کد خبر : 2117

ب ام و کل برلیانس را می خرد

ب ام و کل برلیانس را می خرد

کمپانی آلمانی ب ام و در نظر دارد با پرداخت رقم 3.6 میلیارد یورو (معادل 4.2 میلیارد دلار) شرکت مشترک با برلیانس را در چین تصاحب کند. این اقدام پس از آن صورت می گیرد که دولت چین با اتخاذ سیاستی جدید مالکیت شرکت های موجود در این کشور را برای خارجی ها تسهیل کرده است.

به گزارش خودروتک، هفته گذشته باواریایی ها با اعلام این تصمیم از رساندن سهم خود از 50 به 75 درصد در جوینت ونچر مورد بحث خبر دادند. گام نهایی افزایش سهم ب ام و در سال 2022، زمانی که محدودیت های موجود رفع شوند، برداشته خواهد شد.

brilliance_new_energy

پیش بینی می شود با این اتفاق ب ام و خطوط تولید برخی مدل ها را به چین منتقل کند تا در جنگ تجاری پیش آمده بین واشینگتن و پکن و تعرفه هایی که برای خودروهای خارجی در ایالات متحده وضع شده، سودآوری خود را حفظ کند.

پیش از این خودروسازان خارجی در چین می توانستند نهایتا 50 درصد از سهم شرکت های مشترک را در اختیار گرفته و سود خود را بطور مساوی با شرکای چینی تقسیم کنند. با گامی که ب ام و برداشته، احتمال دارد خودروسازان دیگری نظیر مرسدس بنز نیز تصمیم مشابهی خواهند گرفت.

آقای هرالد کروگر مدیرعامل ب ام و در یک سخنرانی در شنیانگ که مقر شرکت مشترک با برلیانس محسوب می شود، گفته با نهایی شدن قرارداد مربوطه این خودروساز آلمانی در آستانه عصری جدید قرار می گیرد.

Harald Krueger

یکی از تحلیلگران صنعت خودرو هم این قرارداد را یک دستاورد بزرگ نامیده و افزوده ب ام و اختیار کاملی بر روی سودآورترین بازار منطقه خواهد داشت. کارشناس دیگری هم پیش بینی کرده که دیگر خودروسازان نیز از ب ام و پیروی نموده و رفته رفته شاهد جدایی کمپانی های بزرگ خارجی از شرکت های چینی خواهیم بود.

همانطور که اشاره شد، با شدت گرفتن تنش های تجاری، دولت چین سیاست های جدیدی را در پیش گرفته و با کاهش مالیات و تعرفه ها، واردات خودرو، داروهای سرطانی و برخی از کالاهای مصرفی را آسان تر از قبل کرده است.

با تغییر قوانین و مقررات کمپانی تسلا نیز برای ساخت یک کارخانه و شرکت فروش مستقل از مقامات پکن چراغ سبز دریافت کرده است. در صورت تحقق این مساله، اولین بار خواهد بود که یک کمپانی خارجی بدون شریکی چینی در خاک این کشور حضور پیدا می کند.

اما یک مساله مهم؛ با اقدام ب ام و چه بر سر برلیانس خواهد آمد؟ این خودروساز چینی بیشتر درآمد خود را از راه مونتاژ محصولات ب ام و و کامیونت های سبک کسب می کند. با این حساب در صورت جدایی راه این دو کمپانی، برلیانس با چالش هایی جدی مواجه خواهد شد.

از سوی دیگر در صورتی که ب ام و بتواند یک رده ارزان قیمت تر از محصولات خود را به واسطه برلیانس تولید کند، شاید مشتریان حاضر در بازار کشورهای در حال توسعه (مانند ایران) نیز شانسی برای چشیدن طعم مهندسی باوارایا با قیمت مناسب پیدا کنند.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها