کد خبر : 8227

اگر این 16 ابزار را دارید، شما یک مکانیک حرفه ای هستید

اگر این 16 ابزار را دارید، شما یک مکانیک حرفه ای هستید

چه در حال بازسازیِ شورولت کامارویی قدیمی باشید و چه صاحب یک دستگاه پریوس آخرین مدل، اگر کمی دانش و ابزار خودتان را داشته باشید، گذرتان به تعمیرگاه نخواهد افتاد

به گزارش خودروتک، وقتی با خودروی خودتان سروکله می‌زنید، هم حالتان جا می‌آید و هم به نفع جیبتان است، اما قبل از هر چیز، باید ابزارهایی که در این پست معرفی می‌شوند را تهیه کنید.

چه در حال بازسازیِ شورولتی قدیمی باشید و چه صاحب یک دستگاه پریوس آخرین مدل، در هر حال لازم نیست برای هر کار ساده‌ای به مکانیک یا تعمیرگاه‌های خودرو مراجعه کنید، بلکه می‌توانید خودتان خودرویتان را تعمیر کنید. کار روی خودروی خودتان باعث می‌شود در زمان و هزینه صرفه‌جویی کنید و اگر هم این وسط چیزی شکست یا خراب شد، اعتماد به نفس و دانش کافی برای تعمیر آن خواهید داشت.

اول از همه اینکه قرار نیست جعبه ابزار ساده‌ای که برای رفع و رجوع کارهای خانه جورکرده‌اید با خودتان به گاراژ ببرید. جعبه ابزار مکانیکی با جعبه ابزاری که برای کارهای چوبی و احتمالا بازو بسته کردن پیچ‌ها برای خودتان درست کرده‌اید فرق دارد.

۱. مجموعه‌ی آچار (Socket Set)

آچار بکس برای تعمیرات خودرو

آچار ابزاری است که برای کار روی خودرویتان بیشتر از هر چیز دیگری به آن نیاز دارید. مجموعه آچار مناسب مکانیکی شامل اندازه‌های استاندارد و آچارها و سوکت‌ها به اندازه‌های متفاوت‌ است. سوکت‌های اضافی و جداره نازک هم برای کارهای خاص خودشان مفید هستند.

۲. انبردست و سیم‌چین (Pliers and Wire cutters)

انبردست و سیم‌چین برای تعمیرات خودرو

کارهای برقیِ بسیاری مانند نصبِ ضبط ماشین، اسپیکرها و سیم‌کشیِ چراغ‌های جدید جلو در خودرو هستند که خودتان می‌توانید انجام دهید. برای این کارها به چند انبردست در اندازه‌های مختلف و البته سیم‌چین و سیم‌لخت‌کن احتیاج خواهید داشت.

۳. آچار گشتاور یا تورک‌متر (Torque Wrench)

ترک‌متر برای تعمیرات خودرو

تنظیم مهره‌ها با نیروی پیچش مناسب اغلب برای مکانیک‌های تازه‌کار دشوار است. سفت کردن بیش از حد مهره می‌تواند باعث بریدن پیچ شود و این‌طوری وقتی نیاز باشد، نمی‌توان پیچ را به راحتی باز کرد. برای اینکه مطمئن شوید مهره را به مقدار کافی سفت کرده‌اید، از آچار گشتاور نوع کلیکر (clicker-type torque wrench) استفاده کنید. برای تنظیم گشتاور کافی است دسته‌ی انتهایی را بپیچید و بالای آن را به میزان گشت مشخصی که روی ابزار مورد نظر حک شده تراز کنید. آن‌قدر به سفت کردن ادامه دهید تا صدای دو کلیک را بشنوید. در این مرحله کار تمام شده است.

هرگز برای باز کردن پیچِ چرخ‌ها از آچار گشتاور استفاده نکنید؛ چون ممکن است تنظیمات آچار گشتاورتان را خراب کنید. به جای آن، از آچار ضربه‌ای (impact wrench) یا اهرم (breaker bar) استفاده کنید.

۴. آچار فرانسه (Wrenches)

آچار فرانسه برای تعمیرات خودرو

مجموعه‌ی آچار فرانسه برای جعبه ابزار هر مکانیکی بسیار ارزشمند است. ما مجموعه آچارهای مارک Craftsman را ترجیح می‌دهیم، زیرا یک سمتش باز است و سوی دیگر آچار بسته دارد تا نیاز نباشد هر دوری که می‌زنیم، آچار را درآوریم و دوباره جا بزنیم.

۵. پیچ‌گوشتی (Screwdrivers)

پیچ گوشتی برای تعمیرات خودرو

پیچ‌گوشتی همان‌قدر در گاراژ اهمیت دارد که در منزل، اما برای تعمیر خودرو، به پیچ‌گوشتی‌های بیشتری نیاز دارید. مجموعه‌ی کاملی تهیه کنید که پیچ‌گوشتی چاک‌دار (flathead) هم داشته باشد، این ابزار خیلی بیشتر از آنچه اندازه‌اش نشان می‌دهد برایتان کار می‌کند. پیچ‌گوشتی‌های بسیار کوچکی هم باید داشته باشید که به اندازه‌ی کافی برای کارهای الکترونیکی ظریف باشند.

۶. چکش کامپوزیت‌شکن (Dead Blow Mallet)

چکش مناسب برای تعمیرات خودرو

وقتی می‌خواهید پیچ‌هایی که گیر کرده‌اند را بیرون بکشید، بسیاری از اوقات چکش کامپوزیت‌شکن تنها راه حل است. چند ضربه با این چکش و چه بسا کمی حرارت، تقریبا هر چیزی را شل و ول می‌کند. این چکش با پُلی پوشانده شده تا به سطوح فلزی آسیب نرساند.

۷. چراغ (Work Light)

چراغ برای تعمیرات خودرو

در زمستان‌ها خیلی اتفاق می‌افتد که مجبور شوید در تاریکی کار کنید. در این طور مواقع برای اجتناب از گم کردن قطعات و روشن کردن جایی که روی آن کار می‌کنید، به چراغ احتیاج دارید.

۸. دستکش لاتکس (Latex Gloves)

دستکش لاتکس برای تعمیرات خودرو

دستکش‌های لاتکس از دستکش‌های معمولی کار بهترند، زیرا یک‌بارمصرف هستند و هر بار که پروژه‌ای را شروع می‌کنید، با دستکش‌های نو و تمیزی کار خواهید کرد.  دستکش‌های کار که قابل استفاده‌ی مجدد هستند، خیلی سریع روغنی و کثیف می‌شوند و تمیز کردن‌شان هم کار حضرت فیل است.

۹. بَست (Zip ties)

بست پلاستیکی برای تعمیرات خودرو

بست‌های پلاستیکی برای بستن کابل‌ها و سیم‌ها و دور کردنشان از قطعات داغ یا متحرک فوق‌العاده هستند. این بست‌ها همه چیز را خوب و مرتب نگه می‌دارند که این امر به نسبت جاهایی که همه چیز درهم و برهم است، کار روی خودرو را آسان‌تر می‌کند. یک دسته بست در اندازه‌های مختلف تهیه کنید تا وقتی نیاز شد، انتخاب‌های گوناگونی داشته باشید.

۱۰. مولتی‌متر (Multimeter)

مولتی‌متر برای تعمیرات خودرو

برای بررسی اینکه آیا سیمی برق دارد یا نه، و همین‌طور تشخیص اینکه ولتاژش چقدر است، باید از مولتی‌متر استفاده کنید. با این وسیله، دیگر نیازی به حدس زدن ندارید. مولتی‌متر دیجیتالی صفحه نمایش خوب و بزرگی دارد و کار با آن هم راحت است.

۱۱. آچار ضربه‌ای (Impact Wrench)

آچار ضربه‌ای برای تعمیرات خودرو

آچار ضربه‌ای می‌تواند در باز و بسته کردن پیچ و مهره‌ها سرعت کار را حسابی بالا ببرد. فقط مراقب سفت کردن بیش از اندازه‌ی مهره‌ها باشید.

۱۲. روان‌کننده‌ها و پاک‌کننده‌ها (Lubricants and Cleaners)

روان‌کننده برای تعمیرات خودرو

قطعات متحرک مکانیکی باید به طور منظم تمیز و روغن‌کاری شوند، پس به چند اسپری نیاز دارید تا در این کار کمک‌تان کنند. اسپری ضدزنگ می‌تواند پیچ و مهره‌های سرسخت را باز کند و از بیشتر شدن زنگ‌زدگی جلوگیری کند. پاک‌کننده‌ی ترمز سریع خشک می‌شود و برای تمیز کردنِ همه‌ی قطعات فلزی از جمله ترمزها مورد استفاده قرار می‌گیرد. روان‌کننده‌ی سیلیکونی صدای جیر جیر و اصطکاک را از بین می‌برد و گرد و خاک جذب نمی‌کند. citrus degreaser اسپری شده و بعد هم پاک می‌شود تا محصولات روغنی را از صفحات ترمز ماشین و محور و اجزای فرمان پاک کند.

۱۳. زیر سینی (Drip Pan)

زیرسینی ‌برای تعمیرات خودرو

از زیر سینی یا حداقل تکه‌ای مقوا برای جمع کردن روغن و مایعاتی که از زیر خودرو می‌ریزند استفاده کنید. این کار باعث می‌شود کف گاراژ یا پارکینگ‌تان لکه نگیرد و کسی هم رد پایتان را تا داخل منزل دنبال نکند! اگر واقعا می‌خواهید لکه‌ای کف گاراژ نریزد، می‌توانید کف گاراژ را با پلاستیک بپوشانید و بعد خودرو را روی آن برانید.

۱۴. خشک‌کن (Desiccant)

خشک‌کن برای تعمیرات خودرو

برای جذب و خشک کردن روغن یا مایعاتی که روی زمین می‌ریزند، از یک بسته خشک‌کن استفاده کنید. در این طور مواقع هر قدر سریع‌تر واکنش نشان دهید، احتمال اینکه لکه روغنِ ناخوشایندی روی سطح تمیز گاراژ یا پارکینگ‌تان بماند کمتر خواهد شد.

۱۵. چسب نواری پهن و چسب برق (Duct Tape & Electrical Tape)

چسب برق برای تعمیرات خودرو

چسب نواری‌های پهن استفاده‌های بی‌شماری دارند، پس منطقی است که یک رول از آنها را همیشه با خود داشته باشید. چسب برق هم برای زمانی که می‌خواهید سیم‌ها را به هم وصل کنید و یا سیم‌های لخت را بپوشانید بسیار مفید هستند.

۱۶. دفترچه راهنمای خودرو (Factory Service Manual)

دفترچه راهنمای آئودی

ارزشمندترین ابزار در هنگام کار روی خودرو، دفترچه‌ی راهنمای خودرو است. همه‌ی مشخصات دقیقِ ساخت و مدل خودرویتان در این دفترچه موجود است و برای کارهای معمولی مانند تعویض لنت‌های ترمز و تنظیم کاربراتور، آموزش‌های گام به گام مفیدی را در آنها خواهید یافت. این دفترچه‌ها به مراتب بهتر از راهنماهای عجیب و غریبی است که در کتاب‌فروشی‌ها پیدا می‌کنید؛ بعضی وقت‌ها پاسخ پرسش‌هایتان را در وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌ها هم پیدا نمی‌کنید. اگر دفترچه راهنمای خودروی خود را ندارید یا بچه‌ها توی آن نقاشی کشیده‌اند، می‌توانید به صورت آنلاین هم آن را پیدا کنید. جالب است که تعدادی از کارخانه‌های تولید خودرو دفترچه‌های راهنمایشان را اسکن کرده و در قالب پی‌دی‌اف در دسترس عموم قرار داده‌اند.


منبع: کارنوتر

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها