کد خبر : 11485

جک S3 بهتر است یا هایما S5؟

جک S3 بهتر است یا هایما S5؟

مقایسه جک S3 و هایما S5 توربو، رقابت ۲ مینی کراس اوور جذاب بازار امروز ایران است. ۲ خودرو با ظاهر امروزی و برندهای نسبتا شناخته شده در بازار داخلی که حتی در رکود فعلی نیز می‌فروشند.

به گزارش خودروتک، زمانی که طرح این خودرو در کلاس مینی کراس اوور را در کنار یکدیگر قرار می‌دهید در عین شباهت با ۲ رویکرد متفاوت مواجه می‌شوید. جک اس ۳ از طرحی شبیه به مینی وَن‌ها بهره می‌برد و در مقابل هایما اس ۵ شبیه به خودروهای یک کلاس بالاتر یعنی کراس اوورهای شهری است.

طراحی جک به شدت سبک طراحی خودروهای نسل گذشته هیوندای را به یاد می‌آورد و در مقابل هایما به سبک خودروهای آمریکایی از جلوه‌ای خشن بهره می‌برد. بخش طراحی این ۲ خودرو جایی است که نمی‌توان یکی را بر دیگری برتری داد. شاید از نظر جوان‌ترها خشونت چهره هایما دلچسب باشد و از نظر افراد محافظه‌کارتر سبک طراحی جک S3.

 

 

طبیعی یا مصنوعی؟

هایما S5 در ایران مجهز به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ و ۱۶۳ اسبی با گشتاور ۲۲۳ نیوتن‌متر توسط ایران‌خودرو به بازار عرضه می‌شود. اما در مقابل جک S3 یاز ک پیشرانه ۱٫۵ لیتری تنفس طبیعی بهره مند است که با توان ۱۱۱ اسب‌بخار وظیفه تامین نیرو محرکه این مینی‌کراس‌اوور ۱٫۲ تنی را به دوش می‌کشد.

پس در بخش فنی بلافاصله قدرت بیشتر و توانمندی‌های بالای پیشرانه مجهز به توربو هایما S5 نمایان می‌شود. اما یک لحظه صبر کنید. داستان به قدرت و مسائل مربوط به آن محدود نمی‌شود. دوام هم مهم است. موضوعی که چشم اسفندیار پیشرانه‌های مجهز به توربوشارژر در کشورمان به حساب می‌آید.

این موتورها به بنزین کم کیفیت داخلی حساسیت ویژه دارند و همین موضوع سبب می‌شود در درازمدت نگهداری از موتورهای تنفس طبیعی مانند آنچه در جک به کار رفته ساده‌تر و کم‌دردسرتر باشد و اگر چند کیلومتری تعویض روغن به تعویق بیفتد یا از بنزین سوپر استفاده نشود، مشکل خاصی پیش نیاید. همچنین اشتراک بسیار پیشرانه S3 با جک J5 دنده‌ای سبب می‌شود تعمیر آن در دسترس‌تر و ساده‌تر باشد. البته با وجود همه مشکلات موتورهای توربو نگارنده قدرت و توانمندی موتور هایما S5 را به پیشرانه آرام جک S3 ترجیح می‌دهد.

گیربکس CVT

اما باید به بخش مهم دیگری به نام گیربکس برسیم. جایی که عنوان حوصله‌سربر CVT در برابرمان قد علم می‌کند و باعث می‌شود از همین جا حساب کار دستمان بیاید. گیرباکس CVT هایما عملکردی مشابه گیرباکس جک دارد و اگر زیاد روی هوشیاری آن حساس نباشید، می‌تواند رانندگی راحتی را در مسیرهای پرترافیک شهری به ارمغان بیاورد. اما از ما می‌شنوید این قبیل گیربکس‌ها اصلا حس و حال یک رانندگی اسپرت و هیجان‌انگیز را به راننده نمی‌دهند در دورهای بالا صدای کارکرد یکنواخت آنها مثل این است که چرخ گوشت را به شکل دائم بالای سرتان روشن نگه دارند.

پس توقع یک رانندگی جذاب از این ۲ خودرو مخصوصا جک با موتور کم قدرت‌تر نداشته باشید. رانندگی با این هاچ‌بک‌های قد کشیده بیشتر به درد ترافیک و محیط‌های شهری می‌خورد تا جاده‌های کوهستانی. پس از همان ابتدا که قصد خرید یکی از این ۲ خودرو را دارید تکلیف را برای خودتان مشخص و توقعتان را تنظیم کنید!

 

آپشن‌ها

جک S3 با بهره از آپشن‌هایی نظیر سانروف، سیستم کنترل پایداری، ترمز کمکی هیدرولیکی، ۲ عدد ایربگ، تودوزی چرمی، نمایش‌گر ۷ اینچی و تهویه مطبوع اتوماتیک محصولی قابل قبول در این رنج قیمتی به نظر می‌رسد. ۴۶ درصد بدنه S3 را ورق‌های فولادی محکم و ۳۳ درصد آن را فولاد گالوانیزه تشکیل داده است و از نظر ایمنی چیزی از هایما S5 کم ندارد. در مقابل  ۹ درصد بدنه هایما S5 از فولاد فوق‌مستحکم، ۶۰ درصد از فولاد مستحکم و ۳۱ درصد از فولاد استاندارد تشکیل شده است. همچنین میله‌های فولادی ضخیم به‌کار رفته داخل درب‌ها، ایمنی خودرو در تصادفات جانبی را دوچندان می‌کند.

در مدل‌های فول‌آپشن هایما S5 می‌توانید از امکانات متنوعی نظیر صفحه نمایش ۷ اینچی، دوربین جانبی، ۶ ایربگ، ترمز اضطراری، کنترل پایداری، کنترل لغزش، سانروف برقی، گرمکن صندلی‌های جلو، سیستم کمکی شروع حرکت در سراشیبی و تهویه اتوماتیک بهره‌مند شوید که البته در برخی تیپ‌ها همه این موارد موجود نیست.

 

  • بازنده و برنده

پلت‌فرم S3 با جک j4 مشترک است و این کراس‌اوور کامپکت با طول ۴۳۲۵ میلی‌متر و فاصله محوری ۲۵۶۰ میلی‌متر فضای مناسبی در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. هم‌چنین صندوق بار ۶۰۰ لیتری S3 خیال سرنشینان را در مسافرت‌های خانوادگی راحت می‌کند. اما در مقابل هایما S5 با طول ۴۳۵۸ میلی‌متر، عرض ۱۸۲۳ میلی‌متر و فاصله محوری ۲۶۳۰ میلی‌متر ایستاده که تقریبا با جک در کفه برابر قرار می‌گیرد. اما صندوق و فضای حمل بار جایی است که هایما در برابر جک حسابی شرمنده می‌شود. ۳۲۰ لیتر فضایی نیست که حتی بتوان آن را با جک S3 مقایسه کرد. 

ختم کلام

در بازار امروز جک S3 در مدل صفر کیلومتر ۱۶۰ و هایما S5 صفر کیلومتر ۱۸۵ میلیون تومان قیمت دارد. این تفاوت قیمت معنادار نیز به آپشن‌ها و توان بالاتر پیشرانه S5 بازمی‌گردد. در خاتمه باید بگوییم اگر در شهر می‌رانید، چندان به آپشن‌ها اهمیت نمی‌دهید و استفاده طولانی مدت از خودرو دارید، جک S3 را انتخاب کنید.

اما اگر خودرویی مجهزتر و توانمندتر با ظاهر زیباتر می‌خواهید باید S3 را فراموش کرده و یکراست به سراغ S5 بروید. البته اگر نظر ما را بخواهید باید بگوییم با وجود مشکلات توربو و قیمت بالاتر هایما با برخورداری از امکاناتی چون ایمنی فعال بالاتر، آپشن‌های بیشتر، چهره زیباتر و باهویت، قدرت بیشتر پیشرانه و شبکه گسترده‌تر خدمات پس از فروش ایران‌خودرو گزینه بهتری از جک S3 است و این اضافه پرداخت در شرایط فعلی برای خرید آن ارزش‌اش را دارد.


منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها