کد خبر : 5528

آموزش بستن سیستم صوتی خودرو + تصاویر

آموزش بستن سیستم صوتی خودرو + تصاویر

چگونه سیستم صوتی ماشین نصب کنیم؟ آیا شما هم علاقه مند به گوش دادن موسیقی در خودرو آن هم با حجم و کیفیت بالا هستید. پس حتما تا به حال اقدام به خریداری سیتم صوتی برای ماشین و خودروی خود کرده اید.

به گزارش خودروتک، نصب سیستم صوتی ماشین و خودرو کار سختی نیست و البته همه چیز بستگی به موارد و سیستم های پخش کننده موزیک شما دارد که قرار است تا چه اندازه پیچیده باشند. با این حال اگر قرار است تنها به یک سیستم صوتی معمول ولی با کیفیت اکتفا کنید پس کار سختی پیش رو ندارید.

نصب سیستم صوتی خودرو  اغلب کار ساده ای است که خود شما می توانید آن را انجام دهید، و احتیاج به هزینه گزاف برای نصب آن ندارید، البته بعد از مطالعه ی این مقاله که در آن نکات مربوطه را کاملا توضیح داده ایم. باید یادتان باشد که برخی ماشین ها و سیستم ها نسبت به برخی دیگر پیچیده تر هستند و سیستم استریوی آنها متفاوت است. بنابراین حتما قبل از تعویض استریو دفترچه راهنمای آن را بخوانید. چنانچه قبلا سیستم صوتی بر روی خودرو و ماشین خود داشته اید و یا اینکه بر روی خودروی شما سیستم صوتی فابریک همچنان وجود دارد در قدم اول باید سیستم صوتی قدیمی را خارج کنید.

خارج کردن سیستم صوتی قدیمی

رعایت نکات ایمنی و برقی خودرو

در ابتدا و قبل از شروع کار تمام نکات ایمنی را رعایت کنید و مراقب باشید که مورد غیرمترقبه ای اتفاق نیافتد. ترمز دستی را بکشید و کابل منفی را از باتری ماشین جدا کنید. حتما این کار را انجام دهید تا از سیستم الکتریکی مدار کوتاه حین نصب جلوگیری کنید.

باز کردن پیچ ها

نصب سیستم صوتی ماشین _ هاو کن یو

این مورد کاملا به مدل و نوع سیستم صوتی قدیمی شما بستگی دارد. ممکن است با خار، پیچ، گیره روبه رو باشید. با این حال پیچ های قالب استریو را باز کنید و سیستم صوتی را بیرون بکشید.حتما تمام پیچ ها را باز کنید تا قالب نشکند.

قالب را در بیاورید

نصب سیستم صوتی ماشین _ هاو کن یو

در برخی ماشین ها، لازم است چند قطعه پلاستیکی را در بیاورید که معمولا از پایین به بالا در آورده می شوند. اگر مجبور شدید قالبی را در بیاورید که شامل دستگیره و دراور است اول آنها را در بیاورید. برای در آوردن هر قطعه ، از دستان خود استفاده کنید. ابزار مناسب این کار را هم می توانید به کار ببندید.

هرگونه قطعه ی غیر ضروری را خارج کنید

نصب سیستم صوتی ماشین _ هاو کن یو

اگر لازم شد هر گونه قطعه غیر ضروری را خارج کنید این کار را انجام دهید. قطعاتی را که با سیم به ماشین وصل هستند را جدا کنید. اول از آن قطعات عکس بگیرید تا ببینید چگونه با سیم به ماشین وصل شده اند تا بعدا هنگام وصل مجدد بدانید چه کار باید کنید.

سیستم صوتی ماشین را جا به جا کنید

نصب سیستم صوتی ماشین _ هاو کن یو

ماشین های مختلف ممکن است عناصر گوناگونی داشته باشند که استریو را سر جای خود نگه می دارند. اگر سیستم صوتی ماشین شما با پیچ و مهره نگه داشته شده آنها را با ابزار مناسب که پیچ گوشتی و نظیر آن است شل کنید. اگر استریو با پیچ و مهره سفت نشده است، باید کلید برداشتن رادیو را به کار ببندید.

این ابزار به ویژه در ماشین های فورد لازم است و معمولا به شکل نعل اسب برآمده است یا یک طرف آن گرد و طرف دیگرش به شکل میله ی شکاف دار است. آنها در مغازه های لوازم خودرو به فروش می رسند. کلیدها را داخل شیارهای کوچک جلوی استریو بکنید. با این کار مکانیسمی که استریو را سر جا نگه داشته آزاد می شود. بار دیگر کلیدها را داخل شیارها بکنید تا حس کنید که استریو شل شده است. سپس قادر خواهید بود استریو را نسبتا راحت در بیاورید.

سیستم صوتی را از پنل خود خارج کنید

نصب سیستم صوتی ماشین _ هاو کن یو

شاید لازم باشد برای نگه داشتن لبه ی استریو جهت خارج کردن آن به سیم چین نیاز داشته باشید. استریو را آرام خارج کنید و اگربه راحتی بیرون نیامد، چک کنید ببینید شاید قطعه ای را یادتان رفته بر دارید و آن قطعه استریو را سر جا نگه داشته است.

 

نکته مهم و عکس برداری

نصب سیستم صوتی ماشین _ هاو کن یو

ما به شما کاربران هاو کن یو توصیه می کنیم که با دوربین موبایل از سیم پیچی استریو عکس بگیرید. این مرحله ی مهمی است چرا که عکس بعدا وقتی که خواستید استریوی جدید را نصب کنید به کارتان می آید و کلی کار شما را آسان تر خواهد کرد و یا در مواجه با مشکلات به کمک شما خواهند آمد.

اتصالات استریو را از تقسیم خارج کنید

نصب سیستم صوتی ماشین _ هاو کن یو

سیم هایی خواهید دید که به پشت استریو متصل شده اند. باید تک تک آنها را از اتصال خارج کنید. اول سیم آنتن را از اتصال در بیاورید. این سیم معمولا ضخیم تر از بقیه سیم هاست. وقتی این سیم را در آوردید قادر خواهید بود استریو را راحت تر تکان بدهید. سپس هر یک از کانکتورهای سیم را در بیاورید. احتمال قوی چندین کاکتور از این دست مشاهده خواهید کرد و آنها را خواهید شناخت چرا که یک سری سیم به هر کدام از آنها خوراک می دهد. قطعه پلاستیکی که سیم ها در آن تغذیه می شوند یا باید دارای تب باشد یا دکمه ای که بتوانید آن را فشار بدهید.

مراحل نصب سیستم صوتی جدید

سیم ها را جفت کنید

نصب سیستم صوتی ماشین _ هاو کن یو

سیم های قلاب های ماشین را با با قلاب های استریوی جدید جفت کنید. هر کانکتور قلاب منحصر به فرد است، بنابراین باید به راحتی تشخیص دهید که کدام با کدام جفت می شود. برای رعایت ایمنی، نمودارهای سیمکشی ماشین و استریوی جدید را بررسی کنید تا از اتصال صحیح آنها اطمینان حاصل کنید. اگر استریوی ماشین شما از قلاب های استریو استفاده نمی کند باید هر کدام از سیم ها را با دست متصل کنید.

سیم ها با رنگ کدگذاری شده اند. اما سیم های استریو ممکن است با سیم های کدگذاری شده با رنگ در ماشین شما جفت نباشند. بهتر است نمودار سیمکشی که همراه با استریو وجود دارد را مطالعه کنید.سیم های جفت شده را متصل کنید. دو گزینه برای اتصال سیم ها وجود دارد. لحیم کردن و شیاردهی. شیاردهی سریع تر و آسانتر است اما لحیم کردن اتصال پایدارتر و ایمن تری را فراهم می کند. حتما از شیارده در ابعاد مناسب استفاده کنید و سعی نکنید سیم ها را با نوار چسب بچسبانید – نوار چسب در نهایت خش کمی شود و می افتد. سیم ها را با با کابل ببندید.

کیت را مونتاژ کنید

نصب سیستم صوتی ماشین _ هاو کن یو

اگر استریوی جدید شما دارای کیت سوار کردن جداگانه است، آن را مطابق با دفترچه راهنمای استریو مونتاژ کنید. تب هایی که کنار آستر فلزی قرار دارند را با پیچ گوشتی هل بدهید تو تا آستر فلزی محکم سر جا قرار بگیرد.

منبع برق را وصل کنید

نصب سیستم صوتی ماشین _ هاو کن یو به طور کلی، اگر قلاب سیمپیچی داشته باشید این اتصال هنگامی رخ می دهد که قلاب های سیستم صوتی جدید را با قلاب های ماشین وصل کنید. اگر از قلاب های سیمپیچی استفاده نمی کنید باید برق را با دست وصل کنید. ببینید آیا ماشینتان دارای منبع برق سوییچ شده است یا نه (این منبع معمولا با یک سیم قرمز نمایان می شود). ببینید آیا ماشینتان منبع برق ثابت دارد یا نه ( که معمولا با یک سیم زرد نمایان می شود) برخی ماشین ها حتی هر دو منبع را دارند.

استریو را “متصل به زمین” کنید

نصب سیستم صوتی ماشین _ هاو کن یو

اگر از قلاب های سیمپیچی استفاده می کنید این اتصال زمانی رخ می دهد که قطعات قلاب را وصل کنید. اگر از قلاب سیمپیچی استفاده نمی کنید باید سیم یا پیچی را که با شاسی قلزی لخت ماشین متصل می شود را پیدا کنید. پیچ یا سیم را شل کنید و سیم اتصال به زمین استریو را به زیر وارد کنید (این سیم معمولا مشکلی رنگ است) و بعد سفت کنید. توجه کنید که اتصال به زمین برای داشتن عملکرد بهینه حایز اهمیت است و تنها باید ان را به بدنه بدون رنگ خودرو متصل کنید. اگر سیم اتصال به زمین به فلز لخت متصل نشود کار نخواهد کرد. و اگر سیم اتصال به زمین شل باشد ممکن است به خروجی ضعیف صدا منجر شود. آن منطقه را سمباده بزنید تا اتصال خوب قرار شود.

بقیه سیم ها را وصل کنید

نصب سیستم صوتی ماشین _ هاو کن یو کابل آنتن را وصل کنیدو آداپتر سیمپیچی را به قلاب سیم کاشین وصل نمایید. مبدل خروجی را در صورت نیاز وصل کنید تا استریوی جدید را با سیستم صوتی ماشین سازگار کنید.

سیستم صوتی را تست کنید

نصب سیستم صوتی ماشین _ هاو کن یو

استریو را روشن کنید و رادیو اف ام ، ای ام و سی دی را تست کنید. بالانس صدا را تست کنید تا از خوب کار کردن اسپیکرها مطمئن شوید. استریو را خاموش کنید.

نکات نهایی برای نصب سیستم صوتی

  1. استریو را سر جای خود قرار دهید. وقتی استریو کامل داخل رفت، باید یک صدای کلیک بدهد.
  2. هرگونه پیجی را که برای نگه داشتن استریو سر جا نیاز است بچرخانید. هر گونه قطعات سیمپیچی شده را مجدد وصل کنید و هرگونه دستگیره و دراوری را که قبل ادر آورده بودید سر جا قرار دهید.
  3. تمامی قطعات قالب را مجددا سر جایشان روی استریو قرار دهید. از سفت بودن پیچ ها و محکم بودن قطعات اطمینان حاصل کنید.
  4. استریوی جدیدتان را امتحان کنید. آن را دوباره روشن کنید و موزیک یا رادیو پخش کنید تا از خوب کار کردنش مطمئن شوید.


منبع: هاو کن یو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها