کد خبر : 56275

سیگنال جدید از رانت خفته در قیمت کارخانه خودرو

سیگنال جدید از رانت خفته در قیمت کارخانه خودرو

این روزها که بحث واقعی سازی قیمت خودرو در کارخانه داغ شده است نگاهی به واقعیت های تقاضای خودرو می تواند در این خصوص که افزایش قیمت خودرو در کارخانه لازم است یا خیر راهگشا باشد. سیگنال هایی که از دل آمارهای پیش فروش خودرو بیرون می آید تا حد زیادی تکلیف را روشن می کند.

به گزارش خودروتک، ایران خودرو به تازگی دو مرحله فروش فوق العاده و پیش فروش یک ساله خود را پشت سر گذاشت. دو فروشی که تقاضاهایی کاملا متفاوت و معنی دار را به دنبال داشتند.

در حالی فروش فوق العاده ایران خودرو تقاضای بیش از 3 میلیون نفری را به همراه داشت، جمع کل متقاضیان پیش فروش یک ساله این شرکت تنها کمی بیش از 697 هزار نفر بود.

این کاهش متقاضیان در شرایطی رخ داد که خودروهای عرضه شده در پیش فروش یک ساله مدل هایی مانند پژو 206 تیپ 2 ، پژو 207 پانوراما ، پژو پارس سال و ... بودند که همیشه در ردیف محصولات پرتقاضای این شرکت قرار می گیرند.

اما چرا فروش فوق العاده به نسبت پیش فروش یک ساله، تا این اندازه با افت تقاضا همراه است؟ علت را باید در رانت خفته در قیمت کارخانه خودرو جستجو کرد.

در فروش فوق العاده که موعد تحویل حداکثر 90 روز است، خریدار از قیمت قطعی و همچنین محدوده قیمت خودرو در بازار مطلع است. به این ترتیب می داند که در این مدل فروش سود چند ده میلیونی نهفته است. پس بخت خود را برای قرعه کشی می آزماید.

اما در پیش فروش یک ساله، مشخص نیست که قیمت خودرو در زمان تحویل چقدر خواهد بود. پس بخشی از تقاضا که قصد سفته بازی و خرید خودرو و فروش آن در بازار را دارد از پیش فروش یک ساله عقب می نشیند.

همین مساله نشان می دهد که عرضه خودرو در حاشیه بازار تا چه میزان می تواند بساط دلالی و سفته بازی در بازار خودرو را محدود کند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها