کد خبر : 26095

الزامات توقف تولید پراید

الزامات توقف تولید پراید

اینکه تولید پراید متوقف شود نه توهین و نادیده گرفتن پراید است و نه درخواست زیادی برای مصرف کننده ایرانی. پراید در زمان ورودش به بازار ایران تغییر بزرگی را رقم زد و آسایش رانندگی را به ارمغان آورد. اما امروز به نقطه ای رسیده که باید با مصرف کننده ایرانی خداحافظی کرده و جای خود را مرکب دیگری بدهد.

به گزارش خودروتک، اصلی ترین مساله ای که امروزه علیه پراید برای ادامه تولید است، مساله ایمنی آن است. هشدارهای چند باره پلیس راهور در این خصوص نشان می دهد که مساله ناایمن بودن این خودرو در مقایسه با دیگر خودروهای موجود در کشور قابل کتمان نیست.

اما این تنها یک روی سکه است و خارج کردن پراید از چرخه تولید مساله ساده ای نیست. دلیل آن هم جایگاه آن در صنعت و بازار خودرو است. در ادامه الزامات توقف تولید پراید بررسی می شود.

جایگاه پراید در سبد سازنده

پراید اصلی ترین محصول شرکت سازنده اش است. در سال 97 که یکی از سال های کم تیراژ پراید به حساب می آید حدود 139 هزار دستگاه از این خودرو تولید شده است. بدیهی است که نمی توان یک تولید کننده را به ناگهان مجبور به حذف محصول اصلی کرد. تبعات مالی چنین اقدامی بدون تردید تولید کننده را با مشکلات جدی رو به رو می کند. آنهم در شرایطی که همین حالا هم خودروسازان کشور با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنند.

پیدا کردن جایگزین پراید

برای توقف تولید پراید در ابتدا باید جایگزینی برای آن پیدا کرد. اصلی ترین ویژگی پراید قیمت پایین آن است که همواره در هر قیمتی که بوده، ارزانترین خودرو سواری صفر کیلومتر کشور به حساب می آمده است. همین مساله باعث می شود تا پیدا کردن جایگزین برای پراید کار ساده ای نباشد. آن هم در شرایطی که کارکردن با شرکای خارجی برای خودروسازان ساده نیست. با این حال پیدا کردن جایگزین برای پراید کار دشواری نیست. آن هم جایگزینی که مشکلات ایمنی پراید را نداشته باشد.

توجه به خریداران پراید

پراید تنها برای شرکت سازنده اش یک خودرو مهم نیست. بلکه برای بازار خودرو و مصرف کننده نیز اهمیت زیادی دارد. قیمت پراید باعث شده تا برای طیف وسیعی از کسانی که قصد خرید خودرو دارند به خصوص طبقه متوسط و ضعیف جامعه از نظر اقتصادی تنها گزینه موجود باشد. همچنین هزینه نگهداری آن نیز کاملا اقتصادی است. با حذف ناگهانی پراید از بازار بدون ارائه جایگزین برای آن عملا امکان دسترسی بخشی از متقاضیان به خودرو صفر کیلومتر قطع می شود. از این رو نیز توقف تولید پراید اگر چه واجب است اما پروسه ای حساس خواهد بود که بهتر است هر چه زودتر مقدمات آن فراهم شود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها