کد خبر : 11261

منظور از کالیپر ترمز چیست؟ + عیب یابی

منظور از کالیپر ترمز چیست؟ + عیب یابی

بدون کالیپر ترمز، سیستم ترمز خودرو متوقف خواهد شد. این خود نشان دهنده میزان اهمیت کالیپرهای ترمز است. این قطعات به پد ترمز متصل می‌شوند، بنابراین هر دو با سطح روتور ترمز در تماس قرار می‌گیرند تا سرعت خودرو را کاهش داده یا آن را به طور کامل متوقف کنند. بیایید بیشتر با کالیپرهای ترمز آشنا شویم!

به گزارش خودروتک، برای درک بهتر اهمیت کالیپرهای ترمز، ما باید با شرایط فنی مربوطه و دیگر اجزای سیستم ترمز خودرو آشنا شویم.

  • ترمزهای دیسکی

اکثر خودروها امروزه دارای ترمزهای دیسکی هستند، اما این سیستم‌ها فقط در چرخ‌های جلو معمول هستند. اگر چه، برخی از وسایل نقلیه دیگر دارای ترمزهای دیسکی در چرخ‌های عقب هستند. در این سیستم ترمز، چرخ‌ها به روتورها یا دیسک‌ها متصل می‌شوند که از فلز ساخته شده‌اند. در ضمن، کالیپر ترمز مانند یک گیره در بالای روتور قرار می‌گیرد.

 

  • لنت‌های ترمز

با دقت بیشتر به کالیپرها، دو صفحه ساخته شده از فلز به یک ماده خاص متصل می‌شوند که اصطکاک مورد نیاز را ایجاد می‌کند. اصطلاح مناسب برای این صفحات فلزی، لنت ترمز است. دو نوع لنت ترمز وجود دارد: خارجی و داخلی. به وضوح، لنت ترمزهای خارجی در خارج از روتور قرار می‌گیرند و به سمت جاده هستند. لنت‌های ترمز داخلی درون روتورها قرار دارند که به سمت ماشین می‌باشند. هنگامی که پدال ترمز فشرده می‌شود، سیلندر اصلی باعث ایجاد فشار هیدرولیکی در مایع موجود در پیستون کالیپر می‌شود. این بخش از فرآیند باعث می‌شود لنت ترمز در تماس با روتور قرار بگیرد. مواد اصطکاکی لنت‌ها بسیار قوی هستند. که واقعا می‌توانند بر روی حرکت روتور تأثیر بگذارند. از آنجائیکه روتور به چرخ متصل است، پویایی آن همیشه به دنبال مورد آخر ایجاد می‌شود. برای یک ماشین در حال حرکت، این امر برای روتور و چرخ غیر ممکن است که به طور همزمان کار نکنند.

 

  • ترمزهای سیلندری

این نوع سیستم ترمز تنها در مدل‌های خودرو قدیمی یافت می‌شود. این شامل یک سیلندر چرخشی با کفشک‌های ترمز در داخل خود است. این دو جزء در سیستم‌های ترمز سیلندری با ایجاد اصطکاک باعث کاهش سرعت چرخ‌ها می‌شوند. اصطکاک باعث تجمع گازها و گرما در سیلندر می‌شود. منجر به کاهش قدرت ترمز خودرو می‌شود. به همین دلیل از ترمزهای سیلندری در اتومبیل‌های جدید استفاده نمی‌شود. ترمزهای دیسکی نسبت به سیستم‌های سیلندری بسیار قابل اعتمادتر هستند. زیرا لنت‌های ترمز آن در داخل محفظه فلزی قرار نمی‌گیرند. لنت‌های ترمز باید برای جلوگیری از انباشت بیش از حد گرما به طور مداوم تهویه شوند. ترمزهای سیلندری هنوز هم می‌توانند استفاده شوند زیرا فقط در چرخ‌های عقب مورد استفاده قرار می‌گیرند. چرخ‌های عقب به قدرت ترمز زیادی نیاز ندارند.

 

انواع کالیپرهای ترمز

کالیپرهای ترمز دارای دو نوع اصلی هستند: شناور و ثابت. نوع شناور همچنین می‌تواند تحت عنوان کالیپر کشویی شناخته شود. شباهت‌ها و تفاوت‌های کالیپرهای ترمز شناور و ثابت را بررسی کنید:

  • کالیپرهای ترمز شناور

حرکت کالیپرهای ترمز شناور یک حرکت ورود و خروجی است. این نوع کالیپر ترمز حداکثر دارای دو پیستون در قسمت داخلی روتور خود هستند. پیستون بعد از فشار دادن پدال ترمز، کل کالیپر را فشرده می‌کند. به کمک لنت‌های ترمز باعث ایجاد اصطکاک در هر طرف روتور می‌شود.

  • کالیپرهای ترمز ثابت

کالیپرهای ترمز شناور کاملا متفاوت با انواع ثابت هستند. در حالی که کالیپرهای شناورها حرکت خاصی را دنبال می‌کنند. انواع ثابت به طور کلی حرکت نمی‌کنند. کالیپرهای ثابت همچنین دارای پیستون‌هایی در هر دو طرف داخلی و خارجی روتور هستند. معایب این نوع کالیپرهای ترمز قیمت بالای پیستون‌های آنها است. برخی از کالیپرهای ثابت دارای بیش از دو پیستون در هر دو طرف خود هستند. هر روتور در واقع می‌تواند چندین پیستون در اطراف خود باشد. اما این تنها در صورتی امکان پذیر است که صاحب ماشین بتواند هزینه‌های مربوط به آن را بر عهده بگیرد.

کالیپرهای ترمز در مقایسه با اندازه وسیله نقلیه

نیروی اعمال شده بر اساس میزان قدرت کالیپر ترمز در متوقف کردن خودرو تعیین می‌شود. به طور خاص این میزان به نیرویی که بر روی سطح روتور اعمال می‌شود، اشاره دارد. نیروی نگهدارنده قوی تنها در صورتی می‌تواند امکان پذیر باشد که مواد اصطکاکی لنت ترمز موثر و عریض باشند. همچنین تعداد پیستون‌ها می‌توانند بر نیروی اعمال شده تأثیر بگذارند.

کامیون‌ها و SUV‌ها قطعا بزرگتر از اتومبیل‌های استاندارد هستند. آنها دارای لوازم جانبی سنگین‌تر و لاستیک‌های بزرگتر می‌باشند. آنها می‌توانند مسافران و بارهای بیشتری را حمل کنند که در نهایت منجر به بالا رفتن وزن کلی آنها می‌شود. خوشبختانه، کالیپرهای ترمز کامیون‌ها نیز در حال حاضر در بازار موجود می‌باشند. سطح تماس آنها دو برابر بیشتر از کالیپرهای شناور استاندارد است.

وقتی اتومبیل‌ها و کامیون‌ها با یکدیگر مقایسه می‌شوند، تفاوت‌های بیشتری بین آنها مشاهده می‌شود، بنابراین مزایا و معایب هر خودرو را بررسی کنید.

علائم کالیپرهای ترمزهای تخریب شده

مراقب این علائم باشید تا مشکلات را قبل از وقوع آنها حل کنید:

  • حرکت غیر عادی وسیله نقلیه

ماشین‌های دارای کالیپرهای ترمز آسیب دیده گاهی اوقات نمی‌توانند در یک خط مستقیم حرکت کنند. هنگامی که یک چرخ به دلیل کشش ترمز کندتر از چرخ دیگر است، وسیله نقلیه تمایل دارد که به سمت کناره‌های جاده حرکت کند. هنگامی که ترمز می‌کنید، ممکن است لرزش اتفاق بیفتد، اما عوامل موثر بیشتری در این سناریو وجود دارد.

  • صداهای عجیب و غریب

این صداها در واقع ممکن است به هنگام فشار دادن پدال ترمز از چرخ‌ها شنیده شوند. این صداهای غیر عادی نشان دهنده آسیب دیدگی کالیپرهای ترمز می‌باشند. یک کالیپر ممکن است شل شده یا گیر کرده باشد. برای اثبات این که صدا می‌تواند نشانه مشکلات خودرو باشد، بررسی کنید که چرا یک فرمان در حین چرخش ممکن است صداهای عجیبی تولید کند. یک وسیله نقلیه همچنین می‌تواند در هنگام چرخش ناله کند، بنابراین دلایل این اتفاق را نیز بررسی کنید.

  • نشتی‌ها

روغن ترمز در داخل یک محفظه لاستیکی مهر و موم شده است. به منظور ارائه عملکرد مناسب، کالیپرهای ترمز باید از آنها استفاده کنند. با این حال، مهر و موم و یا روکش آنها می‌تواند به علت حرارت ناشی از ترمز فرسوده شود. مهر و موم یا محفظه آسیب دیده قطعا می‌تواند باعث نشت شود.

  • تعمیر و نگهداری

هنگامی که حرف از تعمیر و نگهداری کالیپرهای ترمز به میان می‌آید، چند ایده به ذهن خطور می‌کند.

این موارد را بررسی کنید:

  • قطعات کالیپر ترمز

لنت‌های ترمز شکننده‌ترین قطعات کالیپر هستند. با این همه، آنها مواردی هستند که می‌توانند مشکل ساز شوند. همانطور که انتظار می‌رود، آنها بعد از تماس‌های مداوم با یک روتور در حال حرکت پوسیده و فرسوده می‌شوند. لنت‌های ترمز پوسیده از نظر ظاهری نازک‌تر از ظاهر اولیه آنها می‌باشد. لنت‌های ترمز آسیب دیده فقط باید تعویض شوند، این تنها کاری است که می‌توانید انجام دهید. چالش این است که پیستون را باید قبل از تعویض لنت‌ها باید از کالیپر جدا کنید. کاری که شما باید انجام دهید این است که با استفاده از ابزار مناسب، پیستون را مجدد در کالیپر ترمز فشار دهید. پیستون مانند یک پیچ طراحی شده است، بنابراین شما نمی‌توانید آن را تنها با دست جدا کنید. بعضی از مردم ممکن است با انبردست این کار را انجام دهند، اما این ابزار توصیه نمی‌شوند زیرا می‌توانند به دستان شما و یا کالیپر و پیستون آسیب برسانند.

یک انتهای ابزار کالیپر ترمز در بالای پیستون قرار دارد در حالی که دیگر بخش‌ها کنترل چرخش را بر عهده دارند. همانطور که ابزار را می‌چرخانید، پیستون به کالیپر بر می‌گردد.

 

  • خدمات

پین‌های کالیپرهای ترمز شناور نیاز به توجه حرفه‌ای دارند به ویژه وقتی که چسبناک می‌شوند. زنگ زدگی و گرد و خاک دو دلیل رایج هستند که چرا کالیپرهای شناور با مشکلات مکانیکی مواجه می‌شوند.  کالیپر نمی‌تواند لنت ترمز را از روتور جدا کند و اصطکاک بیشتری را نسبت به میزان مورد نیاز ایجاد می‌کند. علاوه بر این، روتور از گرمای شدید رنج خواهد برد.

خلاصه

سیستم ترمز متشکل از چند بخش است، اما کالیپرهای ترمز، به دلیل اهمیت کارکرد اصلی آنها بسیار برجسته هستند. بدون آنها، لنت‌های ترمز نمی‌توانند هر زمان که لازم است حرکت روتور را متوقف کنند. هرگز فراموش نکنید که کالیپرهای ترمز را در فرآیند تعمیر و نگهداری منظم خود چک کنید.

منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها