کد خبر : 18191

آیا تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک منطقی است؟

آیا تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک منطقی است؟

تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک امروزه برای بیشتر خودروهای داخلی قابل انجام نیست. گیربکس های دستی را به دلایل متفاوتی ممکن است بخواهید به گیربکس های اتومات تبدیل کنید. در این مقاله قصد داریم درباره تعویض گیربکس های دستی گفت و گو کنیم. و از صفر تا صد این موضوع را بررسی کنیم. البته مرکز تخصصی برای تبدیل گیربکس دستی به اتومات در تهران وجود ندارد و اگر وجود هم داشته باشد برای شما به صرفه نخواهد بود.

به گزارش خودروتک ، اغلب خودروهایی که در داخل کشور تولید می شوند دارای گیربکس های دستی هستند. در گیربکس های دستی یا همان جعبه دنده های دستی، تعویض دنده ماشین به کمک دست و با استفاده از سیستم کلاچ خودرو و دسته دنده انجام می شود. در حقیقت اتفاقی که رخ می دهد این است که شما با گرفتن کلاچ، محور اصلی جعبه دنده را آزاد می کنید. سپس با حرکت دادن دسته دنده تعویض چرخ دنده ها در داخل جعبه دنده صورت می گیرد. پس می توان این طور نتیجه گرفت که برای یک تعویض دنده لااقل دو عضو بدن، یعنی دست راست و پای چپ راننده را باید درگیر کرد. موضوعی که شاید ساده به نظر برسد ولی گاهی ممکن است راننده برای انجام آن مشکل داشته باشد. ضمن اینکه تعویض دنده می تواند تمرکز راننده را به هم بزند. به همین خاطر است که اغلب خودروسازان خارجی امروزه استفاده از جعبه دنده های اتومات را به جعبه دنده های دستی ترجیح می دهند. مطالعات بسیاری وجود دارد که نشان می دهد استفاده از جعبه دنده های اتومات تمرکز راننده ها را در زمان رانندگی افزایش داده و باعث می شود که آمار تصادفات جاده ای نیز کاهش پیدا کند. ضمن اینکه رانندگی با خودروهایی که از دنده اتومات بهره می برند بسیار راحت تر بوده و آسایش بیشتری را به همراه دارد. ولی بدانید نسبت به هزینه ای که قصد دارید بکنید به صرفه نیست و کلی مشکلات در تبدیل به وجود می‌اید بسیار صادقانه بگویم ایا میشود یک مرد را تبدیل به زن کرد؟ بله میشود ولی به چه قیمتی؟ با کلی مشکلات و عارضه و صدها مریضی دیگر. پس گیربکس هم به همین شکل است.

چرا حالا برخی ها به استفاده از گیربکس های دستی به سمت اتومات میروند؟

همان طور که اشاره شد تبدیل گیربکس دستی به گیربکس اتومات مزایای زیادی ندارد که هیچ، بدتر هم هست. ولی چرا برخی ها برای تبدیل گیربکس های دستی به اتوماتیک زیاد اصرار دارن؟ آیا دلایل بالا کافی به نظر نمی رسد که شما را پشیمان کند؟ سؤال دیگر این است که چه کسانی بیشتر اقدام به تعویض گیربکس اتومات خودروی خود می کنند؟ در جواب این سؤال می توان دلایل مشخصی را مطرح کرد. از جمله دلایلی که در ادامه آورده می شود:

ناتوانی راننده: برخی از راننده ها به خاطر مشکلات جسمی قادر به استفاده از خودروهای دنده دستی نیستند. به همین خاطر بهره بردن از گیربکس های اتومات می تواند فرصت رانندگی را در اختیار آن ها قرار دهد. درواقع به ناچار چنین امری را انجام میدهند.

کلاس بالای خودروهای اتومات: خودروهای اتومات لاکچری تر از خودروهای دستی هستند. گاهی نیز صاحبان خودرو به همین سبب درخواست تبدیل گیربکس دستی ماشین خود را دارند. به خاطر اینکه رانندگی با خودروی اتومات کلاس بیشتری دارد. درواقع به دنبال لاکچری ظاهری هستند ولی درون ماشین داغون میشود. اعصاب خود را فدای لاکچری میکنند

دلایل استفاده از گیربکس های اتومات بجای دستی

تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک در خودروهای داخلی امروزه متاسفانه رواج بیشتری پیدا کرده است. تعویض گیربکس خودرو همان طور که قبلا گفتیم به صرفه نیست مگر ناچار باشیم. مدل انتخابی خودرو با مدل گیربکس انتخابی برای تبدیل پیدا نمی‌شود، درواقع از گیربکس های ۲۰ سال پیش قدیمی برای تبدیل استفاده میکنند. امروزه گیربکس های اتومات در مدل های متفاوت و توسط شرکت ها و کمپانی های بسیاری طراحی و تولید می شود. موضوعی که وجود دارد این است که این گیربکس ها هر کدام ساختار مشخص و ویژگی های خاص خود را دارند. برای مثال در اغلب خودروهای تولید شرکت پژو از گیربکس های al4 استفاده شده است. به این خاطر که گیربکس های al4 سازگاری لازمم را با خودروهای این شرکت دارند و مخصوص این تولیدات طراحی شده اند. گیربکس al4 یک گیربکس چهار دنده است که توانایی انتقال قدرت تا دویست و بیست کیلومتر را نیز دارد. معمولاً در ایران از گیربکس های قدیمی و بسیار داغون برای تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک استفاده می شود. زیرا اغلب تولیدات داخلی نیز نخستین بار در کمپانی پژو طراحی و ساخته شده اند. اگر از خودروی دیگری استفاده می کنید، برای تعویض گیربکس دستی خود لازم است تحقیقات بیشتری به عمل بیاورید. باید مدل های متفاوت گیربکس های مطرح را بررسی کنید، اگر به شکل کلی نیاز به مشاوره در زمینه تبدیل گیربکس هستید و قصد تغویض آن را دارید سایت حسنلو به شدت شما را از این موضوع نفعی میکند و میگوید تبدیل و تعویض گیربکس اشتباه است.

مرکز تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک نداریم

متاسفانه به خاطر درخواست های زیاد برای تعویض گیربکس و تبدیل آن، امروزه مراکز و تعمیرگاه های بسیاری ادعا می کنند که توانایی تعویض گیربکس های دستی را دارند. ولی واقعیت این است که تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک کاری پیچیده به حساب می آید و نیاز به تجربه بالا و مهارت بسیاری دارد، ولی نکته اینجا هست کسانی که مهارت بالا و تجربه بسیاری دارند میدانند این امر اشتباه است و در این مسیر دو حالت دارد. اگر وجدان داشته باشند که اکثر همکاران بنده انسان های بافهیم و با وجدانی هستند به شما میگویید این امر اشتباه است و هزینه بسیاری دارد ولی اگر مسیر دیگری را پیش ببرند ممکنه است برای شما انجام دهند و شما را در یک چاه بندازند چرا که بعد از دادن کلی هزینه تازه متوجه میشوید که چقدر مشکل ساز بود.

منبع: گیربکس فیکس

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها