کد خبر : 54098

5 نشانه ای که می گویند قیمت خودرو باز هم پایین می آید

5 نشانه ای که می گویند قیمت خودرو باز هم پایین می آید

بازار خودرو دیروز نیز شاهد کاهش قیمت خودرو بود. قیمت خودرو پس از اعلام نتایج انتخابات آمریکا به سرعت در مسیر کاهش قرار گرفت و این کاهش تا کنون نیز ادامه داشته است. در این میان نشانه هایی وجود دارد که با توجه به آنها می توان پیش بینی کرد قیمت خودرو دست کم در کوتاه مدت و میان مدت دیگر ظرفیت افزایش را ندارد.

به گزارش خودروتک، اگر به قبل از موج ریزش اخیر قیمت خودرو یعنی به نیمه آبان ماه نگاه کنیم می بینیم که به عنوان نمونه قیمت پراید بیش از 20 میلیون تومان در قیمت های اعلامی کاهش یافته است.

ماجرا برای قیمت اغلب خودروها در بازار چه داخلی چه وارداتی به همین منوال رخ داده است و این درحالیست که سیگنال هایی دیده می شود که نشان می دهد قیمت خودرو دست کم در سال 99 دیگر ظرفیت افزایش جهشی را ندارد. هر چند موضوع تورم در اقتصاد ایران ممکن است روی قیمت خودرو نیز به مانند هر کالای دیگری اثر خودش را در آینده بگذارد.

1 - سیگنال نرخ ارز به قیمت خودرو

نرخ ارز پس از شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزولی شد و هر چند شیب کاهش تند نیست اما فضای روانی بازار ارز به سمت کاهش قیمت جریان دارد. از سوی دیگر نرخ ارز در بودجه 1400 به گونه ای است که سیگنال افزایشی به بازار ارسال نکرد. نرخ ارز در بودجه 1400 بنا بر اعلام محمد باقرنوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه، 11 هزار و 500 تومان در نظر گرفته شده است. این قیمت ارز در بودجه نسبت به بودجه امسال دوبرابر است اما حاکی از آن است که دولت میانگین نرخ ارز را کاهشی پیش‌بینی کرده و این موضوع سیگنال مهمی برای روند آتی بازار دلار است.

2 - کاهش ظرفیت سرمایه ای خودرو

رسیدن قیمت خودرو به سقف در چند ماه اخیر موجب شد تا خودرو ظرفیتی که برای سرمایه گذاری به دست آورده بود از دست بدهد. قیمت بالای خودروها این چشم انداز را که بتوان در کوتاه مدت خودرو خریداری شده در ماه های اخیر را با قیمت بالاتر و کسب سود خوب، فروخت از بین برد. روند نزولی قیمت خودرو از نیمه آبان به این سو بسیاری از دلالان و سفته بازان را حتی در موقیت زیان از جانب خودرو خریداری شده قرار داد. از بین رفتن چشم انداز سرمایه ای موجب خروج بخشی از تقاضا در بازار شده است که کاهش تقاضا می تواند کاهش قیمت را به دنبال داشته باشد.

3 - موج فروش کارخانه ای خودرو

فروش های اخیر خودروسازان جاذب خوبی برای نقدینگی متقاضیان واقعی خودرو شده است. فروش فوق العاده اخیر سایپا و ایران خودرو اگر چه بسیار کمتر از متقاضیان است اما می تواند بخشی از تقاضا را پوشش داده و از ورود آن به بازار خودرو جلوگیری کند. از سوی دیگر این دو خودروساز بالافاصله امروز پیش فروش های بلند مدت خود را اعلام کردند. پیش فروش با موعد تحویل یک ساله و دو ساله اگر چه روی بازار کنونی خودرو به طور مستقیم اثر ندارد اما می تواند آن بخش از نقدینگی را که قصد سرمایه گذاری برای آینده دارد به خود جلب کرده و از بازار خودرو دور کند.

4 - روند ورود خودروهای جدید

دو خودروساز اصلی کشور در کنار خودروسازان بخش خصوصی برای سال 1400 محصولات جدیدی را وارد باز می کنند. بسیاری از کسانی که قصد تعویض خودرو دارند اکنون دست نگه داشته اند تا خودروهای جدید به بازار بیایند و سپس در این خصوص تصمیم گیری کنند.

5 - دست بالای خریدار در بازار خودرو

برخلاف چند ماه گذشته اکنون این خریداران هستند که فرصت چانه زنی و به نوعی تعیین قیمت را پیدا کرده اند. به عنوان مثال اگر چه قیمت پراید در آگهی ها همچنان بالاتر از 100 میلیون تومان اعلام می شود اما فروشندگان در صورت اینکه احساس کنند فرد تماس گیرنده خریدار جدی است تخفیف های پای معامله را در نظر می گیرند. این مساله نشان دهنده این است که فروشندگان فعلا چشم اندازی برای رشد قیمت خودرو متصور نیستند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها