کد خبر : 54991

خودروهایی که مشمول قیمت گذاری نمی‌شوند

خودروهایی که مشمول قیمت گذاری نمی‌شوند

با گذشت بیش از دو هفته از دستور حسن روحانی رئیس‌جمهور به وزیر صمت مبنی بر آماده سازی طرحی برای افزایش تولید و کاهش التهابات بازار خودرو، هنوز خبری از جزئیات یا زمان اجرای این طرح از سوی وزارت صمت اعلام نشده است. رئیس‌جمهور اوایل آذرماه امسال در زمینه جهش تولید، دو دستور ویژه به وزیر صمت و وزیر نفت داد و به آنها تاکید کرد که برنامه‌های خود را جهت افزایش تولید آماده و به ستاد اقتصادی دولت ارسال کنند.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد، به دنبال دستور حسن روحانی، علیرضا رزم حسینی وزیر صمت نیز از تهیه طرحی به نام جهش تولید در این وزارتخانه خبر داد.با این حال با گذشت بیش از دو هفته از دستور ویژه روحانی و تایید طرحی برای افزایش تولید از سوی رزم حسینی هنوز بسته مورد نظر وزارت صمت در این زمینه رونمایی نشده است.

در این بین برخی از منابع آگاه در مورد طرح این وزارتخانه که هم اکنون نام «بسته جهش تولید» را به خود گرفته عنوان کرده‌اند که این بسته بیشتر به سازو کار قیمتی محصولات خودرویی خودروسازان پرداخته به‌طوری‌که قرار است

تعیین قیمت محصولات کم تیراژ و مونتاژی به خودروسازان واگذار شود و شورای رقابت همچنان قیمت‌گذار خودروهای پرتیراژ باشد. هر چند این شیوه قیمت‌گذاری در بسته جهش تولید،هنوز از سوی وزارت صمت تایید نشده با این حال روز گذشته رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفت‌و‌گو با «ایسنا» به جزئیاتی از نحوه قیمت‌گذاری محصولات خودرویی در آینده نزدیک پرداخت.

 وی درباره خودروهای جدیدی که مشمول قیمت‌گذاری خواهند شد، گفت: با توجه به انحصاری بودن بازار خودرو، شورای رقابت بر اساس قانون، موظف به ورود و تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری است و در مورد خودروهایی که جدید شناسایی شوند یا پلت‌فرم متفاوت داشته باشند، قیمت‌گذاری انجام خواهد شد. وی با تکرار شیوه قیمت‌گذاری این شورا تاکید کرده که قیمت‌گذاری خودروهای جدید بر اساس روش کلینیک انجام می‌شود که طی آن ۱۰ تا ۱۲ خبره مستقل قیمت‌گذاری خودرو گزینش شده و درباره قیمت، نظر خود را اعلام می‌کنند و در نهایت قیمت‌ها بررسی و مورد تایید شورا قرار خواهد گرفت.

رضا شیوا در این گفت‌و‌گو همچنین به خودروهایی اشاره کرد که مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت نخواهند شد. وی در این زمینه اظهار داشته که چند واحد تولیدی بزرگ خودرو از جمله کرمان موتور، گروه بهمن و مدیران خودرو در کشور وجود دارند که خودروهای گران‌قیمت تولید می‌کنند و اغلب خودروهای آنها در سطح متوسط است . وی ادامه داده که گروه‌های خودروسازی سایپا و ایران خودرو نیز از مدتی پیش خودروهایی در سطح بالاتر تولید می‌کنند؛ بنابراین اگر در بین تولیدات شرکت‌های خودروسازی خودروهای با یک کلاس و سطح وجود داشته که بتوانند با هم رقابت کنند آنگاه از چارچوب قیمت‌گذاری خارج خواهیم کرد که چند مورد مد نظر قرار دارند.

رئیس شورای رقابت این را هم گفت که هر زمان تشخیص دهیم هر خودرویی که در بازار رقیب داشته باشد و از انحصار خارج شده باشد، به طور حتم شورا آن را از دستورالعمل قیمت‌گذاری خارج می‌کند و نه تنها در مورد خودرو، بلکه برای هر کالایی که انحصار آن شکسته شده باشد و رقابت ایجاد شود، اینگونه اقدام می‌کنیم، چراکه تولید در فضای رقابتی است که موجب افزایش انگیزه و کیفیت و در نهایت رضایت مشتری می‌شود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها