کد خبر : 51051

اختصاصی خودروتک؛

رقیب سایپا شاهین زودتر آمد/ رقبای دنا پلاس توربو اتوماتیک را بشناسید

رقیب سایپا شاهین زودتر آمد/ رقبای دنا پلاس توربو اتوماتیک را بشناسید

اولین خودروی تولید داخل با موتور توربوشارژ و جعبه ‌دنده ‌اتوماتیک درست در اوج تحریم‌ها، می‌تواند خبر خوبی برای افق صنعت خودروی کشور باشد. دنا پلاس توربو اتوماتیک اگرچه دیرهنگام ولی پاسخی ایرانی به تمام خودروهای چینی هم‌کلاس بود. با این حال قیمت نهایی این خودرو در بازار آزاد همه را شوکه کرد.

به گزارش خودروتک ، یکی از مدرن‌ترین نوادگان پژو 405 تلقی کرد. پروژه‌ای که با سمند شروع شد، با سورن تکامل یافت و در نهایت سال 94 سبک جدیدی از ساخت خودروهای خانوادگی را رقم زد. محصولی که خیلی سریع با استقبال در بازار مواجه شد. حقیقت آن است که نمی‌توان از موفقیت دنا چندان متعجب بود. قرار گرفتن نام بزرگ‌ترین خودروساز داخلی در بازاری انحصاری و البته وجود شرایط متنوع فروش این خودرو را که اگرچه قیمتی بیشتر از سایر محصولات ایران خودرو داشت را خیلی راحت سرآمد کرد.

اما نباید هم از سیاست‌ها و تلاش‌های شرکت برای توسعه این خودرو غافل شد. چراکه حدود یک سال بعد فیس‌لیفت جدید آن با نام دنا پلاس راهی بازار شد. یک تغییر چهره ملایم با اضافه شدن برخی از آپشن‌های جدید.

در ادامه همین پیشرفت‌ها سال 97 بود که ایران خودرو بزرگ‌ترین تغییر برای پیشرانه دنا را رقم زد. نصب یک موتور توربوشارژ پاسخی بود به انتقاد درباره راندمان پایین قوای محرکه در مقابل وزن بالای بدنه. فراموش نکنیم که نصب توربوشارژ برای نخستین‌بار نبود که در ایران خودرو اتفاق می‌افتاد. این شرکت پیش از این تجربه نه‌چندان درخشانی را با سورن توربو از سر گذرانده بود.

سومین عضو و یا بهتر بگوییم مهم‌ترین عضو خانواده دنا نسخه توربوشارژ به اضافه گیربکس اتوماتیک بود. حالا می‌توان برای اولین‌بار یک محصول بومی در صنعت خودروی کشور را معرفی کرد که حداقل روی کاغذ یارای رقابت با دیگر محصولات را دارد. دنا پلاس توربو اتوماتیک خیلی زود وارد حاشیه شد. چراکه درست بعد از تحویل به مشتریان، قیمت کهکشانی 600 میلیون تومانی برای آن ثبت شد. در روزهایی که بازار خودرو در شرایط کاملاً قرمز به سر می‌برد، آینده این خودرو را باید با دیده تردید نگریست.

مشخصات فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک

ایران خودرو برای نسخه اتوماتیک دنا پلاس توربو از همان پیشرانه 1.7 لیتری EF7 استفاده کرده که 150 اسب‌بخار نیرو و 215 نیوتن‌متر گشتاور دارد.

این خودرو با جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک خود می‌تواند صفر تا صد را زیر 10 ثانیه بپیماید و به سرعت نهایی 205 کیلومتر در ساعت برسد. شرکت اعلام کرده که مصرف سوخت میانگین دنای جدید حدود 8 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

محصول جدید ایران خودرو هنوز هم از اضافه وزن رنج می‌برد. ثبت رکورد 1225 کیلوگرمی برای یک خودروی 4.5 متری عدد جالب‌توجهی نیست. استفاده از رینگ‌های 205.50 میلی‌متری 16 اینچی کمی محافظه‌کارانه به نظر می‌آید.

مشخصات فنی

موتور

EF7 TC

حجم موتور

1645 سی‌سی

تنفس موتور

تنفس توربو شارژ

انتقال نیرو

دیفرانسیل جلو

حداکثر قدرت

150 اسب‌بخار در 5500 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

215 نیوتن‌متر در 4800 دور در دقیقه

جعبه‌دنده

6 دنده‌اتوماتیک

شتاب 0 تا 100

10 ثانیه

حداکثر سرعت

205 کیلومتر در ساعت

وزن

1258 کیلوگرم

اندازه (میلی‌متر)

4559 طول - 1720 عرض - 1460 ارتفاع

فاصله بین دو محور

2671 میلی‌متر

مصرف سوخت و استانداردها

مصرف سوخت خارج از شهر

6.2 لیتر در هر صد کیلومتر

مصرف سوخت ترکیبی

7.7 لیتر در هر صد کیلومتر

حجم باک

60 لیتر

استاندارد آلایندگی

یورو 4

 

آپشن‌ها و تجهیزات دنا پلاس توربو اتوماتیک

دنا پلاس توربو اتوماتیک در بخش ایمنی از ۴ کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو و جانبی) بهره می‌برد و ترمزهای عقب و جلوی آن دیسکی است. این خودرو همچنین از سیستم ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز به صورت اتوماتیک بهره می‌برد.

در بخش فرمان نیز سیستم فرمان برقی روی این مدل نصب شده است. فرمان برقی، در سرعت‌های مختلف میزان نرمی متفاوتی را ارائه می‌کند که موجب سهولت فرمان‌پذیری در سرعت‌های پایین و مانورها و همچنین ایمنی با سفت شدن فرمان در سرعت‌های بالا می‌شود.

چراغ‌های جلو و عقب این خودرو با طراحی جدید به لامپ‌های LED و چراغ روشنایی در روز مجهز شده‌اند و چراغ مه شکن عقب و جلو نیز از آپشن‌های استاندارد این سدان جدید به حساب می‌آید. آیینه‌های جانبی نیز در دنا پلاس توربو اتوماتیک برقی، راهنمادار و تاشونده هستند.

تجهیزات و امکانات

ترمز و پایداری

ترمز ضد قفل ABS و EBD - ترمز جلو دیسکی خنک شونده - ترمز عقب دیسکی

کیسه هوا

دارای ۴ کیسه هوا (راننده - سرنشین جلو و جانبی)

سیستم صوتی

فرمان مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و هندزفری موبایل - دارای مانیتور مالتی مدیا تصویری لمسی با رهیاب (GPS) و هندزفری موبایل بلندگوهای جلو و عقب تیوتر

دیگر تجهیزات

فرمان هیدرولیک مجهز به کروز کنترل - تنظیم اتوماتیک کانال تهویه برای سرنشینان عقب - چراغ جلو دارای لامپ LED و نئون و چراغ روز (Day Light) - چراغ جلو و عقب جدید - چراغ مه شکن جلو و عقب - چراغ نقشه‌خوان - چراغ‌خطر سوم - چراغ داخل داشبورد - چراغ‌های سقفی جلو و عقب - چراغ روشنایی فضای پایین داخل کابین - طرح جدید آینه‌های جانبی - آینه‌های جانبی برقی - راهنمادار و تاشونده اتوماتیک - آینه چراغ‌دار روی آفتاب‌گیر سمت شاگرد - شیشه‌بالابرهای جلو و عقب برقی - سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) - سیستم هشداردهنده هوشمند مرکزی ورود غیرمجاز - دوربین دید عقب - هشداردهنده موانع عقب - سیستم عیب‌یابی هوشمند (مالتی پلکس) - قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی - کمربندهای ایمنی جلو سه‌نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع - سیستم کنترل بخار بنزین - شیشه‌های سولار (ضد اشعه مضر UV خورشید) - سان روف - کروز کنترل - ستون فرمان تلسکوپی (جمع شونده) - سیستم روشنایی موقت در محیط‌های تاریک - نمایشگر دمای محیط - آنتن سقفی جدید (Shark fin) به همراه سیستم پشتیبانی از رهیاب - جا عینکی - تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل - تغییر استایل جانبی خودرو (درب‌ها به همراه شیشه لچکی عقب، دستگیره‌ها، گلگیرها و آینه‌های جانبی) - دستگیره‌های درب‌ها به رنگ کروم - تودوزی مخمل - دسترسی به صندوق عقب از داخل - بازکن قفل در صندوق عقب از داخل - قطعات دکوراتیو طرح چوب - سیستم قطع سوخت خودکار - سیستم کنترل بخار بنزین - کارت طلایی چهار ستاره

 

قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک

ایران خودرو قیمت کارخانه‌ای محصول جدید خود را 252 میلیون و 600 هزار تومان اعلام کرد؛ اما درست بعد از ارسال دعوت‌نامه‌های تکمیل وجه ناگهان عدد حواله‌ها به حدود 450 میلیون تومان رسید.

در مدت‌زمانی کم این عدد در بازار آزاد نرخ 520 میلیون را نیز تجربه کرد. دست‌آخر با تحویل این خودرو به مشتریان قیمت باورنکردنی 600 میلیون تومان برای آن ثبت شد. البته هنوز اطلاعاتی در دست نیست که آیا دنا پلاس توربو اتوماتیک با این قیمت خریدوفروش می‌شود یا خیر.

رقبای دنا پلاس توربو اتوماتیک

با توجه به مشخصات فنی و کانال قیمتی این خودرو برای محصول جدید ایران خودرو می‌تواند چند رقیب را متصور بود. چری آریزو 5 توربو، ام جی 360 توربو، کیا سراتو (مونتاژ)، هیوندای اکسنت (مونتاژ) و احتمالاً در آینده سایپا شاهین توربو.

چری آریزو 5 توربو

جدی‌ترین رقیب حال حاضر دنا پلاس توربو اتوماتیک را می‌توان چری آریزو 5 نسخه توربو قلمداد کرد. یک چینی با موتور 1.5 لیتری توربو که 147 اسب‌بخار نیرو و 210 نیوتن‌متر گشتاور دارد. آریزو 5 با یک جعبه‌دنده CVT می‌تواند صفر تا صد را در 9.8 ثانیه بپیماید. سرعت نهایی آن نیز چیزی حدود 190 کیلومتر در ساعت است. مصرف سوخت آریزو 5 توربو زیر 7 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

ام جی 360 توربو

این سدان چینی نیز دارای یک پیشرانه توربوشارژ اما با حجم 1.5 لیتر است. قدرت آن 130 اسب‌بخار و گشتاورش 210 نیوتن‌متر اعلام شده است. ام جی 360 توربو با جعبه‌دنده 6 سرعته تیپ ترونیک صفر تا صد را در 9 ثانیه می‌پیماید. مصرف سوخت این خودرو نیز زیر 7 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است. ام جی 360 توربو با ابعادی نزدیک به دنا از رینگ‌های 205.55 میلی‌متری 16 اینچی بهره می‌برد.

هیوندای اکسنت مونتاژ

نسخه تولید داخل هیوندای اکسنت اگرچه پیشرانه توربوشارژ ندارد ولی به دلیل نامدار بودن برندش قیمتی در کانال قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک دارد. برای این خودرو یک پیشرانه 1.6 لیتری 122 اسب‌بخاری با 156 نیوتن‌متر در نظر گرفته شده است. جعبه‌دنده 4 سرعته اتوماتیک آن شتاب صفر تا صد 11.5 ثانیه‌ای و سرعت نهایی 184 کیلومتر در ساعتی را برایش به ارمغان می‌آورد. اکسنت تولید داخل به صورت میانگین 6.4 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر مصرف می‌کند.

کیا سراتو مونتاژ

کیا سراتو موسوم به آپشنال هم با موتور تنفس طبیعی در بازار موجود است. این خودرو با پیشرانه 2 لیتری خود می‌تواند 154 اسب‌بخار نیرو و 194 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این کره‌ای به لطف جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک خود می‌تواند طی 10.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. سرعت نهایی آن نیز چیزی حدود 190 کیلومتر در ساعت برآورد می‌شود. مصرف سوخت سراتو زیر 8 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است.

سایپا شاهین

با تأیید توربوشارژ بودن پیشرانه محصول جدید سایپا، کار دنا پلاس توربو اتوماتیک در آینده سخت‌تر می‌شود. خودروی رقیب می‌تواند 110 اسب‌بخار نیرو و 165 نیوتن‌متر گشتاور را از پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ خود بیرون بکشد. البته سایپا هنوز برنامه اتوماتیک کردن جعبه‌دنده 5 سرعته این خودرو را اعلام نکرده است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها