کد خبر : 82959

اختصاصی خودروتک؛

اشکودا از کجا به کجا رسید؟

اشکودا از کجا به کجا رسید؟

شاید نام اشکودا برای جوان‌ترها چندان آشنا نباشد ولی قرار است تا چندی دیگر این برند اروپایی برای همه شناخته‌شده باشد.

به گزارش خودروتک ، شاید فقط باید دوست‌دار دنیای خودرو باشید که با برند Skoda آشنایی داشته باشید. یکی از شرکت‌های کهنه‌کار صنعتی که برخلاف تصور، ده‌ها سال پیش در ایران فعالیت می‌کرده است.

در ادامه با تاریخچه این برند مطرح بیشتر آشنا خواهید شد.

تاریخچه اشکودا

سال 1895 دو کارآفرین اهل چک به نام‌های لائورین و کلمنت با هدف ساخت دوچرخه کارخانه خود را تاسیس کردند. یکی از معروف‌ترین محصولات آنها اسلاویا بود. بعد از موفقیت در حوزه دوچرخه‌سازی، فعالیت آنها وارد دنیای ساخت موتورسیکلت شد.

شرکت فوق پایه‌گذار ایده نصب بلوک پیشرانه در محلی پایین‌تر از استاندارد به منظور افزایش پایداری موتورسیکلت‌ها بود.

 

سال 1900 با هدف جدی‌تر کردن فعالیت‌ها، شرکت لورین اند کلمنت تاسیس شد. مسیر موفقیت آنها را بر آن داشت تا در سال 1905 سراغ دنیای اتومبیل بروند. اولین خودروی آنها Voiturette نام داشت. با اینکه محصولات اولیه 2 سیلندر بودند ولی کمتر از دو سال بعد این دو شریک سراغ ساخت خودروهای 8 سیلندر رفتند. اما حقیقت آن است که خودروهای تولیدی آنها با استانداردهای روز خودروسازی فاصله زیادی داشت.

سال 1925 لائورین و کلمنت همکاری جدیدی را با شرک پلزن اشکودا آغاز کردند. ماحصل این همکاری تاسیس شرکت Skoda Auto بود. به لطف حضور مهندسان پلزن اشکودا و تجربه این دو دوست، خودروهای اشکودا کم‌کم جای خود را در بازار پیدا کردند.

سال 1975 بعد از جنگ جهانی، اشکودا تبدیل به یک برند ملی در چک شد. با این حال مسیر رو به رشد آنها هم‌چنان ادامه پیدا کرد.

 

با آغاز دهه 90 و درست در زمانی که اشکودا در اوج موفقیت خود بود، گروه بزرگ فولکس‌واگن پیشنهاد وسوسه‌کننده خرید آن را مطرح کرد و درنهایت اشکودا تبدیل به یکی از زیرمجموعه‌های محبوب فولکس‌واگن آلمان شد.

در حال حاضر خودروهای اشکودا در بیش از 100 کشور دنیا فروخته می‌شوند.

بد نیست بدانید 4 شرکت خودروسازی از جمله اشکودا، اوپل، پژو و دایملر، جزو قدیمی ترین شرکت های فعال در صنعت خودروسازی جهان هستند، که هرگز خط تولیدشان متوقف نشده است.

اشکودا در ایران

گفته می‌شود شرکت ایران-اشکودا نخستین کارخانه برق ایران در زمان رضاشاه را راه‌اندازی کرده است. همچنین کارخانه گونی بافی شاهی و سیلوهای تبریز و اهواز از جمله فعالیت‌های اشکودا در ایران است.

سال ۱۳۱۱ دومین کارخانه قند ایران در کرج توسط شرکت اشکودا ورکس (مجزا از برند خودروسازی اشکودا اتو) با ظرفیت ۳۰۰ تن در روز راه‌اندازی شد. شرکت اشکودا در سال‌های ۱۳۱۱ تا ۱۳۲۹ حدود ۹ کارخانه قند در نقاط مختلف ایران تأسیس کرد.

 

اشکودا کار خود در ایران را در حوزه برق در سال 1315 در ساختمان خیابان ژاله (17 شهریور فعلی) استارت زد. گفته می‌شد اشکودا اولین شرکتی بود که برای اولین‌بار برای برق‌رسانی به تیرها از کابل‌های زیرزمینی استفاده کرد.

 

آشناترین جلوه اشکودا، ساختمان ایران-اشکودا در خیابان طالقانی تهران است. ساختمانی که گفته می‌شد یکی از اولین‌هایی بود که آسانسور داشت. ساختمانی که در حال حاضر میزبان چندین خودروی کلاسیک است.

و سرانجام بازگشت اشکودا

اواخر سال گذشته بود که بعد از زمزمه‌های آزادسازی واردات خودرو، نام چند شرکت مطرح خودروسازی که آماده ورود به بازار ایران بودند، به گوش رسید. با اینکه تصور می‌شد. ابتدا برندهای کره‌ای مانند کیا و هیوندای اقدام به عرض اندام کنند ولی ناگهان تهرانی‌ها در خیابان روی بیلبوردهای تبلیغاتی نام و نشان یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین برندهای اروپایی یعنی SKODA را دیدند.

شاید آن روزها تصور می‌شد که با وجود ترافیک عرضه خودروهای چینی، عملاً فرصتی برای حضور برندهای آسیایی (خودروسازان ژاپنی و کره‌ای) نباشد چه برسد به محصولات اروپایی.

 

اما دست آخر پای اشکودا، این برند خوش‌نام و نامدار توسط شرکت «پارس ساتر هوشمند» از زیرمجموعه‌های هولدینگ ایران‌ روور به ایران باز شد. این شرکت روز 24 تیر 1402 طی مراسمی باشکوه از 5 محصول جدید اشکودا پرده‌برداری کرد.

در این مراسم به‌صورت ویژه و انحصاری از لوگوتایپ فارسی این برند پرده‌برداری شد. طراحی این لوگوتایپ فوق توسط محمد شامی با مدیریت امید عسگری صورت گرفته است. کوشاک، کامیک، اوکتاویا، اسکالا و کاروک 5 محصول جدید اشکودا بودند که قرار است به زودی راهی بازار شوند.

 

هولدینگ ایران روور (اولین مرکز تحقیق، طراحی و ساخت خودروهای خاص و تجهیزات جانبی خودرو) به‌عنوان یکی از شاخص‌ترین مجموعه‌های خودرویی کشور علاوه بر پارس ساتر هوشمند، زیرمجموعه‌های دیگری مانند هایپر کار (اولین هایپر مارکت قطعات خودرویی در ایران) و آنی سرویس را نیز در خانواده خود دارد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها