کد خبر : 5619

مزایا و معایب رینگ اسپرت برای خودرو

مزایا و معایب رینگ اسپرت برای خودرو

رینگ اسپرت این روزها در میان جوانان از محبوبیت بالایی برخوردار است و اغلب بلافاصله پس از خرید یک خودرو به فکر تعویض رینگ‌ها و زیباسازی خودرو به کمک نمونه‌های اسپرت تر می‌افتند.

به گزارش خودروتک، از سوی دیگر مزایای رینگ اسپرت تنها به زیبایی و جلوه بیشتر خودرو خلاصه نمی‌شود. برای آگاهی بیشتر از فواید و معایب این رینگ‌ها تا پایان این مطلب با ما باشید.

 

رینگ اسپرت

امروزه کمپانی های مختلفی نظیر vossen wheels در طراحی و تولید رینگ اسپرت خودروها فعالیت می کنند. افزایش سایز رینگ و لاستیک‌ها علاوه بر جلوه بیشتر به افزایش فرمان پذیری خودرو نیز کمک می‌کند. این موضوع به‌خصوص در پیچ‌های تند به یاری رانندگان می‌آید. به همین دلیل است که در خودروهای مسابقه‌ای از رینگ اسپرت استفاده می‌کنند چراکه کنترل و فرمان پذیری در سرعت بالا در چنین شرایطی حرف نخست را می‌زند.

مزایای رینگ اسپرت

علاوه بر فرمان پذیری و افزایش قدرت مانور، رینگ اسپرت کردن خودرو به دلیل افزایش سطح تماس لاستیک با آسفالت به کاهش خط ترمز و کاهش سریع‌تر سرعت خودرو هنگام ترمزگیری های شدید نیز منجر می‌شود. البته این موضوع به جنس لاستیک و نوع آج‌های آن نیز بستگی دارد چراکه ممکن است در صورت استفاده از لاستیک نامناسب و غیراستاندارد نتایج معکوسی دریافت کنید. مزیت دیگر رینگ اسپرت زیبایی بیشتر خودروهاست. به‌خصوص در خودروهای با عرض زیاد که موجب تناسب بیشتر در تمام مجموعه خودرو می‌شود.

معایب رینگ اسپرت

از قیمت بالای تعویض رینگ و لاستیک که بگذریم عمده‌ترین مشکل، انجام این کار توسط افراد غیرمتخصص است. تشخیص نادرست سایز مناسب رینگ و لاستیک از مشکلات رایجی است که پس از گذشت مدت زمانی اندک هزینه‌های جانی و مالی فراوانی به رانندگان تحمیل می‌کند. لاستیک‌های پهن‌تر با ارتفاع کم موجب کاهش نرمی و راحتی خودرو می‌شوند و عمر کمک فنرها را کم می‌کند. در نتیجه با عبور از کوچک‌ترین دست‌اندازها ماشین با تکانه‌های شدیدی مواجه می‌شود و صدای زیادی وارد اتاقک خودرو می‌گردد، ضرباتی که پیش‌تر توسط لاستیک و سیستم تعلیق و فنربندی خودرو جذب می‌شد اما اکنون به‌طور مستقیم به جلوبندی منتقل می‌شوند.

بی ام و رینگ اسپرت

سفت شدن فرمان از دیگر معضلاتی است که با رینگ اسپرت کردن  چرخ‌ها با آن مواجه خواهید شد به‌طوری‌که برای چرخش فرمان به نیروی بیشتری نسبت به قبل نیاز خواهید داشت. علت این مشکل افزایش سطح تماس لاستیک با سطح زمین است. البته این موضوع در خودروهایی با سیستم فرمان هیدرولیک به‌مراتب کمتر خواهد بود. افزون بر این لاستیک‌های پهن بر روی برف عملکرد مناسبی ندارد و به دلیل سطح اتکای بیشتر همانند چوب اسکی عمل می‌کنند. البته سازندگان لاستیک‌های استاندارد با طراحی آج‌های مناسب این مشکل را تا حدودی حل کرده اند اما در نمونه‌های غیراستاندارد همچنان این مشکل به وضوح دیده می‌شود.

یکی از مشکلاتی که به وفور در خودروهای رینگ اسپرت مشاهده کرده ایم گیر کردن لاستیک‌ها به لبه‌های گلگیر خودروها در هنگام پیچیدن یا عبور از سرعت‌گیرها است که به دلیل استفاده از رینگ و لاستیک بزرگ‌تر و کاهش هم‌زمان ارتفاع خودرو رخ می‌دهد. همچنین باید این نکته را به یاد داشته باشید که خودروهای رینگ اسپرت به دلیل نیاز به نیروی بیشتر برای حرکت از مصرف سوخت بالاتری هم برخوردار هستند.

منبع: ماشینو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها