کد خبر : 83169

نمی‌خواهند واردات در نرخ خودروهای داخلی اثر بگذارد!

نمی‌خواهند واردات در نرخ خودروهای داخلی اثر بگذارد!

جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی تعرفه ۲۰۰ یا ۲۵۰ درصد است و یک خودرو ۷۰۰ میلیونی که وارد می‎شود را ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون می‌فروشند، مشخص است که نمی‌خواهند به بازه قیمتی تولیدات دو شرکت ایران خودرو و سایپا خللی ایجاد شود.

به گزارش خودروتک به نقل از اقتصادآنلاین، جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص تامین ارز برای واردات خودرو بیان کرد: دلار لازم برای قطعات خودرو از کجا می‌آید؟ از همان‌جا برای واردات خودرو هم استفاده شود.  

وی در ادامه توضیح داد: اصلاً در داستان واردات خودرو دولت نیاز نیست که در تامین ارز دخالت بکند. در اختیار خود اشخاص و وارد کننده‌ها بگذارد. مشکل این است که دولت می‎خواهد ارز را تامین کند.

رشیدی کوچی اشاره کرد: پیشنهاد ما این بود که برای واردات خودرو کار کرده، برای تامین ارز منشا خارجی را در نظر بگیریم. یعنی ارز اشخاصی که خارج از کشور هستند یا ارز اشخاصی که در داخل منشا خارجی دارند، استفاده شود. این انجام می‌شد، مشکل راحت حل می شد؛ ولی دولت نگاهش بر این نیست. نظر دولت این است که خودشان باید ارز را تهیه کنند.

این نماینده در ادامه تصریح کرد: واردات باید به نفع مردم باشد و نفع مردم زمانی اتفاق می‌افتد که دولت تعرفه‌های واردات را کاهش دهد. با پیگیری که وزیر محترم صمت داشتند و پیگیری مجلس قیمت تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی کاهش پیدا کرده است. یعنی برقی به یک درصد و هیبریدی هم حداکثر ۲۳ الی ۲۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

رشیدی کوچی اظهار داشت: نگاه دولت این است که خودروهای برقی به خاطر آلودگی و عدم مصرف بنزین برای کشور بهتر است و تمرکزشان را روی واردات این خودروها گذاشته‌اند. اما  ما در تابستان به شدت در خصوص برق مشکل داریم. اگر بخواهیم به این سمت برویم و این حجم از خودروی برقی وارد شود، به نظر می‌رسد که مشکلمان بیشتر می‌شود. با این حال دولت اصرار به واردات خودروی برقی دارد. البته ما استقبال می‌کنیم به شرط اینکه تعرفه‌اش کم باشد و برق مورد نیاز این خودروها هم تامین بشود. این نکته مهمی است که باید به آن توجه شود. 

در خصوص نقش مافیای خودرو در عدم واردات این نماینده گفت: اگر واردات درست انجام شود و تعرفه‌ها معقول باشد، می‎تواند بازار را تکان دهد. برای مثال یک خودرو ۲۰ هزار دلاری که سقف واردات تعریف شده حدود ۱ میلیارد تومان می‌شود؛ اما  الان می‌بینیم که خودروهای داخلی در بازار آزاد تقریباً نزدیک به ۸۰۰ الی ۹۰۰ میلیون تومان فروخته می‎شوند. وقتی تعرفه درست بسته شود، مردم می‌توانند انتخاب بهتری داشته باشند. ولی وقتی تعرفه ۲۰۰ یا ۲۵۰ درصد است و یک خودرو ۷۰۰ میلیونی که وارد می‎شود را ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون می‌فروشند، مشخص است که نمی‌خواهند به بازه قیمتی تولیدات دو شرکت ایران خودرو و سایپا خللی ایجاد بشود.

در مورد ماشین‌های لوکس خارجی که در کشور وجود دارد، رشیدی کوچی بیان کرد: خیلی از ماشین‌های لوکس موجود قبل از ۲۰۱۷ الی ۲۰۱۸ وارد شدند. یا بعضی ماشین‌های سفارت خانه ها بودند که طبق قانون بعد ۳ سال در مزایده واگذار شدند. ولی آن چیزی که مسلم است بعد از سال ۲۰۱۷ الی ۲۰۱۸ ماشین لوکسی به صورت قانونی وارد نشده است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها