کد خبر : 12925

خودروتک بررسی می‌کند؛

جان گرفتن بازار خودروهای دست‌دوم به لطف افزایش قیمت

جان گرفتن بازار خودروهای دست‌دوم به لطف افزایش قیمت

افزایش لجام گسیخته قیمت‌ ها در بازار، موج جدید اشتیاق برای خرید خودروهای دست دوم را به وجود آورد. فارغ از داخلی یا خارجی بودن خودرو، اکنون ترکیب جدیدی از مشتریان ظاهر شده‌ اند که تا همین چند ماه پیش می‌ توانستند خودروی خارجی خریداری کنند ولی اکنون باید سراغ گزینه‌ های دست دوم چینی بروند.

به گزارش خودروتک ، بازار خودروهای کارکرده یا دست‌دوم، همیشه از رونق خوبی برخوردار بوده است و به شکلی می‌توان گفت، امروزه مشتریان این دسته از خودروها بسیار بیشتر از گذشته هستند. مهم‌ترین عامل و محرک خریدوفروش خودروهای کارکرده، قیمت آن‌ها است؛ به‌طورکلی و بر اساس عرف بازار قیمت یک خودرو کارکرده حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد کمتر از صفر همان اتومبیل است.

در طول سال جاری، بازار خودرو هم به‌موازات دیگر بازارها رشد قیمت را تجربه کرده و به‌تازگی هم رکوردهایی جدید را به ثبت رساند، ازجمله پراید 50 میلیونی و پژو 206 بالای 100 میلیون تومان. با توجه به این اتفاق، فاصله‌ای بزرگ بین قیمت خودروها و قدرت خرید مشتریان ایجاد شد و درنتیجه خیلی‌ها از بازار خودروهای صفرکیلومتر خارج شدند. در میان مشتریانی که قدرت خرید خود را در بازار صفرکیلومترها از دست دادند، بخشی از آنها توانستند به بازار دست‌دوم‌ها ورود کرده و شانس خود را برای خرید، آنجا امتحان کنند.

به دلیل افزایش شدید قیمت‌ها و تورم گریبان گیر خودروهای صفرکیلومتر، به نظر می‌رسد که بازار خودروهای دست‌دوم در ایران در حال تقویت است و مشتریان حالا تمایل بیشتری به خودروهایی با افزایش قیمت کمتر نشان می‌دهند. در این راستا شاهد تمایل بیشتر مشتریان به سمت خودروهای چینی هستیم که پیش از این بازار دست‌دوم چندان مناسبی نداشتند.

صفرکیلومترها دلیل رشد کارکرده‌ها

بدون تردید اصلی‌ترین علت رونق گرفتن بازار خودروهای دست‌دوم، رشد شدید قیمت صفرکیلومترها است. اگرچه قیمت در بازار مدل‌های دست‌دوم هم متناسب با صعود قیمت صفرکیلومترها بالا رفته، بااین‌حال این بازار بازهم مقصدی قابل‌قبول برای بخشی از مشتریان که قدرت خریدشان را در بازار اصلی از دست داده‌اند، بوده و است. به‌عنوان‌مثال، کسی که تا پیش از رشد قیمت‌ها قدرت خرید تندر 90 صفرکیلومتر را داشته، حالا توانایی خرید مدل دست‌دوم این محصول یا محصولاتی دیگر را دارد. این ماجرا در خصوص آنهایی که در طرح‌های پیش‌فروش خودروسازان شرکت کرده و مشمول قیمت‌گذاری در حاشیه بازار شده‌اند هم صدق می‌کند. این دسته از متقاضیان، با در نظر گرفتن توان خرید خود اقدام به شرکت در پیش‌فروش‌ها کرده‌اند و حالا باید چند میلیون تومان بالاتر از آنچه تصور می‌کردند و متناسب با توان خریدشان بوده، هزینه کنند تا خودروی ثبت نامی را تحویل بگیرند. با این حساب، خیلی از آنها مجبور شده‌اند قید خودروی ثبت نامی را زده و به بازار دست‌دوم‌ها رجوع کنند.

رونق بازار وارداتی‌های دست‌دوم

با افزایش شدید قیمت خودروهای وارداتی و همچنین خودروهای ساخت داخل سطح بالا، این روزها اقبال به خودروهای وارداتی دست‌دوم افزایش یافته است. هرچند قیمت این خودروها نیز به‌موازات خودروهای نو افزایش یافته است، اما خودروهای وارداتی با کارکرد بیش از ۵ سال افزایش کمتری را به خود دیده‌اند، درنتیجه اقبال به خرید این خودروها افزایش یافته است. البته خرید این خودروها ریسک زیادی را به دنبال دارد زیرا به‌درستی نمی‌توان از کارکرد واقعی و میزان سلامت آنها مطمئن شد. با وجود این، افزایش اقبال به سمت خودروهای لوکس بیشتر خواهد بود، زیرا با قیمت‌هایی که این روزها باید برای خرید کیا اپتیما یا هیوندای سوناتا صفر یا یک سال کارکرد پرداخت، می‌توان سراغ ب‌ام‌و سری ۵ یا مرسدس E ‌کلاس مدل ۲۰۱۲ رفت؛ گزینه‌هایی که در صورت سالم بودن بسیار وسوسه‌انگیزتر از یک سدان کره‌ای خانوادگی معمولی هستند؛ اما درنهایت باید گفت افزایش شدید قیمت خودروهای نو، به‌خصوص وارداتی‌ها باعث بالا آمدن ستاره اقبال خودروهای دست‌دوم وارداتی با چند سال کارکرد شده است. هرچند این خودروها نیز افزایش قیمت زیادی را تجربه کرده‌اند اما میزان این افزایش، کمی کمتر از خودروهای وارداتی صفرکیلومتر است.

ریزش مشتری بعد از پیش‌فروش

با توجه به آمارهای شگفت‌انگیزی همچون پراید ۵۰ میلیون تومانی و ۲۰۶ بالای ۱۰۰ میلیون تومان طبیعی است که فاصله‌ای نسبتاً عمیق و بزرگ بین قیمت خودروها و قدرت خرید مشتریان ایجاد شود. دراین‌بین مشتریانی که دیگر جایی در بازار صفرکیلومترها ندارند به سراغ بازار دست‌دوم‌ها رفته و شانس خود برای خرید خودرو را آنجا امتحان می‌کنند. دسته‌ای از مشتریان که قصد داشتند با شرکت در طرح‌های پیش‌فروش خودروسازان، صاحب خودرو شوند، پس از رشد شدید قیمت‌ها تصمیم گرفتند محصولی دست‌دوم را خریداری کنند. احتمالاً آنها با یک حساب سرانگشتی به این نتیجه رسیده‌اند که با توجه به صعود منحنی قیمت خودروهای صفرکیلومتر، توان خرید در این بخش را ندارند و بهتر است خودرویی دست‌دوم بخرند. در خصوص خودروهای وارداتی نیز روال به همین ترتیب است. با توجه به انفجار قیمت‌های خودروهای وارداتی مشتریان نمونه‌های دست‌دوم آن‌ها افزایش قابل‌توجهی داشته‌اند. البته بسیاری از خریداران خودروهای وارداتی به سمت بازار خودروهای چینی و نمونه‌های داخلی نیز متمایل شده‌اند.

ابهام درباره ارزش پول

از سویی برخی از کارشناسان بر این باورند که بسیاری از مردم به آینده صنعت خودرو امیدوار نبوده و احتمال می‌دهند با کاهش تولید، قیمت خودرو نیز افزایش پیدا کند، ازاین‌رو برخی از متقاضیان بر اساس توان خود به خرید خودرو صفرکیلومتر پرداختند و برخی دیگر نیز خرید خودرو دست‌دوم را مناسب دانستند، اما به‌طورکلی وضعیت کنونی به‌خوبی نشان می‌دهد که استقبال مردم به خرید خودرو باعث شده است تا نقدینگی این افراد به سرمایه یا همان خودرو تبدیل شود و به‌نوعی ارزش پول خود را حفظ کنند. از اولین دلیلی که مردم به خرید خودرو دست‌دوم ترغیب پیدا کردند می‌توان به افزایش چشمگیر قیمت خودروهای نو اشاره کرد. البته این افزایش قیمت به بازار خودروهای دست‌دوم نیز کشیده شده است، اما مردم خرید خودرو دست‌دوم را در شرایط فعلی مقرون‌به‌صرفه می‌دانند. البته شرایط به‌گونه‌ای است که پیش از گرانی‌ها اگر خریداری قدرت خرید یک خودرو تندر ۹۰ صفرکیلومتر را داشت، الان می‌تواند با همان قیمت مدل دست‌دوم و کارکرده آن را خریداری کند.

چه خبر از بازار؟

در بازارهای آنلاین خودروهای دست‌دوم خارجی قیمت‌ها متفاوت است به‌طوری‌که برای یک سورنتو مدل ۲۰۰۸ با ۲۰۲ هزار کیلومتر کارکرد، قیمت ۲۰۵ میلیون تومان تعیین شده است. همچنین یک دستگاه هیوندا النترا مدل ۲۰۱۴ فول آپشن با ۶۲ هزار کیلومتر کارکرد قیمت ۲۵۳ میلیون تومان تعیین شده است. سوناتا LF مدل ۲۰۱۵ وارداتی نیز با ۶۲ هزار کیلومتر کارکرد به نرخ ۳۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. در این بازار آلفارومئو جولیتا مدل ۲۰۱۴ با ۸۷ هزار کیلومتر کارکرد نیز به قیمت ۲۷۵ میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است. مرسدس بنز C300 مدل ۲۰۱۱ هم با ۱۵۰ هزار کیلومتر کارکرد به قیمت ۴۸۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. برای هیوندای سنتنیال مدل ۲۰۱۲ با ۴۷ هزار کیلومتر کارکرد در این بازار قیمت ۷۵۰ میلیون تومان تعیین شده است. تویوتا کمری ۲۰۰۸ با ۱۶۰ هزار کیلومتر کارکرد ۲۲۵ میلیون تومان قیمت خورده و فروشنده مایل به معاوضه نیز ذکر شده است. در بازارهای آنلاین خریدوفروش خودرو، پرادو ۲۰۱۰ با ۷۰ هزار کیلومتر کارکرد ۸۴۰ میلیون تومان قیمت خورده که تقریباً قیمت بالایی محسوب می‌شود.

 قیمت ب‌ام‌و ۳۲۰ مدل ۲۰۱۳ بدون ذکر کارکرد، ۴۷۵ میلیون تومان ذکر شده است. توسان ۲۰۱۷ با ۳۵ هزار کیلومتر کارکرد نیز ۴۵۰ میلیون تومان قیمت خورده است. اسپورتیج ۲۰۱۲ با ۱۴۰ هزار کیلومتر کارکرد به قیمت ۳۴۰ میلیون تومان عرضه شده است. سراتو ۲۰۰۰ مدل ۲۰۱۱ با ۱۳۰ هزار کیلومتر کارکرد هم ۱۵۸ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. سوناتا LF 2015 با ۲۵ هزار کیلومتر کارکرد به قیمت ۳۶۰ میلیون تومان عرضه و فروخته شده است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها