کد خبر : 56024

فرمول جدید قیمت خودرو به زبان ساده / قیمت کارخانه چه تغییری کرد؟

فرمول جدید قیمت خودرو به زبان ساده / قیمت کارخانه چه تغییری کرد؟

شورای رقابت در حالی از فرمول جدید قیمت گذاری برخی خودروها رونمایی کرد که رمزگشایی از این فرمول لازم به نظر می رسد. اکنون این سوالات مطرح شده که آیا این فرمول به معنی آزادسازی قیمت خودرو است و دیگر اینکه آیا قیمت خودروهای مشمول این فرمول جدید در کارخانه افزایش پیدا می کند یا خیر؟

به گزارش خودروتک، فرمول جدید قیمت گذاری خودرو در حالی اجرایی می شود که خودروهای مشمول آن پژو پارس، پژو ۲۰۷ اتومات، پژو ۲۰۷ دستی، سمند سورن پلاس، رانا پلاس، رانا پلاس TU۵، دنا پلاس توربو شارژ، دنا پلاس توبوشارژ اتومات، هایما توربو دستی، هایما توربو اتومات، تارا، ساینا S، کوییک، شاهین، آریا، برلیانس و چانگان هستند.

نکته قابل توجه در این لیست این است که برخی از این خودروها در ماه های گذشته تولید نشده اند، برخی تولید محدودی داشته اند و تعدادی نیز اساسا از خودروهای جدیدی هستند که هنوز به بازار نیامده اند.

در پاسخ صریح به دو سوالی که در ابتدا مطرح شد باید گفت که فرمول جدید به معنی آزادسازی قیمت خودرو نیست و در واقع نزدیک ترین تعبیر به آن واقعی سازی قیمت خودرو با جلوگیری از ورود اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه به جیب دلالان و سفته بازان است. علت اینکه این می گوییم این فرمول به معنی آزادسازی قیمت خودرو نیست به این دلیل است که شورای رقابت همچنان بر این قیمت ها نیز نظارت خواهد کرد و هر سه ماه یک بار قیمت خودرو را از سازمان حمایت می گیرد.

در پاسخ به سوال دوم یعنی آیا این فرمول قیمت خودرو در کارخانه را افزایش می دهد باید گفت که جواب مثبت است. 

اما قیمت این خودروها از این پس چگونه محاسبه و اعمال می شود؟ اساس تعیین قیمت خودرو در فرمول جدید براساس متوسط بازار خواهد بود. به این ترتیب به نظر می رسد میانگین قیمت سه ماهه هر خودرو قیمت را برای سه ماه بعد مشخص می کند.

بیشتر بخوانید:

قیمت خودرو تارا دنده ای در صورت آزادسازی کجا می ایستد؟

قیمت کارخانه خودرو شاهین درآمد/ سقف پرواز شاهین در بازار کجاست؟

رونمایی از فرمول جدید قیمت گذاری خودرو / اسامی 18 خودرو مشمول فرمول جدید

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها