البته این میزان برای فصل گرم به نسبت نصف شیشه شو و نصف آب جوشیده بدون املاح تغییر می‌کند.


منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها