کد خبر : 11881

ام وی ام بخریم یا پراید؟

ام وی ام بخریم یا پراید؟

مقایسه پراید هاچبک ۱۱۱ و ام وی ام ۱۱۰ اس یکی از مهمترین درخواست‌های این روزهاست. خودرو گران شده و امروز با بهای بیش از یک پژو ۲۰۶ نیز نمی‌توانید یک پراید یا ام‌وی‌ام ۱۱۰ بخرید.

به گزارش خودروتک، برای سال‌های سال پراید یکه‌تاز بازار خودروهای ارزان بازار بود و پیکان و آردی (بعدها روآ) ایران خودرو نیز نمی‌توانستند در برابر فروش پراید حرفی برای گفتن داشته باشند. دوو ماتیز نیز دوره‌ای فروش خوبی را تجربه کرد اما در برابر پراید هاچبک- حتی با وجود عرضه کمتر این خودرو نسبت به نسخه صندوقدار- نتوانست حرفی برای گفتن داشته باشد.

ام وی ام ۱۱۰ نیز پس از خروج دوو از ایران آمد تا به‌عنوان کپی چینی ماتیز جای این خودرو را پر کند، اما نه موفق به تصاحب جایگاه ماتیز شد و نه توانست به جنگ پراید برود. امروز نیز اگرچه این دو خودرو تقریبا نقش ارزان‌ترین‌های بازار را بر عهده دارند اما عملا ام وی ام ۱۱۰ اس در برابر پراید ۱۱۱ هاچبک نمی‌تواند از نظر فروش حرفی برای گفتن داشته باشد. اما اگر با بودجه محدود در پی گزینه‌ای خاص‌تر هستید، شک نکنید ام وی ام ۱۱۰ اس گزینه‌ای مناسب و نسبتا کم دردسر است. هر چند بازار خرید و فروش و خدمات پس از فروش و قطعه پراید را ندارد.

 

قیاس مع الفارق

از نظر طراحی مقایسه این دو خودرو کاملا قیاس مع الفارق است. پراید هاچبک جدید یا سایپا ۱۱۱ که فیس لیفتی از پراید هاچ بک معروف، فورد فیستا یا مزدا ۱۲۱ به شمار می‌رود دیگر به شدت قدیمی و از مد افتاده به نظر می‌رسد. در مقابل ام وی ام ۱۱۰ S داستانی کاملا متفاوت دارد. چهره خندان و به روز این خودرو کاملا یک میکرو وَن یا هاچ بک کوچک قرن بیست و یکمی را نشان می‌دهد. خودرویی که توانسته تناسب مناسبی میان طراحی، قیمت و کیفیت برقرار کند.

 

پراید اما با استفاده از داشبورد، رودری‌ها و حتی صندلی‌های جدید از حق نگذریم به روزرسانی‌هایی داشته و همچنان با وجود سالخوردگی به قول قدیمی‌ها «چهار ستون بدن‌اش از ام‌وی‌ام ۱۱۰ S قوی‌تر است!» در بخش طراحی باید ام وی ام را یک سر و گردن که بماند، یک آدم کامل از پراید بالاتر بدانیم. اما همه چیز طراحی نیست، داستان ادامه دارد. البته داخل پرانتز این را نیز داشته باشید که ام وی ام ۱۱۰ اس را از نظر طراحی بیشتر باید رقیب تیبا ۲ دانست اما قیمت‌های امروز و قدرت تقریبا یکسان پیشرانه این ۲ خودرو را روبه‌رو یکدیگر قرار داده است.

حجم کمتر، قدرت بیشتر

ام وی ام ۱۱۰s به یکی از ضعیف‌ترین پیشرانه‌های خودرویی موجود در کشور مجهز شده است. این موتور سه سیلندر دارای حجمی معادل یک لیتر بوده و توان خروجی آن در حدود ۶۸ اسب بخار اعلام شده است که در دور موتور ۶۰۰۰ rpm به اوج خود می‌رسد.

همچنین گشتاور حاصل از این پیشرانه ۱۲ سوپاپ، برابر ۹۳ نیوتن متر است که در بازه ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه پدیدار خواهد شد. حداکثر سرعت این خودروی ۹۳۶ کیلوگرمی برابر ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت عنوان شده و گنجایش باک سوخت آن در حدود ۳۵ لیتر است.

میزان مصرف سوخت این پیشرانه سه سیلندر طی همکاری با گیربکس ۵ سرعته دستی معادل ۴.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است که البته با وجود بنزین داخلی این مصرف به مرور افزایش نیز می‌یابد.

 

در مقابل پراید ۱۱۱ یک پیشرانه ۱۳۲۳ سی‌سی ۴ سیلندر را در دل خود جای داده که علی رغم حجم و مصرف سوخت بیش تر از ام وی ام ۳ سیلندر، قدرت نسبتا کم تری تولید می کند. توان پیشرانه پراید به ۷۱ اسب بخار می رسد که البته برای رفت و آمدهای شهری با این هاچ بک سبک وزن مناسب به نظر می رسد.

از نظر گشتاور فاصله این ۲ خودرو اندکی معنادارتر می‌شود، چرا که موتور پراید با ۱۰۸ نیوتن‌متر گشتاور در ترکیب با گیربکس ۵ سرعته دستی، به قول خودمانی‌تر زور بیشتری از ام وی ام دارد. باک پراید ۴۰ لیتر سوخت می‌گیرد و مصرف سوخت‌اش در ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی روی عدد ۶٫۴ لیتر می‌ایستد. نهایت سرعت پراید نیز عدد ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت را نشان می‌دهد.

از امکانات اندک دو خودرو نیز باید به مواردی چون سیستم صوتی، ترمز ABS و دو ایربگ اشاره کرد.

پشت فرمان

 

رانندگی با این دو خودرو دو دنیای متفاوت است. پراید فضایی قدیمی اما محکم‌تر دارد. صندلی‌هایش نسبت به ام وی ام ۱۱۰ راحت‌تر هستند و به دلیل فرم نسبتا جعبه‌ای شکل نقاط کور کمتری دارد. در سوی دیگر میدان رانندگی با ام وی ام ۱۱۰ اس حس بهتر و مدرن تری دارد. پدال‌ها نرم‌تر هستند، ترمز گوش به فرمان تر است و فرمان نرم‌تر عمل می‌کند. درون این هاچ بک که نشسته‌اید حسی متفاوت همه خودروهای ارزان داخلی خواهید داشت. فضای ام وی ام نیز گرچه بزرگ نیست اما از انتظار دلباز تر به چشم می‌آید.

در پایان این بخش باید بگوییم به علت گستردگی استفاده از قطعات پلاستیکی در هر ۲ خودرو، سر و صداهای اضافی حین رانندگی جزء جدایی ناپذیر رانندگی هستند. پس آرام باشید، صدای سیستم صوتی را اندکی بلند کنید و از رانندگی‌تان لذت ببرید.

 

ختم کلام

بگذارید خیالتان را راحت کنیم. با این قیمت‌ها پراید ارزش خرید ندارد. اما اگر بیشتر در مسیرهای خارج از شهر می‌رانید، پراید دست کم حس قرص‌تری دارد. اما برای رانندگی شهری و گهگاه جاده‌ای ام‌وی‌ام ۱۱۰ S گزینه بهتری است. انتخاب نگارنده با شرایط فعلی ام وی ام است.

منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها