کد خبر : 26559

اختصاصی خودروتک؛

2 گزینه احتمالی برای جایگزینی پراید

2 گزینه احتمالی برای جایگزینی پراید

پلیس راهنمایی و رانندگی می‌گوید از ابتدای سال 99 دیگر پراید را شماره‌گذاری نخواهد کرد. این جدی‌ترین خط و نشان برای موفق‌ترین خودرو بازار ایران از نظر میزان فروش بوده است. با اینکه قیمت فعلی این خودرو از نظر اقتصادی بالا به حساب می‌آید ولی پراید هم‌چنان ارزان‌ترین خودروی کشور است و حذف آن بدون در نظر گرفتن جایگزین می‌تواند مخاطراتی داشته باشد.

به گزارش خودروتک ، سال‌هاست که پراید به دلیل امنیت بحث‌برانگیز خود محل مناقشات بسیاری بوده است. آمارهای رسمی از مرگ‌ومیر ناشی از تصادف با این خودرو در مقابل چرخه عظیم اقتصادی آن همواره جنگی بزرگ را به راه می‌انداخته است. جنگی که البته پیروز میدانش همین پراید نحیف بوده است.  

پلیس راهور به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مخالفان تولید پراید همیشه سر مواضع خود بر سر ادامه عرضه این خودرو به بازار ایستاده است. هر بار که این مجموعه قصد توقف شماره‌گذاری را داشت با وساطت نهادهای دیگر توقف تولید آن به زمانی دیگر موکول شد.

البته دولت‌های مختلف گاه‌وبیگاه عدم تمایل خود برای جمع کردن خط تولید پراید را بارها نشان داده بودند ولی با لحاظ کردن برخی از ملاحظات و صلاحدیدها باز هم پراید جان سالم به در برد.

اما گویا اکنون دیگر پلیس با این خودرو قصد مماشات ندارد. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی می‌گوید این خودرو از ابتدای سال 99 دیگر شماره‌گذاری نخواهد شد و انتخاب جایگزین آن را به عهده خودروساز گذاشته است.

اگرچه سایپا هنوز موضع رسمی درباره این وقایع اتخاذ نکرده ولی با در نظر گرفتن برخی حدس و گمان‌ها و وعده‌های پیشین می‌توان چند گزینه پیشنهادی برای جایگزینی این خودرو را متصور شد.

داتسون GO

شاید عجیب باشد ولی بحث حضور این مدل از داتسون ژاپن یکی دو سال پیش هم مطرح می‌شد. خودرویی که در بازار هند اقبال بلندی دارد. این خودرو طراحی معقولی و آپشن‌های محدودی دارد. گفته می‌شود که موتور آن 1.2 لیتری سه سیلندر با 67 اسب‌بخار قدرت است. شتاب صفر تا صد داتسون گو 13 ثانیه اعلام شده است.

داتسون گو اولین محصول برند داتسون پس از احیا این برند پس از 28 سال توسط نیسان بوده است. هدف نیسان از احیا برند داتسون تولید خودروهایی برای بازار کشورهای در حال توسعه همچون آفریقای جنوبی، هند  و اندونزی بوده است. خودروهای ارزان‌قیمت که بتواند اقشار مختلف مردم را از نظر کارایی پوشش دهد. تست تصادف داتسون گو برای نسخه بدون ایربگ توسط موسسه ایمنی GlobalNcap انجام گرفت و نتیجه آن صفر ستاره ایمنی بود. این نتیجه ضعیف سبب شد این موسسه در بیانیه‌ای خواستار جمع‌آوری این خودرو از بازار شود!

به داخل کابین که می‌نگریم فضای کاملاً آشنایی مشابه خودروهای تولید داخل به چشم می‌خورد. صندلی‌های تختی که بیشتر شبیه نیمکت بوده و داشبورد یک تکه که از نوعی پلاستیک فشرده ساخته شده است. صفحه کیلومتر از ترکیب یک پنل دیجیتالی و نشانگر میزان سرعت آنالوگ ساخته شده که ظاهر بسیار ساده‌ای دارد. دریچه‌های تهویه هوا دایره‌ای شکل بوده و بسیار مشابه رنو لوگان یا همان L90 هستند. یکی از تجهیزات دوست‌داشتنی کابین داتسون GO پریز برق 12 ولتی است که در کنار غربیلک فرمان تعبیه شده  و می‌توان از آن برای شارژ و یا تأمین برق دستگاه‌های مختلف استفاده کرد.

چانگان Benni

شاید یکی از جدی‌ترین گزینه‌ها برای جایگزینی پراید همین خودروی فانتزی باشد. محصولی از شرکت چانگان که اتفاقاً شریک فعلی سایپا هم به حساب می‌آید. نکته جالب اینجاست که بنی سال 96 در نمایشگاه خودرو تهران هم رونمایی شده بود. بنی مجهز به یک موتور 1.4 لیتری با 101 اسب‌بخار قدرت است.

چانگان بنی

چانگان بنی یک خودروی سوپر مینی و به لحاظ ابعادی بزرگ‌تر از پراید و کمی کوچک‌تر از پژو 206 بوده و تاکنون نیز، دو نسل از آن به جهانیان معرفی شده است. نخستین نسل از این خودرو با مشارکت میان چانگان و موسسه ایتالیایی I.DE.A تکوین و توسعه یافت و زمان ورود آن به بازار، ماه نوامبر سال 2009 میلادی بود.

بر روی این خودروی جمع‌وجور 4 رینگ آلیاژی اسپرت-لاستیک 15 اینچی اعمال شده است که سرعت آن را در بهترین شرایط به 175 کیلومتر بر ساعت می‌رساند. مشخصه‌های چانگان بنی، ما را به یاد خودروی باسابقه پراید که هنوز هیچ جایگزینی برای آن پیدا نشده، می‌اندازد. لازم به ذکر است که بنی از نظر امکانات چندین قدم از پراید جلوتر است. این خودرو با در اختیار داشتن 2 کیسه هوای ایمنی، مجهز بودن به سیستم‌های ترمز ضد قفل، سیستم توزیع نیروی الکتریکی ترمز و ترمز کمکی، از محصول دیرینه سایپا پیشی می‌گیرد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها