کد خبر : 11907

روشن شدن چراغ چک را جدی بگیرید

روشن شدن چراغ چک را جدی بگیرید

آیا می دانید در مواقعی که چراغ چک موتور خودرو روشن می شود چه اقداماتی باید صورت گیرد؟ و یا اینکه چگونه آن را خاموش کنید؟

به گزارش خودروتک، تا بحال این اتفاق برای شما پیش آمده است که در حال رانندگی باشید و یکباره چراغی نارجی رنگ در نمایشگر پشت فرمان خودرو ظاهر شود؟ این نماد، چراغ چک موتور نامیده می شود و بیانگر وجود یک مشکل احتمالی در سیستم موتور خودروی شما است. در ادامه نحوه ی خاموش کردن این چراغ و جلوگیری از آسیب ها و هزینه های احتمالی را بیان می کنیم.

چراغ چک موتور چیست

چراغ چک موتور یکی از چراغ های هشدار دهنده ای است که درون نمایشگر پشت فرمان خودرو تعبیه شده است. اگر توجه کنید، در هنگام استارت خودرو این چراغ در نمایشگر پشت فرمان به همراه چند چراغ دیگر نمایش داده می شود و بلافاصله نیز خاموش می شوند. این چراغ به مرکز کنترل موتور (ECU) خودرو متصل است، و روشن شدن آن اولین علامت از احتمال وجود مشکل در سیستم الکترونیکی موتور به حساب می آید.

اگر زمانی که خودرو را روشن می کنید چراغ چک موتور ظاهر شود و همچنان روشن بماند و یا اینکه در حال حرکت این چراغ روشن شود ممکن است مشکلی در موتور وجود داشته باشد. متاسفانه راهکاری وجود ندارد که شما بدون اینکه به یک متخصص مراجعه کنید بتوانید این مشکل را خودتان به تنهایی حل کنید، بنابراین در صورت روشن شدن چراغ چک موتور مراجعه به نمایندگی یا تعمیرگاه الزامی است.

زمانی که به نمایندگی یا تعمیرگاه مراجعه می کنید، تکنسین ها با اتصال یک لپ تاپ به سیستم عیب یابی موجود بر روی خودرو، ارور هایی که در اثر مشکل بوجود آمده اند و در واحد ECU ذخیره شده اند را دانلود کرده و مشکل را تشخیص می دهند. در این مرحله ممکن است مشکل پیش آمده در خودرو جزئی باشد. به طور مثال ممکن است در کارکرد یکی از سنسور ها اختلالی ایجاد شده باشد، همچنین این احتمال نیز وجود دارد که دستگاه آسیب ها و مشکلات جدی تری را نشان دهد.

چراغ چک موتور

چگونه چراغ چک موتور را خاموش کنید

پس از تشخیص مشکل خودرو و برطرف نمودن آن، تکنسین خودرو سیستم ECU خودرو را ریست کرده و پس از آن چراغ چک موتور نیز خاموش می شود. گاهی اوقات نیز سیستم به دوبار ریست نیاز دارد، همچنین برخی نمایندگی ها پس از تمام شدن کار، سیستم خودروی شما را با آخرین بروز رسانی ارائه شده توسط شرکت خودرو ساز آپدیت می کنند.

اگر پس از طی مراحل ذکر شده چراغ خودرو خاموش نشد و یا اینکه مجددا روشن شد، ممکن است هنوز هم مشکلی در خودروی شما وجود داشته باشد اما اگر تکنسین های نمایندگی اطمینان دارند که مشکلی در خودروی شما وجود ندارد، میتوانید از آنها بخواهید تا یک بار دیگر سیستم خودروی شما را ریست کنند. در صورت باقی ماندن این مورد و حل نشدن آن راننده باید به صورت جدی این امر را پیگیری کند تا کاملا برطرف شود زیرا این چراغ هیچ گاه بدون دلیل روشن نخواهد شد.

منبع: کاریرا

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها