کد خبر : 12016

آشنایی با انواع سنسور دنده عقب در خودروها

آشنایی با انواع سنسور دنده عقب در خودروها

باید توجه داشت که سنسورهای دنده عقب خودرو دارای دو مدل مختلف با متد های متفاوت می باشند. در ادامه این مطلب هم قصد داریم تا با انواع سنسور دنده عقب خودرو آشنا شویم.

به گزارش خودروتک، دو مدل سنسور دنده عقب برای خودروها موجود می باشد. سنسور دنده عقب آلتراسونیک (مافوق صوت) و سنسور دنده عقب الکترومغناطیسی. اما به طور معمول در خودروها از سنسور دنده عقب آلتراسونیک استفاده می شود. در ادامه این متن می توانید با نحوه تشخیص فاصله ی خودرو با اشیا را از طریق این دو مدل سنسور آشنا شوید. همه ی ما می دانیم که اشیا بازتاب کننده ی صدا (صوت ) می باشند و به همین دلیل استفاده از سنسور های مافوق صوت برای این کار می تواند بسیار مناسب باشد. این سنسور ها بر اساس انتشار فرکانس صوتی بالا و در مقابل دریافت بازتاب صدا کار می کنند که در ادامه طرز کار این سنسور های مافوق صوت را شرح خواهیم داد. این سنسور های آلتراسونیک ( سنسور دنده عقب خودرو) به صورت کارخانه ای روی سپر عقب خودرو نصب می شود و در صورتی که خودروی شما از این سنسورها بهره نمی برد می توانید با دریل کاری، انواع سنسورهای دنده عقب خودرو را روی سپر خودرو نصب کنید.

با اینکه کاربرد سنسورهای مافوق صوت بسیار زیاد است و بیشتر کارخانه ها از این سنسورها روی خودرو کار می گذارند، کارخانه هایی هم مانند آئودی، فیات و سیتروئن از سنسورهای دنده عقب الکترومغناطیسی استفاده می نمایند. برای نصب سنسورهای الکترومغناطیسی نیازی به سوراخ کردن ۴ یا ۶ نقطه روی سپر می باشد و همچنین سنسورهای الکترومغناطیسی فضای بیشتری را پوشش می دهند.

طرز کار سنسورهای الکترومغناطیسی به این شکل است که به وسیله یک سری سیم پیچ داخلی، یک میدان مغناطیسی در اطراف سپر خودرو ایجاد می شود و در زمان نزدیک شدن خودرو به یک جسم خارجی، دررون میدان مغناطیسی تغییری ایجاد خواهد شد. این تغییرات ایجاد شده درون میدان مغناطیسی، به شکل یک جریان به سمت پردازنده مرکزی یا مایکروکنترلر فرستاده می شود و سپس آلارمی به شکل صوتی یا تصویری فعال خواهد شد. مشخصا قیمت این سنسور ها نسبت به سنسورهای مافوق صوت( آلتراسونیک) بیشتر می باشد.

سنسور دنده عقب خودرو

طرز کار انواع سنسور دنده عقب خودرو

برای دانستن طرز کار انواع سنسور دنده عقب خودرو ، ابتدا باید نحوه کار سنسور دنده عقب آلتراسونیک یا همان مافوق صوت را یاد بگیریم. به صورت ساده می توان گفت که گوش انسان قادر به شنیدن فرکانس صوتی بین ۲۰ تا ۲۰ کیلوهرتز می باشد و بیشتر و کمتر از آن را نمی تواند بشنود. فرکانس صوتی سنسور آلتراسونیک بیش از ۱۸ کیلوهرتز و به طور معمول بین ۴۰ تا ۵۵ کیلوهرتز تنظیم می شود. مقدار این فرکانس به کاربرد آن بستگی دارد. این سنسور دارای یک بخش فرستنده و یک بخش گیرنده صوتی می باشد. مداری در این سنسور وجود دارد که وظیفه اش ایجاد امواج صوتی با فرکانس بالا می باشد. فرستنده ان امواج را ارسال می کند و پس از برخورد با اشیا به برمی گردد و توسط گیرنده دریافت می شود. این زمان فرستادن و دریافت، توسط پردازنده محاسبه می شود و تبدیل به ولتاژ یا جریان می شود و به سیستم آلارم دهنده ارسال می شود. گفتنی است هرچه این مدت زمان کمتر باشد به این معنی است که جسم در فاصله نزدیکتری قرار دارد. پس هرچه جسم به خودرو نزدیکتر باشد ، قسمت آلارم سریعتر عمل می کند. این سیستم آلارم معمولا یک اسپیکر کوچک بوده که از آن صدا در می آید.

فعال شدن سنسور دنده عقب به جا زدن دنده عقب انجام می شود به مانند مکانیزم روشن شدن چراغ دنده عقب. انواع سنسور دنده عقب خودرو معمولا در فاصله ی ۲ متر از اشیا شروع به آلارم دادن می کند و هرچه خودرو به جسم نزدیکتر شود، صدای بوق تند تر و همچنین بلند تر خواهد شد. این صدای بوق یا همان آلارم در فاصله ۲۰ تا ۴۰ سانتی متری به صورت بوق ممتد در می آید و به این معنی است که فاصله به اندازه کافی و مجاز کم شده است. پسنسورهای دنده عقب آلتراسونیک خود دارای دو مدل می باشند. در یکی از مدل ها فرستنده و گیرنده جدا از هم قرار دارند و در مدل دیگر این دو قطعه به صورت یک پکیج قرار دارند. در خودروها هم از همین مدل هایی که گیرنده و فرستنده در یک پکیج قرار دارند استفاده می شود.


منبع: اسمارت کار

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها