کد خبر : 53669

آیا قیمت خودرو بعد از انتخابات آمریکا کاهش می یابد؟

آیا قیمت خودرو بعد از انتخابات آمریکا کاهش می یابد؟

به‌ طورکلی موارد مختلفی می‌توانند در قیمت خودرو تأثیر داشته باشند.

به‌عنوان‌مثال به‌دلیل اینکه قیمت فولاد و قیمت آهن با تغییر قیمت ارز بالا و پایین می‌رود تأثیر مستقیمی بر قیمت ورق گالوانیزه که یکی از مهم‌ترین مواد موردنیاز برای ساخت اتاق‌های خودرو می‌باشد، دارد. خود فولاد نیز از مواد اولیه و خام مورد استفاده در صنعت خودروسازی است؛ بنابراین با افزایش قیمت ارز، قیمت خودرو نیز به دلیل بالا رفتن قیمت مواد خام اولیه مانند قیمت آهن بیشتر می‌شود. بااین‌حال در چند ماه گذشته شاهد نوسانات بسیار شدیدی در قیمت خودرو در کشورمان بوده‌ایم، طوری‌که حتی پیش‌بینی قیمت آن برای آینده‌ای نزدیک نیز دشوار شده است. 

آیا با توجه به دشوار بودن پیش‌بینی قیمت خودرو خرید مانند گذشته است؟

خیر. در حال حاضر رکود زیادی در بازار خودرو رخ داده است و خریدار زیادی وجود ندارد. بااین‌حال فروشندگان نرخ‌های بسیار غیرمنطقی و تصاعدی را برای خودروها اعلام می‌کنند. بسیاری از قیمت‌هایی نیز که در فضاهای مجازی و سایت‌ها زده می‌شود و مثلا ادعا می‌کنند به دلیل افزایش قیمت آهن امروز، تا این میزان قیمت خودرو افزایش یافته است بیشتر جوسازی بوده و با هماهنگی خود دلالان خودرو انجام می‌شود. این قیمت‌ها به‌هیچ‌وجه از طرف کارشناسان و فعالان واقعی این صنعت تائید نمی‌شوند و تنها نشانه طمع سودجویان در این آشفتگی بازار می‌باشد. 

به گفته برخی کارشناسان نیز عامل اصلی و بهانه آن‌ها رشد نرخ ارز بوده است. افزایش قیمت دلار به حدی روی مواد اولیه ساخت خودرو مانند قیمت ورق گالوانیزه تأثیر گذاشته که فرصت را برای سودجویان تا حد زیادی مهیا کرده‌است. به همین بهانه هم قیمت خودروی پراید که به‌عنوان خودروی کف بازار شناخته می‌شود تا بیش از 160 میلیون تومان نیز افزایش پیدا کرد که اکثر مردم عوام را بهت‌زده و ناامید ساخت. 

بااین‌حال در چند روز گذشته به‌دلیل پایین آمدن نرخ ارز، قیمت خودروها نیز در حال نزول هستند. هرچند به همان شدتی که با افزایش نرخ دلار قیمت خودرو افزایش پیدا کرد با کاهش آن، کاهش قیمت شدیدی را شاهد نیستیم، اما تا حد زیادی کاهش قیمت وجود داشته است. این کاهش قیمت به‌دلیل کاهش نرخ ارز در قیمت خودروهای خارجی بیشتر از خودروهای ایرانی دیده می‌شود. تا حدی که برخی از خودروهای خارجی کاهش 200 میلیون تومانی داشته‌اند. 

عرضه ارز در بانک مرکزی چه تأثیری بر قیمت خودرو دارد؟

یکی دیگر از عواملی که بر قیمت مواد خام اولیه خودرو مانند قیمت ورق گالوانیزه و قیمت تمام‌شده اتومبیل تاثیر دارد، میزان عرضه ارز در بانک مرکزی است. این پارامتر از عوامل بسیار مؤثر و سیاست کنترلی دولت بر قیمت اتومبیل می‌باشد. به‌طوری‌که کارشناسان، افزایش عرضه ارز در بانک مرکزی را از عوامل اصلی نزول نرخ دلار می‌دانند. 

پیش‌بینی قیمت خودرو در هفته‌های آینده با توجه به کاهش قیمت دلار

طبق گفته برخی متخصصان در این زمینه تغییرات فضای سیاسی بین‌الملل که اخیراً شاهد آن بوده‌ایم، نمی‌توانند آن‌قدر که مردم ایران انتظار دارند بر اقتصاد کشورمان تأثیر بگذارد و این تفکر اشتباه است. ازنظر کارشناسان درحال‌حاضر و در بهترین حالت نرخ دلار روی قیمت 20 هزار تومان می‌ایستد و نمی‌توان انتظار داشت به‌سرعت قیمت دلار مانند قبل از این گرانی‌ها شود. 

بااین‌حال کارشناسان بر این اعتقاد هستند که در هفته‌های آینده حبابی که برای قیمت‌های خودرو به‌وجودآمده است شکسته خواهد شد. اما بااین‌حال نمی‌توان انتظار داشت مثلاً با همان شدتی که قیمت خودرو افزایش پیدا کرد، کاهش پیدا کند زیرا با مقاومت روبرو می‌شود. 

اتفاق دیگری که به همراه کاهش قیمت خودرو در بازار می‌افتد رکود بسیار شدید در این بازار می‌باشد. زیرا افرادی که تصمیم به خرید خودرو دارند منتظر می‌مانند تا شاید قیمت آن بیشتر کاهش پیدا کند و دست نگه می‌دارند؛ درنتیجه پیش‌بینی اقتصادی در این زمینه کار آسانی نخواهد بود. 

پیش‌بینی افت قیمت در خودروهای خارجی

برخی از کارشناسان دیگر اعتقاد دارند که نرخ دلار تا مرز 18 هزار تومان نیز کاهش پیدا خواهد کرد و به‌همین‌دلیل قیمت خودروهای خارجی حداقل باید 40 درصد در هفته‌های آینده کاهش داشته باشند. ازاین‌رو از اول هفته جاری شاهد کاهش 50 میلیون تومانی خودروهای مونتاژی و کاهش بیش از 200 میلیون تومانی خودروهای خارجی بوده‌ایم. بااین‌حال به دلیل افت قیمت دلار و شکسته شدن حباب قیمت خودروها در هفته‌ای که در آن هستیم، هیچ فروشنده‌ای حاضر به اعلام قیمت نشده است. 

درنتیجه با وجود چنین فضایی به افراد متقاضی خرید خودرو توصیه می‌شود کمی صبر کنند تا نتایج مشخص‌تری از قیمت مواد اولیه خودرو مانند قیمت آهن و قیمت تمام‌شده خودرو به‌دست آید که حاصل دخالت دلالان سودجو نباشد.

تأثیر مدیریت ناکارآمد در نوسان قیمت خودرو

یکی از کارشناسان پیش‌بینی قیمت خودرو که موارد گفته‌شده در قسمت‌های قبلی را تائید می‌کند نیز بر این باور است که تورم موجود برای قیمت خودرو در ایران تنها به‌دلیل افزایش نرخ دلار نبوده است. ایشان معتقد هستند که افزایش ناگهانی قیمت خودرو در ایران علاوه‌بر نرخ دلار تا حد زیادی به‌دلیل ناکارآمدی مدیریت شرکت‌های خودروسازی در ایران و تصمیم‌گیری‌های غلط مسئولان در این زمینه و وجود سیاست‌های متناقض بوده است. ایشان به این موضوع اشاره کردند که در سال 79 مسئولان گفته‌اند که قیمت پراید به دلار بستگی ندارد، اما امروز دم از وابستگی کامل قیمت این خودرو به دلار می‌زنند. 

وی تأکید کرد وابستگی ارزی برای قیمت پراید نهایتاً 15 درصد است. بنابراین 85 درصد دیگر مربوط به وجود دلالان و عدم مدیریت درست و تصمیمات صحیح در این صنعت، در کشور می‌باشد. بنابراین تا زمانی‌که تغییرات مدیریتی مناسب و کارآمد ایجاد نشود و برنامه مشخص و شفافی از طرف آن‌ها اعلام نگردد، نمی‌توان امید چندانی برای کاهش قیمت خودرو و به‌خصوص خودروهای ایرانی داشت. 

ایشان می‌گوید به‌دلیل تصمیمات مدیریتی ناصحیح در این صنعت، بهره‌وری از نیروهای انسانی از اواخر دهه 70 تاکنون حتی از 50 درصد نیز کمتر بوده است. تجربه کشورهای پیشرو در صنعت خودروسازی مانند چین نشان می‌دهد اگر بهره‌وری از نیروی انسانی، زمان و مواد مناسب باشد و تعداد تولید افزایش پیدا کند به‌راحتی می‌توان قیمت تمام‌شده خودرو را کاهش داد.

سخن آخر

نتیجه‌ای که از تمامی پیش‌بینی‌ها و گزارش‌های انجام‌شده در حال حاضر می‌گیریم این است که به‌دلیل نزول قیمت دلار، قیمت خودرو تا حدودی کاهش پیدا می‌کند. اما مردم نباید انتظار کاهش‌های 50 درصدی داشته باشند. به‌علاوه در کنار تأثیر نرخ ارز بر قیمت آهن و قیمت ورق گالوانیزه به‌عنوان مواد اولیه و در نهایت قیمت خودرو باید تغییراتی نیز در سیستم‌های مدیریتی شرکت‌های خودروسازی داده شود تا قیمت خودرو کاهش یابد. 

منبع: https://www.markazeahan.com

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها