کد خبر : 12095

مقایسه آریو S300 با رقبایش در بازار

مقایسه آریو S300 با رقبایش در بازار

آریوS300 خودرویی است با درون‎مایه چینی اما ساخت ایران و شرکت ساپیا.

به گزارش خودروتک، آریوS300 خودرویی است با درون‎مایه چینی اما ساخت ایران و شرکت ساپیا. این خودرو توسط کمپانی زوتی چین در سال 93 وارد ایران شد. پس از آن توسط کمپانی سایپا مونتاژ آن آغاز شد و نام آن از زوتیZ300 به آریوS300 تغییر پیدا کرد. این خودرو از جمله خودروهایی است که خیلی در بازار ایران شناخته شده نیست. از این رو بازار خرید و فروش آریوS300 وضعیت خوبی تا به حال تجربه نکرده است. از زمانی که مدل مونتاژی این خودرو به بازار ایران وارد شده نقدهای زیادی بر این خودرو وارد است. اما این که واقعا آیا آریوS300 از رقبای خود پایین‎تر است و یا در سطح آن‎ها است و می‎تواند گزینه مناسبی برای خرید باشد یا نه مستلزم یک بررسی دقیق‎تر میان این خودرو و رقبای نزدیک آن است. در این متن قصد داریم این خودرو را با گزینه‎های دیگری مانند دانگ فنک اچ سی کراس و جیلیGC6 مقایسه کنیم و در پایان نیز یک نتیجه‎گیری از ارزش خرید این خودرو نسبت به این رقبا داشته باشیم.

آریوS300

آریو S300 بر روی پلتفرمی ژاپنی و قطعات وارداتی چینی در کمپانی سایپا مونتاژ می‎شود. این خودرو طراحی نسبتا ساده و قدیمی دارد که از خودروی هیوندای آلیون 2007 الهام گرفته است. بنابراین نمی‎توان گفت این طراحی مدرن و به‎روز است، اما اگر منصف باشیم در حد کمپانی سایپا آریو ظاهر نسبتا قابل قبولی دارد. 

امکانات داخلی این خودرو در حالت اتوماتیک و الگانت آن که قیمت بالاتری نسبت به مدل‎های پایه دارد شامل سیستم تهویه هوای مطبوع اتوماتیک، مانیتورLCD، سنسور پارک عقب، دروبین عقب، آینه‎های جانبی تاشونده راهنمادار، سانروف برقی و صندلی‎های چرمی با قابلیت تاشوندگی برای صندلی‎های عقب است. در بخش ایمنی نیز این خودرو دارای  6 کیسه هوا، ترمزABS، EBD و BOS، چراغ‎های جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور است. از نظر ایمنی می‎توان گفت این خودرو در سطح متوسطی قرار دارد.

آریوS300 با دو موتور1.5 لیتری دستی و 1.6 دستی و اتوماتیک وارد بازار می شود. بهترین عملکرد را این خودرو در حالت اتوماتیک با موتور1.6 لیتری و گیربکس 4 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک خود دارد. همچنین موتور این خودرو توان تولید 112 اسب بخار نیرو و 151 نیوتون متر گشتاور را دارد. بیشینه سرعت آن نیز به 172 کیلومتر بر ساعت می‎رسد. مصرف سوخت ترکیبی آن نیز 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است. قیمت آریو S300 اتومات حدود 120 میلیون تومان است. با این که بازار خرید و فروش آریو S300 در ابتدا مناسب به نظر می‎رسید اما نتوانست موفقیت ادامه‎داری داشته باشد.

جیلیGC6 اکسلنت

جیلیGC6 نیز یکی از خودرو های تازه وارد جیلی است که توسط شرکت خودروسازی بم مونتاژ می شود. نسخه نیوفیس این خودرو طراحی بسیار جذاب و به روزی دارد. فروش جیلیGC6 هم در بازار چین و هم در ایران آمار خوبی را تجربه کرد. قیمت جیلی GC6 در حال حاضر حدود 120 میلیون تومان است. 

طراحی داخل این خودرو نیز نسبت به رقیب آن یعنی آریوS300 نمره بهتری دریافت می‎کند. صندلی‎های این خودرو از ارگونومی بسیار بالایی برخوردارند و تریم دو رنگ آن به شما حس نشستن در خودروهای اسپرت را می‎دهد. اما از نظر ایمنی با داشتن تنها 2 کیسه هوا و سیستم ایمنی ایموبلایزر، قفل مرکزی و قفل کودک در سطح متوسط رو به پایین قرار می‎گیرد. تنها برتری امکانات داخلی این خودرو نسبت به آریوS300 داشتن یک صفحه نمایش8 اینچی لمسی است. این درحالی است که آریو با داشتن سنسور دنده عقب و دوربین دید عقب یک قدم از جیلیGC6 فراتر رفته است.

موتور جیلیGC6 با موتور 1.5 لیتری خود و گیربکس 4 سرعته اتوماتیک 105 اسب بخار نیرو و 136 نیوتون متر گشتاور تولید می‎کند. بیشینه سرعت این خودرو مانند آریوS300 است. اما همانطور که مشاهده می‎کنید این خودرو عملکردی ضعیف‎تر از آریو ارائه می‎دهد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز به 6.8 لیتر در هر 100 کیلومتر می‎رسد. 

دانگ فنگ H30 کراس

دانگ فنگH30 کراس در واقع به عنوان جایگزینی برای پژو206 اتوماتیک در سبد محصولات ایران خودرو قرار گرفت. فروش دانگ فنگ H30 کراس با عبور 40 هزار دستگاه این خودرو را به پرفروش‎ترین چینی بازار تبدیل کرده است. این خودرو نسبت به محصولات دیگر ایران خودرو از امکانات بیشتری برخوردار است. از نظر طراحی داخلی و بیرونی این خودرو تقریبا برابر با جیلیGC6 ارزیابی می‌شود. امکانات داخلی این خودرو نیز با داشتن صفحه نمایش لمسی6.5 اینچی، آینه‎های برقی گرمکن‎دار از جیلیGC6 چیزی کم ندارد که یک نکته مثبت برای این خودرو محسوب می‎شود ولی همان کمبودهای جیلی نسبت به آریو در این خودرو نیز دیده می‎شود.

موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر دانگ فنگ H30 کراس حداکثر توان تولید 105 اسب بخار را دارد که مشابه جیلی و در رتبه پایین‎تری نسبت به آریو قرار می‎گیرد. ترکیب این موتور با جعبه دنده اتوماتیک تیپ ترونیک 4 دنده سبب شده است که شتاب خودرو  12.4ثانیه و مصرف سوخت آن 7 لیتر در 100 کیلومتر باشد. قیمت دانگ فنگ H30 کراس 125 تا 130 میلیون تومان است.

منبع :‌ویرلن

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها