کد خبر : 37211

راز بی اثر بودن پیش فروش ها بر قیمت خودرو

راز بی اثر بودن پیش فروش ها بر قیمت خودرو

تقریبا هر روز در خبرهای حوزه خودرو اطلاعیه های پیش فروش و فروش فوری خودرو از سوی یکی یا هر دو خودروساز بزرگ کشور برای روز بعد وجود دارد. اما بازار خودرو همچنان راه خود را می رود و بی توجه به این اطلاعیه ها قیمت خودرو افزایش پیدا می کند. آن هم خودروهایی که در هفته چند بار پیش فروش می شوند!

به گزارش خودروتک ، اطلاعیه پیش فروش و فروش فوری خودرو از منظر اقتصادی در واقع همان اطلاعیه عرضه خودرو هستند. اما این عرضه ها کارکردی که مردم از آنها انتظار دارند، یعنی پاسخگویی به تقاضای خودرو و به تبع آن کاهش قیمت خودرو را به دنبال ندارند.

علت این گسست میان عرضه و تقاضای خودرو را باید در نحوه پیش فروش و فروش فوری خودرو جستجو کرد. اگر نگاهی به این اطلاعیه ها انداخته باشید 2 مورد در آنها جلب توجه می کند. در برخی از آنها تاکید شده که فروش فوری «به تعداد بسیار محدود» و از سوی دیگر تاریخ تحویل بسیاری از پیش فروش های اخیر نیز یا پاییز سال 99 است و یا حتی سال 1400. یعنی اولین سال از قرن آینده شمسی!

تکلیف بازار و متقاضیان خودرو با عبارت «به تعداد بسیار محدود» که کاملا مشخص است. یعنی افراد زیادی نمی توانند در آن مقطع پیش خرید خودرو داشته باشند.پ

در مورد موعد تحویل های بلند مدت نیز باید به این نکته توجه داشت که تقاضا برای زمان حال است و این عرضه برای زمان آینده. در نتیجه عملا پیش فروش خودرو با موعد تحویل یک سال و بیشتر پاسخی برای تقاضای مصرفی (تقاضای واقعی) ندارد و اغلب کسانی وارد آن می شوند که قصد دارند بعدا خودرو را با قیمت بیشتر به فروش برسانند.

در این میان البته باز باید به همان مشکل قدیمی صنعت خودرو ایران یعنی قیمت گذاری خودرو به صورت دستوری اشاره کرد. قیمت دستوری خودرو موجب می شود تا تولید کننده عملا انگیزه خود را برای تولید بیشتر از دست بدهد چرا که ما به التفاوت قیمت کارخانه خودرو و قیمت خودرو در بازار به جیب دلالان و سفته بازان خودرو می رود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها