کد خبر : 8225

صفر تا صد لاستیک عوض کردن در 5 مرحله

صفر تا صد لاستیک عوض کردن در 5 مرحله

یکی از مشکلات عمومی رانندگان خودروهای مختلف، پنچر شدن لاستیک ماشین می باشد. حتما اگر در چنین موقعیت هایی گیر کرده باشید، می دانید که در صورت پنچری خودرو، باید خودرو را متوقف کرده و لاستیک زاپاس را به جای لاستیک پنچر شده در خودرو، قرار داد.

به گزارش خودروتک، تعویض لاستیک در تمامی خودروهای سواری، امری بسیار ساده بوده و نیاز به تخصص خاصی ندارد. به همین دلیل است که لاستیک زاپاس یکی از قطعات پیش فرض موجود در خودرو بوده و همیشه به همراه خودرو یک عدد لاستیک زاپاس نیز وجود دارد. تعویض لاستیک خودرو، در عین سادگی می تواند برای کسی که تاکنون نحوه انجام آن را ندیده و یا تجربه ای در این زمینه نداشته باشد، کاری دشوار به نظر برسد. ما در این مطلب قصد داریم تا این دشواری را به حداقل رسانده و نحوه تعویض لاستیک را در انواع خودروهای مختلف به صورت تصویری و همراه با یک ویدیوی آموزشی کوتاه، به شما آموزش دهیم.

نحوه تعویض لاستیک

همانطور که اشاره شد، تعویض لاستیک در تمامی خودروهای معمولی سبک، تقریبا به یک شیوه انجام می گیرد و نیاز به تخصص خاصی ندارد. در اولین قدم از تعویض لاستیک خودرو، ما ابتدا باید لاستیک زاپاس خودرو را از محل خود خارج کنیم، سپس زیر خودرو جک زده، لاستیک معیوب را خارج کرده و لاستیک سالم را جایگزین آن نماییم. سپس به آپاراتی ها مراجعه کرده و در صورت امکان، لاستیک معیوب را تعمیر کنیم.

تمام شدن عمر مفید لاستیک، فرو رفتن اجسام تیز در لاستیک، خورده شدن، سائیدگی بیش از حد در بخش از لاستیک و مواردی از این دست، همه جزو مواردی هستند که باید در آن لاستیک را تعویض نمود. مواردی که در بالا عنوان شد، تمامی مراحلی که برای تعویض لاستیک خودرو نیاز داریم را به طور خلاصه بیان نموده است. اما اگر از جمله کسانی هستید که هیچ تجربه ای در این زمینه ندارید، بهتر است طبق دستورات زیر عمل کنید تا بتوانید به سادگی هر چه تمام تر لاستیک معیوب خودروی خود را تعویض کنید.

لوازم مورد نیاز برای تعویض لاستیک خودرو

لوازم مورد نیاز برای تعویض لاستیک خودرو

۱. خارج کردن لاستیک زاپاس از محل خود

اولین کاری که باید انجام دهید، یافتن و خارج کردن لاستیک زاپاس از محل خود می باشد. لاستیک زاپاس در خودرو های مختلف معمولا در صندوق عقب قرار دارد. البته در برخی خودروها نیاز است که کفی صندوق عقب را کنار بزنیم تا لاستیک زاپاس را مشاهده کنیم. در خودروهای کراس اوور نیز معمولا لاستیک زاپاس در پشت درب عقب قرار دارد. در موارد معدودی نیز لاستیک زاپاس در زیر خودرو پیچ شده است. در تصویر زیر محل قرار گیری لاستیک زاپاس در خودروهای مختلف را مشاهده می کنیم.

محل قرارگیری لاستیک زاپاس

محل قرارگیری لاستیک زاپاس در خودروهای مختلف

۲. باز کردن پیچ های لاستیک معیوب

در مرحله دوم بهتر است قبل از جک زدن و بالا بردن خودرو از زمین، پیچ های لاستیک معیوب را تا حد امکان باز کنیم تا در سر جای خود شل شوند. اگر چرخ های خودروی شما دارای قالپاق می باشد، باید ابتدا قالپاق را از سر جای خود خارج کنید. اگر به دلیل زنگ زدگی، مهره ها سر جای خود محکم شده باشند، ممکن است در هنگام فشار آوردن برای باز کردن پیچ ها، جک از زیر ماشین خارج شود. به همین دلیل بهتر است قبل از جک زدن، پیچ ها را تا حد امکان باز کنیم تا پس از جک زدن، بتوان به سادگی و بدون نیاز به آچار چرخ، لاستیک معیوب را از سر جای خود در آورد.

برای باز کردن و شل کردن مهره ها، توصیه می شود خودرو را در دنده قرار داده و ترمز دستی را نیز بکشید تا بدین ترتیب از حرکت اضافه رو به عقب و جلو در هنگام باز کردن مهره ها، جلوگیری کنید. (اگر قادر به باز کردن پیچ ها با آچار چرخ و به وسیله دستان خود نیستید، بهتر است آچار را روی مهره مورد نظر خود فیکس کنید و سپس با پای خود ضربه ای به قسمت دسته آن وارد کنید. به این ترتیب با ضربه پای شما، پیچ در سر جای خود لغزیده و باز می شود.)

باز کردن لاستیک

نحوه ضربه زدن با پا برای باز کردن مهره های چرخ

۳. جک زدن زیر ماشین

در مرحله بعدی باید زیر خودرو جک بزنیم و خودرو را بالا بیاوریم. در این مرحله ابتدا جک را از محفظه خود بیرون آورده و در زیر خودرو کار می گذاریم. محل قرار گیری جک باید به گونه ای باشد که دقیقا در زیر شاسی خودرو قرار گیرد. دقت داشته باشید که قرار دادن جک در مکان های دیگر، باعث وارد آمدن فشار به بخش هایی می شود که تحول وزن خودرو را ندارند و ممکن است آسیب ببینند.در تصویر زیر محل جای گذاری جک را می توان مشاهده نمود.

محل جک زدن خودرو

مکان قرار گیری جک برای باز کردن لاستیک جلو و عقب خودرو

پس از آنکه جک را در محل مناسب خود قرار دادید، حال باید با استفاده از قسمت قلاب ماننده آچار چرخ و یا با استفاده از دست یا یک میله باریک، پیچ بالا برنده جک را بچرخانید. اگر آچار چرخ شما فاقد بخش قلاب مانند است، می توانید یک پیچ گوشتی محکم را در سوراخ های بخش گرداننده جک قرار داده و از آن به عنوان یک اهرم، برای بالا بردن جک استفاده کنید.

جک زدن زیر ماشین

نحوه قرار دادن قلاب آچار چرخ در جک و چرخاندن جک به سمت بالا

۴. باز کردن لاستیک معیوب و بستن لاستیک سالم

در مرحله بعد، مهره های لاستیک را که در مراحل پیش تا حدودی باز کرده بودیم، به طور کامل باز می کنیم و به این ترتیب لاستیک را از سر جای خود خارج می کنیم. دقت داشته باشید که مهره ها را از همان سمتی که باز کرده اید، دوباره سر جای خود باید ببندید. پس از درآوردن لاستیک معیوب از جای خود، حال لاستیک زاپاس را سر جای خود قرار دهیم و پیچ ها را دوباره از همان سمتی که باز کرده اید، سر جای خود ببندید. پس از این که پیچ ها را تا حدودی با دست سر جای خود قرار دادید، حال با استفاده از آچار چرخ، آنها را یکی یکی سر جای خود سفت کنید. (بهتر است همه پیچ ها را با هم سفت کنید و از سفت کردن یک پیچ به طور کامل و سپس رفتن به سراغ پیچ بعدی اجتناب کنید.)

تعویض لاستیک خودرو

لاستیک سالم را سر جای خود ببندید.

۵. پایین آوردن جک و پایان مراحل تعویض لاستیک

در مرحله آخر، آچار چرخ را دوباره از بخش قلاب مانند خود به جک متصل کرده و در جهت برعکس می چرخانیم تا جک پایین بیاید. پس از این که جک کاملا از خودرو جدا شد، آن را دوباره در محفظه خود قرار داده و سپس با استفاده از آچار چرخ و کمک گرفتن از پای خود، مهره ها را سر جای خود محکم کنید. اگر خودروی شما دارای قالپاق است، قالپاق ها را سر جای خود قرار داده و سپس لاستیک معیوب را به همراه سایر ابزار، در صندوق عقب قرار دهید و خودروی خود را روشن نموده و حرکت کنید.

دقت داشته باشید که در اولین فرصت باید لاستیک معیوب را تعویض، تعمیر و یا پنچر گیری نمود تا در صورتی که دوباره دچار پنچری لاستیک شدید، بتوانید دوباره با انجام اقدامات لازم، لاستیک معیوب را با لاستیک زاپاس تعویض کنید.


منبع: اسمارت کار

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها