کد خبر : 71995

200 میلیون سود بادآورده در انتظار برنده خوش شانس ایران خودرو!

200 میلیون سود بادآورده در انتظار برنده خوش شانس ایران خودرو!

قرعه کشی فروش فوق العاده ایران خودرو برای دو خودرو هایما S7 پلاس و هایما S5 در شرایطی روز شنبه 25 دی ماه برگزار می شود که این قرعه کشی یکی از بزرگترین توزیع رانت باد آورده در فروش خودرو کشور است. رانتی که یک بار دیگر غیرواقعی بودن قیمت خودرو و میدان دادن به دلال بازی در این کالا را یادآور می شود.

به گزارش خودروتک، فروش فوق العاده خودرو هایما S7 پلاس در شرایطی انجام شد که قیمت در نظر گرفته شده برای این خودرو 675 میلیون تومان است. اما همین امروز می توان هایما S7 پلاس را در بازار به قیمت 870 میلیون تومان فروخت و سودی نزدیک به 200 میلیون تومان را به جیب زد.

در واقع این سود 195 میلیون تومانی هر دارنده نقدینگی را وسوسه می کند تا بخت خود را در قرعه کشی بیازماید که نتیجه مستقیم آن افزایش تعداد شرکت کنندگان و پایین آمدن بخت برنده شدن برای متقاضیان واقعی خودرو است.

از سوی دیگر زمانی که با قیمت گذاری دستوری اختلاف قیمت کارخانه و بازار در یک خودرو به 200 میلیون تومان می رسد عملا حتی تقاضای واقعی خودرو نیز وسوسه می شود که وارد فاز سفته بازی شود. یعنی مثلا در صورت برنده شدن خودرو هایما S7 پلاس، آن را سریعا در بازار فروخته و نیاز خود را با خرید یک خودرو ارزانتر برطرف کند.

به نظر می رسد تنها راه بستن راه کسب این سودهای باد آورده واقعی سازی و به بیان بهتر آزادسازی قیمت خودرو است. اکنون با شاهد مثال خودرویی مانند شاهین مشخص شده که واقعی سازی قیمت خودرو الزاما منجر به افزایش قیمت در بازار نمی شود. در حال حاضر قیمت خودرو شاهین سایپا در بازار 342 میلیون تومان و در کارخانه 343 میلیون و 600 هزار تومان است، یعنی حتی در کارخانه گرانتر قیمت گذاری شده است!

اگر تحلیل مخالفان آزادسازی قیمت خودرو درست می بود، اکنون پس از اعلام افزایش قیمت خودرو شاهین در کارخانه برای فصل پاییز، اکنون باید شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار هم می بودیم!

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها