کد خبر : 8335

اگر ضدیخ نداشته باشیم چه می شود؟

اگر ضدیخ نداشته باشیم چه می شود؟

نداشتن ضدیخ در فصل سرما تهدید شماره‌‌ی یک برای پیشرانه‌ خودرو به شمار می‌رود. چرا وجود ضدیخ بخصوص در فصل یخبندان اهمیت دارد؟ اگر از ضدیخ استفاده نکنیم چه می‌شود؟

به گزارش خودروتک، نداشتن ضدیخ در فصل سرما، تهدید شماره‌‌ی یک برای پیشرانه‌‌ی خودرو به شمار می‌رود؛ می‌دانید چرا؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید، این موضوع را از پایه به زبان ساده بیان می‌کنم.

سازوکار موتورهای درون‌سوز به وسیله‌ی نیروی بدست آمده از انفجار صورت می‌گیرد، تعداد این انفجارها یکی دو تا نیست و در یک پیشرانه‌ی ۴ سیلندر، حتی در دورهای پایین ظرف یک دقیقه‌ هزاران انفجار انجام می‌پذیرد و همین موضوع باعث بالا رفتن دما می‌شود.

موتور چگونه خنک می‌شود

پورشه ۹۹۳ با موتور هوا خنک

پورشه ۹۹۳ آخرین پورشه‌ای بود که با پیشرانه‌ی هوا خنک عرضه شد، به دریچه‌های تعبیه شده بر درب عقب و گلگیر‌ها دقت کنید

موتور به‌وسیله‌ی گردش هوا یا آب خنک می‌شود، موتورهای هوا خنک به دلیل نداشتن مایع خنک کننده و تجهیزات خنک‌کاری سبک‌ وزن‌تر هستند، ولی اگر تحت فشار قرار بگیرند زودتر داغ می‌کنند. امروزه جز تعداد اندکی، تمامی پیشرانه‌ها از نوع آب خنک هستند.

مجاری آب در بلوک موتور

آب با گذر از این مجاری به کاهش دمای موتور کمک به سزایی می‌کند

موتورها‌ی آب‌خنک در کنار مزیت‌هایی که دارند، نیاز به رسیدگی بیشتری دارند. مایع خنک‌کننده توسط پمپ‌ آب در مجاری تعبیه شده‌ی بلوک موتور به گردش در می‌آید و بعد از جذب حرارت، آب داغ شده از موتور خارج و وارد رادیاتور می‌شود؛ آب رادیاتور در مجاورت هوا خنک شده و از سمت دیگر این قطعه خارج شده و دوباره به بلوک موتور باز می‌گردد، به همین راحتی.     <!-- INLINE-ADV -->
    <div id=

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها