کد خبر : 11790

دامای X7 چگونه خودرویی است؟

دامای X7 چگونه خودرویی است؟

مشخصات فنی دامای X7 نشان می‌دهد با خودرویی جذاب و قدرتمند از دیار اژدهای زرد روبه‌رو هستیم. خودرویی که جای کره‌ای‌ها و ژاپنی‌های بازار ایران نشسته است.

به گزارش خودروتک، بارها گفته‌ایم، باز هم می‌گوییم. معادلات بازار ایران دیگر تغییر کرده. خودرو شاید در سال ۹۸ ارزان شود اما این ارزانی به معنای بازگشت قیمت‌‎های سال گذشته نیست. خودرو گران شده و سطح درآمد مردم ایران نه تنها افزایش نداشته، کاهش نیز یافته است. در چنین شرایطی کسانی که حتی به قول معروف «دستشان به دهنشان می‌رسد» نیز اگر تا پارسال برای خرید یک خودرو کره‌ای باید ۲۰۰ میلیون تومان هزینه می‌کردند، امسال باید ۳ برابر یعنی ۶۰۰ میلیون تومان هزینه کنند. موضوعی که باعث می‌شود حتی در صورت توان مالی نیز خرید چنین خودروهایی صرفه نداشته باشد.

در چنین شرایطی بازار خودرو ایران نسل عوض کرده و برندهای نسبتا معتبرتر چینی با عرضه محصولات لوکس، خصوصا در کلاس کراس‌اوورها و شاسی‌بلندها بر جایگاه گذشته خودروهای کره‌ای و ژاپنی تکیه زده‌اند. محصولاتی که دیگر مثل ۵ سال پیش از این نمی‌توان با یک نگاه آنها را زیر سئوال برد. ذائقه بازار ایران با شرایطی که وصف آن رفت در حال نشان دادن روی خوش به این خودروهاست.

درباره دامای X7

 

یکی از خودروهای تازه واردی که در بازار فعلی می‌تواند نقش یک جایگزین برای سورنتو، سانتافه، رو۴، اوتلندر و کلئوس را بازی کند، دامای X7 است. محصولی از توی چین تحت برند لوکس این شرکت که با نام Domy شناخته می‌شود. زوتی پیش از این با محصولی چون Z300 که با نام‌‎های آریو و S300 نیز شناخته می‌شود با همکاری ایران در بازار حضور یافته بود اما این خودرو با وجود آنکه دست کم در ظاهر به شکل کاملا از بدنه و کابین تویوتا آلیون مدل ۲۰۰۸ بهره می‌برد نتوانست در بازار حرفی برای گفتن داشته باشد و به ناچار وارد خطوط تاکسیرانی تهران شد.

  • شهرت جهانی

زوتی در دنیا نیز شهرت بسیاری دارد. دلیل شهرت این کمپانی نه کیفیت و فناوری به کار رفته در محصولات، بلکه تنها یک چیز است: «کپی برداری از کمپانی‌های مشهوری چون پورشه و شکایت این خودروسازان از آن!»

 

البته چند هفته پیش خبر تاسیس نمایندگی توسط زوتی در ایالات متحده آمریکا و عرضه خودرو توسط این نمایندگی از سال ۲۰۲۰ در خاک این کشور را می‌توان از دیگر خبرسازی‌های این شرکت نوخودروساز چینی دانست. حال زوتی در قالبی تازه و دستی پر به کمک بخش خصوصی به بازار خودرو ایران بازگشته تا در این بزنگاه تاریخی فضای صنعت و بازار خودرو ایران بتواند میخ خود را محکم بکوبد و دید ایرانیان نسبت به محصولات‌اش تغییر بدهد. دامای X7 نماینده‌ای است که شاید بتواند برای چینی‌های بازار ایران قدمی روبه‌جلو محسوب شود.

  • کپی از کانسپت

X7 یک کراس‌اوور میان‌سایز است که در اویل سال ۲۰۱۶ میلادی و نمایشگاه خودروی چنگدو چین رونمایی و در اکتبر همان سال روانه بازار شد. طراحی زوتی دامای X7 شباهت بسیاری به کانسپت فولکس واگن کراس‌بلو کوپه دارد. این خودرو مفهومی نخستین بار در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۳ میلادی و نمایشگاه خودرو شانگهای چین معرفی شد، اما آلمانی‌ها دیگر هرگز روی خوشی به آن نشان ندادند و این کانسپت به خطوط تولید فولکس راه نیافت. به هر حال تقدیر این بود که زوتی با یک سنت‌شکنی جانانه یک کانسپت را به عنوان الگو تولید محصولی تجاری قرار بدهد و برادر دوقلو کراس‌بلو تحت پرچم برند لوکس خود به تولید برساند. 

 

  • درون کابین

درون کابین زوتی نیز کاملا فضایی آلمانی دارد. البته در این کابین و کنسول و داشبورد آن انگلیسی‌ها نیز بدون سهم نمانده‌اند. فرمان D کات و سه پره این خودرو کاملا یادآور محصولات فولکس واگن است و حسابی حس و حال اسپرت درون کابین را تقویت می‌کند. برای یافتن ریشه داشبورد نیز باید طرح‌های داخلی گروه جگوار لندروور و فولکس واگن را در هاون به شدت بکوبید تا به این طرح برسید. یک داشبورد خوش استایل و زیبا و البته به شدت کیفی و دلچسب! دوخت چرمی و قطعات پلاستیکی داشبورد این خودرو یک پیشرفت به شدت بزرگ را برای زوتی به بیننده نشان می‌دهند. همچنین فرم دوار اهرم تعویض دنده به سبک خودروهای تولیدی جگوار و لندروور بر فناورانه بودن کابین این خودرو صحه می‌گذارند.

  • مشخصات فنی

ایکس ۷ که ای کاش نامی اختصاصی‌تر می‌داشت برای بازار ایران مجهز به یک پیشرانه ۲ لیتری توربو ساخت جوینت ونچر SHENGYANG- MITSUBISHI با توان تولید ۱۹۰ اسب بخار نیرو شده که قدرتمندترین موتور موجود برای این خودرو است. پیشرانه زوتی حاضر در ایران با یک گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه DCT کوپل می‌شود تا قدرت‌اش را روانه چرخ‌های جلو این خودرو کند. موردی که انتظار نمی‌رفت دست کم دیگر در این مدل رعایت نشود. کراس‌اوور با این ابعاد و امکانات می‌توانست دودیفرانسیل یا چهارچرخ متحرک باشد.

 

  • ابعاد

طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب معادل ۴۷۳۶/۱۹۴۲/۱۶۷۲ میلی‌متر و فاصله محوری‌‌اش برابر با ۲۸۵۰ میلی‌متر است. وزن خالص نسخه‌های گوناگون دامای X7 بین ۱۶۵۱ الی ۱۷۳۱ کیلوگرم و ظرفیت باک بنزین آن معادل ۶۰ لیتر است. مصرف سوخت این کراس‌اوور میان سایز نیز در حالت‌های شهر، جاده و ترکیبی به ترتیب معادل ۱۲٫۶/۶٫۳/۸٫۸ لیتر توسط کمپانی زوتی اعلام شده.

همچنین حجم محفظه بار دامای X7 برابر ۱۵۰۰ لیتر برآورد می‌شود. در این شاسی بلند تازه وارد ترمزهای جلو از نوع دیسکی خنک شونده و عقب از نوع دیسکی ساده است. سیستم فنربندی دامای ایکس ۷ در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب از نوع مستقل چند اتصالی است. 

  • امکانات و تجهیزات

از جمله مهم‌ترین تجهیزات ایمنی این خودرو عبارت‌اند از: ۶ عدد کیسه هوا، سیستم پایداری الکترونیکی (ESC)،سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم کمکی کنترل در سربالایی و سراشیبی (HLA/HDC)، رادار شناسایی نقاط کور (BSD)، سیستم ترمز ضد قفل (ABS+EBD)، سیستم کمکی ترمز (BA/EBA/BAS)، سیستم ترمز هوشمند (BRAKE OVERRIDE)،  رمز پارک الکترونیکی (EPB)، دوربین عقب مجهز به خطوط راهنما، سیستم استارت/استاپ خودکار (START/STOP)، چراغ‌های جلوی LED با قابلیت همراهی در تاریکی، سیستم ورود بدون کلید، سیستم کنترل فشار باد تایرها، کلید هوشمند با استارت دکمه‌ای، سیستم ایزو فیکس برای صندلی‌های کودک، قابلیت بالا رفتن از شیب تا ۴۲ درصد، سیستم کنترل هوشمند CAN BUS، قابلیت انتخاب دو حالت رانندگی (نرمال و اسپرت)، سنسورهای پارک جلو، عقب و جانبی.

 

تجهیزات رفاهی دامای X7 نیز به این شرح است: سانروف پانورامای برقی، کروز کنترل، فرمان برقی، صندلی با پوشش چرم طبیعی، فرمان با طرح D و با پوشش چرم طبیعی، کروز کنترل، گرم‌کن صندلی‌ها جلو، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، صندلی راننده دارای ۳ حافظه، سیستم کنترل اتوماتیک تهویه دو کاناله، سیستم پالایش آلایندگی داخل خودرو، سیستم صوتی و مولتی‌مدیا به سایز ۱۰ اینچ مجهز به ۸ بلندگو و ساب ووفر، دستیار صوتی، سیستم بستن خودکار شیشه‌های خودرو پس از خروج (POWER WINDOW)، آینه‌های جانبی برقی تاشو با قابلیت تنظیم برقی، گرم‌کن آینه‌های جانبی، سیستم وکیوم (مکش) درب‌های خودرو، نورپردازی داخل خودرو با LED، چراغ LED رکاب خودرو، قفل صندوق عقب هوشمند الکترونیکی با قابلیت تنظیم ارتفاع درب صندوق، سنسور باران، مسیریاب با نقشه ایران، سیستم ROOF RACK (باربند).

 

دامای X7 در بازار چین بسته به نوع پیشرانه و آپشن‌ها از ۸۹,۹۰۰ یوآن (۱۳,۴۰۰ دلار) تا ۱۶۱,۹۰۰ یوآن (۲۴,۱۲۰ دلار) قیمت دارد. قیمت این خودرو در بازار ایران نیز بین ۳۵۰ الی ۴۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.


منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها