کد خبر : 54945

شورای رقابت این خودروها را قیمت گذاری نمی کند

شورای رقابت این خودروها را قیمت گذاری نمی کند

رئیس شورای رقابت از انجام بررسی ها برای خروج خودروهای رقیب و همکلاس از دستورالعمل قیمت گذاری این شورا خبر داد.

به گزارش خودروتک به نقل از ایسنا ، رضا شیوا  درباره خودروهای جدیدی که مشمول قیمت گذاری خواهند شد، گفت: با توجه به انحصاری بودن بازار خودرو، شورای رقابت بر اساس قانون، موظف به ورود و تعیین دستورالعمل قیمت گذاری است و در مورد خودروهایی که جدید شناسایی شوند به عنوان مثال با پلتفرم متفاوت باشند، قیمت گذاری انجام خواهد شد.

وی افزود: قیمت گذاری خودروهای جدید بر اساس روش کلینیک انجام می شود که طی آن ۱۰ تا ۱۲ خبره مستقل قیمت گذاری خودرو گزینش شده و در رابطه با قیمت، نظر خود را اعلام می کنند و در نهایت قیمت ها بررسی و مورد تایید شورا قرار خواهد گرفت.

رئیس شورای رقابت همچنین به بررسی های شورای رقابت برای خروج برخی خودروها اشاره کرد و توضیح داد: چند واحد تولیدی بزرگ خودرو از جمله کرمان موتور، گروه بهمن و مدیران خودرو در کشور وجود دارند که خودروهای گران قیمت و سطح بالا با سایز بزرگ تولید می کنند و اغلب خودروهای آنها در سطح متوسط یا رو به پایین نیست.

شیوا ادامه داد: گروه های خودروسازی سایپا و ایران خودرو نیز از مدتی پیش خودورهایی در سطح بالاتر تولید می کنند؛ بنابراین اگر در بین تولیدات شرکت های خودروسازی خودروهای با یک کلاس و سطح وجود داشته که بتوانند با هم رقابت کنند آنگاه از چارچوب قیمت گذاری خارج خواهیم کرد که چند مورد مد نظر قرار دارند.

رئیس شورای رقابت این را هم گفت که هر زمان تشخیص دهیم هر خودرویی که در بازار رقیب داشته باشند و از انحصار خارج شده باشد، به طور حتم شورا آن را از دستورالعمل قیمت گذاری خارج می کند و نه تنها در مورد خودرو، بلکه برای هر کالایی که انحصار آن شکسته شده باشد و رقابت ایجاد شود، اینگونه اقدام می کنیم، چراکه تولید در فضای رقابتی است که موجب افزایش انگیزه و کیفیت و در نهایت رضایت مشتری می شود.

گفتنی است؛ شورای رقابت در ابتدای سال جاری به قیمت‌ گذاری خودرو برگشت. این در حالی است که حدود دو سال پیش در نتیجه مصوبه هیات هماهنگی سران سه قوه، به نوعی شورای رقابت از مسئولیت قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شد؛ آن هم در شرایطی که مسئولان در شورا معتقد بودند برداشت نادرست وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت از مصوبه سران سه قوا موجب کنار رفتن شورا از قیمت گذاری و انتقال به وزارت صمت شده است.

ولی در نهایت بعد از رایزنی‌های صورت گرفته و به استناد قانون که تاکید دارد باید شورای رقابت به بازار انحصاری ورود کند و قیمت گذاری را بر عهده بگیرد، این شورا بار دیگر در ابتدای سال جاری به قیمت گذاری خودرو برگشت ولی این بار با توجه به ممنوعیت واردات خودرو تعداد بیشتری از خودروها مشمول انحصار و در نهایت قیمت گذاری شدند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها