کد خبر : 5620

راهنمای نامگذاری محصولات پژو

راهنمای نامگذاری محصولات پژو

پژو در نامگذاری مدلهایش سبک خاصی دارد و از فرمول X۰Y استفاده می کند. X برای نشان دادن سایز خودرو و Y برای سال تولید خودرو بکار می رود؛ یعنی هرچه رقم بالاتر باشد مدل خودرو جدید تر است. در نتیجه پژو ۴۰۶ بزرگتر و جدید تر از ۳۰۵ است.

البته این قاعده نامگذاری استثناهایی نیز دارد. برای مثال پژو ۳۰۹ پیش از پژو ۳۰۶ تولید شده است. نمونه دیگر پژو ۲۰۶ SW است که اندازه ای در حدود یک پژو ۴۰Y دارد. همچنین برخی از محصولات مفهومی این شرکت با یک اسم نامگذاری شده اند.

این رویه نامگذاری در سال ۱۹۲۹ با عرضه مدل ۲۰۱ آغاز شد. تمام مدلهای ۱۰۱ تا ۹۰۹ این شرکت به عنوان نام های تجاری مختص پژو ثبت شده اند. اما شرکت های دیگر نیز محصولاتی با نام هایی مشابه محصولات این شرکت داشتند که برخی از آنها مانند پورشه ۹۰۱ (به ۹۱۱ معروف) تغییر نام دادند و برخی دیگر مانند مدل هایی از فراری همان نام خود را حفظ کردند. جالب آنکه وجود ۰ در وسط نام های این مدل های فلسفه ای خاص دارد. این صفر نشان دهنده عددی است که بر روی یک صفحه در جلوی خودروهای اولیه این شرکت ظاهر می شدند و سوراخ هندل این خودروها با این صفر یکجا قرار می گرفت.  البته پژو قصد دارد که نامگذاری با چهار رقم (دو صفر در وسط) را در آینده در پیش گیرد و این کار را با نامگذاری مدل مفهومی خود به نام ۴۰۰۲ آغاز کرد.

منبع: چگانه

در حال حاضر البته پژو روش نام گذاری متفاوتی را اتخاذ کرده است. در روش قبل همواره این سؤال مطرح بود که زمانی که برای مثال عمر مدل 309 تمام شود ادامه ی نام گذاری نسل بعد به چه صورت خواهد بود؟ اکنون این نگرانی برطرف شده و رقم آخر یکی از دو عدد 1 یا 8 خواهد بود، که عدد 1 معرف مدل های ارزان قیمت تر و کاربردی تر که برای بازارهای رو به رشد ساخته می شوند و عدد 8 معرف مدل های اصلی و پایه ای پژو خواهند بود. بنابراین هنگامی که یک مدل جدید تولید می شود رقم آخر دیگر تغییر نخواهد کرد به عنوان مثال نسل بعدی 308 همان 308 نام گذاری خواهد شد.

 

 در زیر لیستی از خودروهای این شرکت از آغاز تا کنون آورده شده است: 

ـ ۱۰۴، ۱۰۶، ۱۰۷ 

ـ ۲۰۱، ۲۰۲، ۲۰۳، ۲۰۴، ۲۰۵، ۲۰۶، ۲۰۷ 

ـ ۳۰۱، ۳۰۲، ۳۰۴، ۳۰۵، ۳۰۶، ۳۰۷، ۳۰۹ 

ـ ۴۰۱، ۴۰۲، ۴۰۳، ۴۰۴، ۴۰۵، ۴۰۶، ۴۰۷ 

ـ ۵۰۴، ۵۰۵ 

ـ ۶۰۱، ۶۰۴، ۶۰۵، ۶۰۷ 

ـ ۸۰۶، ۸۰۷ 

ـ ۹۰۵، ۹۰۷ 

ـ ۱۰۰۷ 

ـ ۴۰۰۲ 

▪ برخی از مدل های این شرکت که با اسم خاص نامگذاری شده اند از قرار زیر است: 

ـ Boxer 

ـ Expert 

ـ Partner 

ـ Quark

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها