کد خبر : 49635

راز اختلاف 90 میلیونی قیمت دو پژو 207

راز اختلاف 90 میلیونی قیمت دو پژو 207

جدیدترین اعلام قیمت خودرو از سوی اتحادیه فروشندگان خودرو حاکی از اختلاف قیمت حدود 100 میلیون تومانی دو مدل پژو 207 است. خودروهایی که تنها در گیربکس با یکدیگر تفاوت دارند. راز این اختلاف قیمت را نه در بازار خودرو یا کارخانه بلکه در یک واقعیت اقتصادی باید جستجو کرد.

به گزارش خودروتک، براساس اعلام قیمت خودرو از سوی اتحادیه فروشندگان خودرو تهران، قیمت پژو 207 دستی 239 میلیون تومان و قیمت پژو 207 اتومات 332 میلیون تومان است. اختلاف قیمت 93 میلیون تومانی که صرفا اختلاف قیمت یک گیربکس اتومات و دستی نیست.

سلیقه رانندگان چند سالی است که عوض شده و این یعنی خودروهای دنده اتوماتیک از اقبال بیشتری برخوردار هستند. از منظر اقتصادی این یعنی افزایش تقاضا برای مدل های اتوماتیک. تقاضایی که تولید کننده نمی تواند به آن پاسخ دهد. علت این عقب بودن عرضه از تقاضا را باید در قیمت گذاری دستوری خودرو جستجو کرد. جایی که تولید کننده خودرو نمی تواند محصول خود را به قیمت بازار بفروش برساند.

قیمت گذاری دستوری در شرایطی که از واقعیت های تولید و تورم بخشی تولید محصول دور هم باشد زیان دوچندانی را به تولید کننده وارد می کند و خودروسازان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. صورت های مالی خودروسازان نشان می دهد که گاه محصول نهایی را در محدوده زیان نیز عرضه کرده اند. به این ترتیب آنچه باقی می ماند افزایش هزینه های تولید است و در مقابل دست خودروساز کوتاه از نقدینگی.

در این شرایط دشوار است اگر از خودروسازان انتظار داشته باشیم که تولید محصولات اتوماتیک را نیز به سطح خودروهای دنده دستی رسانده و عرضه بیشتر خودرو اتومات به بازار را داشته باشند. آزادسازی قیمت خودرو دست کم به همان میزان فروش 5 درصد زیر قیمت بازار که به قیمت حاشیه بازار خودرو مشهور است، اولین گامی است که پس از آن می توان از خودروسازان انتظار عرضه قوی تر خودرو به بازار را داشت.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها