کد خبر : 12081

روغن موتور خودرو را چگونه چک کنیم؟

روغن موتور خودرو را چگونه چک کنیم؟

چک کردن میزان روغن موتور خودرو به منظور جلوگیری از آسیب های احتمالی نباید فراموش شود.

به گزارش خودروتک، روغن موتور ماده ای است که موجب عملکرد مناسب و دقیق موتور خودرو می شود، بنابراین سطح، میزان و کیفیت آن باید بصورت مداوم بررسی شود. درنتیجه اگر نگهداری های لازم در رابطه با روغن موتور صورت نگیرد و یا اینکه مقدار آن از سطح معینی در موتور کاهش یابد ممکن است کارایی و بازدهی خودرو نیز به همراه آن کاهش یابد، همچنین وقوع آسیب های جدی به موتور خودرو نیز امکان پذیر است. در ادامه به آموزش نحوه ی چک کردن روغن موتور می پردازیم.

نحوه‌ی چک کردن روغن موتور

در ابتدا خودروی خود را در یک سطح صاف و هموار پارک نمایید و منتظر شوید تا موتور خودرو خنک شود. انجام این مرحله به دلیل یکنواخت سازی روغن موجود در موتور و جلوگیری از انبساط آن به دلیل گرما بسیار مهم است. اگر شما زمانی که موتور خودرو گرم است اقدام به چک کردن سطح روغن موتور کنید ممکن است سطح آن بیش از مقدار حقیقی روغن موتور بنظر رسد.

نحوه‌ی نگه‌داری چک کردن و افزودن روغن موتور خودرو - گیج و میله روغن موتور

در مرحله ی بعد میله ی اندازه گیری روغن موتور که معمولا دستگیره ای زرد یا نارنجی رنگ دارد را خارج نمایید (حتما یک حوله یا پارچه به همراه داشته باشید). این میله معمولا به راحتی قابل تشخیص است و در محلی نزدیک به موتور خودرو قرار دارد.

پس از خارج نمودن میله آن را با دستمال تمیز کرده و سپس در جای خود قرار دهید. سپس مجددا آن را خارج کنید.

انتهای میله های اندازه گیری روغن خودرو درجه بندی شده است که شامل قسمت ماکسیموم MAX و مینیموم MIN است، در یک موتور سالم و نرمال میزان روغن موتور در قسمتی مابین ماکسیموم و مینیموم میله و ترجیحا کمی نزدیک به قسمت ماکسیموم قرار دارد.

پس از آن، رنگ روغن موتور به دلیل جذب آلودگی های موتور و رسوبات و دوده ها، پس از مدتی استفاده تیره می شود. لذا تیره و سیاه بودن رنگ روغن موتور مصرف شده دلیلی برای تعویض آن نیست. برعکس اگر روغن موتور شما پس از استفاده همچنان روشن و طلایی است نشان دهنده این است که روغن موتور به درستی وظیفه خود را انجام نمی دهد. تعویض روغن موتور در شرایط عادی پس از ۱۰ تا ۱۵ هزار کیلومتر باید انجام شود.

فراموش نکنید که روغن موتور باید حالت ویسکوز و تقریبا چسبناک (کمی نرم تر از عسل) داشته باشد تا بتواند بر روی قطعات داخل موتور پوشش یکنواخت ایجاد کند. در صورتی که روغن موتور کاملا مایع و با گرانروی پایین باشد (مانند آب) سریعتر به فکر تعویض آن باشید.

پس از چک کردن روغن موتور میله ی اندازه گیری را به درستی در جای خود بازگردانید.

افزودن روغن موتور خودرو

نحوه‌ی اضافه کردن روغن موتور خودرو

اگر قصد اضافه کردن روغن موتور به خودرو دارید، ابتدا دفترچه ی راهنمای خودرو را مطالعه کرده و نوع مورد توصیه شرکت تولید کننده ی آن را بیابید (منظور برند نیست)، به خاطر داشته باشید که نوع روغن موتوری که بر روی خودرو خود استفاده می کنید بسیار مهم است.

برای اضافه کردن روغن موتور نیز پس از باز کردن محفظه ی مورد نظر بوسیله ی یک قیف مقداری روغن به خودرو اضافه کنید سپس کمی مکس کنید و بوسیله ی میله ی اندازه گیری میزان روغن را بسنجید، اگر باز هم نیاز دارید تا روغن اضافه کنید همین پروسه را مجددا تکرار نمایید. فرآیند اضافه کردن روغن را به آرامی و با مکس انجام دهید.

از بیش از اندازه پر کردن محفظه خودداری نمایید، زیرا این کار می تواند آسیب های جدی ای را به موتور خودرو وارد نماید. همچنین به یاد داشته باشید که چک کردن و نگهداری ضعیف از روغن موتور خودرو می تواند هزینه های تعمیر را در آینده به دنبال داشته باشد.


منبع: کاریرا

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها