کد خبر : 55765

هجوم 3 میلیون نفری به اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه

هجوم 3 میلیون نفری به اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه

اعلام ریز ثبت نام دهمین مرحله از فروش فوق العاده ایران خودرو نشان داد که آزادسازی یا دست کم حرکت سریعتر به سمت آزادسازی قیمت خودرو امر اجتناب ناپذیر است.

به گزارش خودروتک، دهمین مرحله از فروش فوق العاده ایران خودرو دیروز قرعه کشی شد. آن هم در شرایطی که برای 8 هزار خودرو این طرح بیش از 3 میلیون و 300 هزار نفر ثبت نام کرده بودند. یعنی به ازای هر خودرو 443 نفر در صف ایستاده بودند.

این هجوم نه نشانگر نیاز واقعی خودرو به عنوان یک کالای مصرفی و وسیله حمل و نقل است و نه نشانگر ضعف تولید خودرو کشور. این تقاضاهای چند میلیونی تنها از دل اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه بیرون می آید.

سودی که حتی دلالان را وسوسه می کند که راه هایی را پیدا کرده و شانس خود را در این بخت آزمایی خودرویی با سود چند ده میلیونی بیازمایند.

از آنجا که فروش فوق العاده با قیمت قطعی انجام می شود، حساب و کتاب سود خفته در آن کار دشواری نیست. مثلا در همین فروش فوق العاده اخیر ایران خودرو، پژو پارس بنزینی حدودا به قیمت 121 میلیون و 500 هزار تومان عرضه شد. حال آنکه قیمت آن در بازار قیمت این خودرو 192 میلیون تومان است. چیزی بیش از 70 میلیون تومان سود باد آورده.

اگر چه توجیه شورای رقابت این است که قصد دارد با قیمتگذاری، خودرو را با قیمت منصفانه به دست خریدار برساند اما نکته این است که هیچ تضمیمی وجود ندارد که اولا این خودرو به دست تقاضای واقعی و غیر سفته بازانه برسد و دیگر اینکه تقاضای واقعی نیز در صورت خرید با این حاشیه سود، وسوسه فروش خودرو و خرید خودرویی با مدل پایینتر و پس انداز مقداری پول در این میان به سرش نزند!

در این میان به نظر می رسد واقعی سازی قیمت خودرو و نزدیک کردن هر چه بیشتر قیمت کارخانه به بازار، تنها راهی است که می تواند سفته بازان را از هجوم به پیش فروش ها باز دارد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها