کد خبر : 43262

خودروهای عجیبی که باور نمی کنید موتور ب ام و داشته باشند

خودروهای عجیبی که باور نمی کنید موتور ب ام و داشته باشند

در این لیست به 8 خودرو معرکه و البته خاص اشاره می کنیم که به واسطه استفاده از موتور های BMW به شهرت فراوان رسیده اند.

به گزارش خودروتک به نقل از جی اس ام ، بدون اتلاف وقت بگویم قرار است در این مطلب محصولاتی را معرفی کنیم که قلب تپنده آن‌ ها موتورهای تولیدی شرکت BMW است. اما حالا که موضوع را گفتم اجازه دهید مقدمه کوتاهی هم از شرکت بزرگ BMW به شما ارائه دهم.

در سال 1916 شرکتی کوچک اما با جوانانی با انگیزه در شهر مونیخ واقع در ایالت بایرن تأسیس شد. مؤسس این شرکت کارل رب آلمانی بود. جالب است که بدانید عمده فعالیت این شرکت تا سال 1945 تولید موتورهای هواپیما به‌ خصوص برای ارتش آلمان در جنگ‌ های جهانی بوده است. اگر می ‌خواهید بدانید BMW مخفف چیست باید بدانید مخفف عبارت آلمانی (بایریشه موتورن ورکه) است که به معنی صنایع موتوری باواریا است. این شرکت در حال حاضر ارزشی بیش از 200 میلیارد یورو دارد و تقریباً 130 هزار نفر در سراسر جهان برایش کار می ‌کنند. BMW صاحب شرک‌های مینی و رولزرویس موتور است و در حال حاضر در کشورهای آلمان، برزیل، آمریکا، هند، چین، انگلیس و آفریقای جنوبی کارخانه‌ی تولید محصول دارد.

خب این هم یک تاریخچه و البته مقدمه بسیار کوتاه. در حال حاضر BMW به‌عنوان یکی از بزرگ ‌ترین شرکت‌های تولید خودرو در جهان شناخته می‌شود. این شرکت عظیم و الجثه از کسب کارهای زیادی پشتیبانی می ‌کند. یکی از کسب ‌وکارهایی که BMW درآن شهره عام و خاص است تولید موتور برای کمپانی‌های دیگر است. همان‌ طور که می‌دانید کیفیت موتورهای تولیدی BMW بسیار بالاست و به همین دلیل هم بسیار گران ‌قیمت هستند از این ‌رو تعداد بسیار کمی از خودروسازان یا شرکت‌های موتوری دیگر می ‌توانند از این موتورها استفاده کنند. گفتیم در این مطلب قصد داریم که به  وسیله‌ های نقلیه مشهوری بپردازیم که به ‌واسطه استفاده از موتورهای محشر شرکت BMW به این شهرت دست پیدا کرده‌اند.

 

McLaren F1

 

 مورد اول این لیست قوی ‌ترین خودرو جهان در سال‌های 1990 تا 1992 است. مک لارن یکی از بهترین شرکت‌های تولید ابر خودروها در جهان است. شاید در حال حاضر موتورهای خودروهایش را خودش تولید کند اما درگذشته این کار به دست شرکت قدرتمند BMW صورت می ‌گرفت. BMW در آغاز 1990 یکی از بزرگ ‌ترین تأمین‌ کنندگان موتور برای خودروهای انگلیسی بود. درآن زمان مک لارن سعی می‌ کرد یک خودرو بسیار قدرتمند بسازد. دلیل اصلی این کار این بود که درآن سال‌ها مک لارن حضور بسیار فعالی در مسابقات فرمول وان  داشت. شریک این شرکت درزمینهٔ تولید خودروهای فرمول وان شرکت هوندا بود. البته این شراکت آن قدرها هم سودمند نبود چرا که موتورهای ساخته ‌شده توسط هوندا به‌هیچ‌ وجه پایداری موتورهای خودروهای فراری را نداشتند. به همین خاطر مدیرعامل افسانه‌ای مک لارن یعنی گوردون موری طی تصمیمی از BMW برای شراکت دعوت کرد. BMW هم که از سود بیشتر بدش نمی‌ آمد این پیشنهاد را قبول کرد. اما برای آغاز این شراکت و ترساندن رقبا نیاز به یک خودرو بسیار قدرتمند حس می ‌شد. ازاین‌ رو شرکت مک لارن و BMW با همکاری هم شروع به ساخت این خودرو کردند. گفتنی است که درآن زمان BMW یک پیشرانه 12 سیلندر غول ‌پیکر داشت که نامش S70 بود. برای اینکه این خودرو ازلحاظ  قدرت هیچ کم نداشته باشد مهندسان BMW کار را برای توسعه و نوسازی این موتور آغاز کردند. نتیجه کار حیرت ‌انگیز بود و منجر به تولید بهترین پیشرانه 12 سیلندر جهان در سال 1990 شد. این پیشرانه قدرتمند 6.5 لیتری به ‌صورت خشک می ‌توانست به ‌راحتی 650 اسب بخار توان تولید نماید. این عدد برای اولین بار بود که به‌ عنوان توان یک ابر خودرو در جهان ثبت می شد و دنیای ابر خودروها را وارد فاز جدیدی کرد. البته که قیمت خودرو مک لارن بسیار بالا بود و در حدود 1.7 میلیون دلار قیمت داشت. این خودرو در حال حاضر گل سرسبد بسیاری از گالری داران است.

 

 

Rolls Royce Phantom

 

تقریباً می‌شود گفت که انگلیسی‌ها پیوند عجیبی در صنعت خودروسازی با آلمانی‌ها داشتند و دارند و دلیل اصلی آن علاقه عجیب انگلیسی‌ها به موتورهای فوق العاده آلمانی بود. در مورد این خودرو اوضاع  کمی فرق داشت. درواقع این خودرو درزمانی تولید شد که آلمان‌های زیرک توانسته بودند برند فوق لوکس انگلیسی را به چنگ آورند. درواقع افسانه رولزرویس یعنی PHANTOM به موتور توانمند آلمانی اش گره خورده . PHANTOM خودرویی بود که از یک موتور 12 سیلندر استفاده می‌ کرد. BMW برای اینکه بنتلی را از ادامه رقابت با رولزرویس منصرف کند برای اولین  بار موتور N74 را در این خودرو به کار برد. این موتور از مشخصات ترسناکی بهره می ‌برد. این موتور یک موتور 12 سیلندر 6.75 بود که بدون استفاده از توربو یا غیره به‌ راحتی می ‌توانست 563 اسب بخار توان تولید کند. این موتور فوق قوی توان این را داشت که به ‌راحتی در 4.3 ثانیه این خودرو را از سرعت 0 به 100 برساند. فانتوم یکی از افسانه‌های صنعت خودروسازی جهان است که البته به ‌زودی برای همیشه بازنشسته خواهد شد اما هیچ‌ گاه کسی این خودرو و موتور حیرت ‌انگیزش رو از یاد نخواهد برد.

 

 

Brabham BT52

 

شک نکنید که عجیب ‌ترین خودرو این لیست همین خودرو است. این خودرو یک خودرو فرمول یکی افسانه‌ ای است که حاصل همکاری دو ابر شرکت مک لارن و BMW است. اما شاید بپرسید نکته عجیبش کجاست؟ نکته عجیب این خودرو به موتور اعجاب ‌آور آن برمی ‌گردد. این خودرو یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو داشت. حالا خیلی‌ها با خودشان می‌گویند این چه موتوری برای خودرو فرمول یکی است اما صبر کنید نکته عجیب همین‌ جاست با اینکه این موتور به‌ صورت نظری قاعدتاً نمی‌تواند بیش از 300 اسب بخار توان تولید کند اما BMW جادوگر با این موتور کاری کرده بود که می‌ توانست در حالت عادی و رکورد گیری توان حیرت ‌انگیز 840 اسب بخار و در حالت مسابقه‌ای توان 640 اسب بخار تولید نماید. قبول دارم که به‌ هیچ ‌عنوان پذیرفتنی نیست ولی حقیقت دارد. شاید بتوان بخشی از این توان را به وزن خودرو نسبت داد ولی بازهم یک‌ چیز در میان است که BMW آن را لو نداده. به‌ هرحال BMW این موتور را ساخته و در حال حاضر این موتور جزو افسانه‌ای ‌ترین موتورهای جهان شمرده می ‌شود.

 

 

Range Rover (Third Generation)

 

اگر به یاد داشته باشید از علاقه انگلیسی‌ها به موتور های آلمانی برایتان گفتم. اما مک لارن تنها خودروساز انگلیسی نبود که با BMW همکاری می ‌کرد. در بین علاقه‌ مندان موتورهای BMW نام معتبرترین شاسی ‌بلند ساز جهان یعنی لندروور نیز دیده می ‌شود. لندروور همیشه جزو لوکس سازها بوده است و خودروهایش همیشه از لحاظ  قدرت شهره عام و خاص بوده‌اند. یکی از آن خودروهای افسانه‌ای لندروور که از موتور ساخت BMW استفاده می‌ کرد رنجروور نسل سه بود. این خودرو دوست ‌داشتنی در بین سال‌های 2002 تا 2005 ساخته می‌ شد. درآن سال‌ها شرکت‌های آمریکایی وارد یک رقابت شدید با خودرو سازهای اروپایی شدند. یکی از حوزه‌هایی که آمریکایی‌ها درآن به توانمندی بالایی رسیده بودند حوزه خودروهای SUV بود. درآن زمان آمریکایی‌ها از پیشرانه‌های بسیار حجیم 8 سیلندر به ‌وفور در SUV هایشان استفاده می ‌کردند. لندروور که این حرکت را می‌ دید برگ برنده خود را یافت. انگلیسی‌ها دریافته بودند که اگر می ‌خواهند در این کارزار بر آمریکایی‌ها پیروز شوند باید از موتورهای کم‌ مصرف ‌تر اما قوی‌ تر استفاده کنند. درآن سال‌ها آلمانی‌ها تبحر عجیبی در ساخت این موتورها داشتند یکی از آن شرکت‌هایی که این کار را به نحو احسن انجام می ‌داد BMW بود. درنتیجه لندروور از BMW خواست تا یک موتور برای این خودرو بسازد. نتیجه کار BMW یک موتور 8 سیلندر 4.4 لیتری توربو بود. این موتور به ‌قدری توانمند بود که نسخه V8 رنجروور نسل سه را به یکی از افسانه‌ای ‌ترین خودروهای تاریخ تبدیل کرد. این موتور به ‌راحتی می‌ توانست بیش از 500 اسب بخار توان برای این خودرو تولید نماید. مدلی که از موتور BMW استفاده می کرد در بین سال‌های 2002 تا 2005 پرفروش ترین رنجروور جهان به شمار می ‌رفت.

 

 

Morgan Plus 8

 

شاید برایتان عجیب باشد که یک خودرو از سال 1968 تا 2012 بر روی یک پلتفرم قدیمی و البته نوستالژیک تولید شود. اما این کار توسط شرکت مورگان صورت می ‌پذیرفت. نسخه‌ای که ما آن را مد نظر قراردادیم مدل سال 2004 است. این خودرو از یک موتور 8 سیلندر 4.8 لیتری استفاده می‌ کرد. این موتور ساخت BMW است. این موتور ویژگی‌های جالبی داشت. مورگان، سازنده این خودرو  برای اثبات توانمندی بالای این خودرو درزمینهٔ پیشرانه دست به آزمایش جالبی زد. آن‌ها در یک روز بارانی در حومه لندن این خودرو را در یک منطقه پر از آب و گل آزمایش کردند. این خودرو آزمایش را دریکی از بدترین شرایط جوی آغاز کرد. انتظار اصلی از این آزمایش این بود که درقسمت‌های پر گل ‌ولای و پر آب سرعت خودرو در دنده 3 به 50 کیلومتر بر ساعت برسد اما در پایان این آزمایش نتیجه به طرز غافلگیر کننده‌ای حیرت‌ انگیز بود. این خودرو توانسته بود قسمت‌های تعیین ‌شده را با سرعت فوق ‌العاده 86 کیلومتر بر ساعت طی نماید. این سرعت به‌ خوبی می‌ توانست توانمندی موتور ساخت BMW را به اثبات برساند. البته که همکاری BMW با مورگان تا سال 2012 ادامه پیدا کرد تا سرانجام در 2012 و با پایان تولید خودرو مورگان پلاس هشت این همکاری نیز به اتمام رسید.

 

 

Toyota Supra

 

علاقه به موتورهای آلمانی حد و مرز ندارد و حتی ژاپنی‌های مدعی را هم شیفته خود کرده‌اند. شاید استفاده تویوتا از موتور BMW یکی از عجیب‌ ترین اتفاقات صنعت خودروسازی در دهه اخیر باشد. اما این اتفاق واقعیت دارد. تویوتا که خود یکی از بزرگ ‌ترین سازندگان موتور در جهان به شمار می‌ رود تصمیم گرفته تا موتور نسل جدید سوپرا به دست BMW ساخته شود. هنوز مشخص نیست که دلیل تصمیم تویوتا چه بوده است اما می ‌توان یقین داشت که این حرکت بخشی از یک معامله بزرگ بین BMW و تویوتا است که به ‌زودی مشخص خواهد شد. پیشرانه سوپرا که توسط BMW ساخته‌ شده است یکی از بهترین پیشرانه‌های 6 سیلندر تاریخ است. این پیشرانه یک پیشرانه خوش مصرف 6 سیلندر 3 لیتری است که از یک سوپر شارژ بهره می ‌برد بنابراین توان تولیدی این خودرو در حدود 330 اسب بخار است. این توان برای خودرویی در حد و انداِزه سوپرا یک توان فوق‌ العاده محسوب می ‌شود. این موتور فوق‌العاده با کد B85 ساخته‌ شده و مخصوص سوپرا توسعه داده‌ شده است.

 

 

Siemens DuoCombino

 

قرار نیست که موتورهای معرکه bmw صرفاً در داخل خودروها به‌کار رفته باشند. همان‌ طور که گفتیم bmw علاقه عجیبی به گسترش کسب‌ وکار دارد و البته که بزرگ ‌ترین تولیدکننده موتور در جهان هم بوده است پس هیچ دلیلی ندارد که برای وسایل نقلیه عمومی موتور نسازد. یکی از وسیله‌هایی که در کاربری حمل و نقل عمومی کاربرد دارد تراموا است. برای آن‌ها که نمی‌ دانند تراموا چیست بگویم که تراموا نوعی واگن برقی است که با استفاده از ریل هایی که در خیابان‌ها کشیده شده است حرکت می ‌کند. البته تراموا نوع شهری و برون ‌شهری دارد که نوع درون ‌شهری آن مرسوم‌ تر است. تراموا هنوز هم در بسیاری از کشورهای اروپایی نظیر آلمان کاربرد دارد. درگذشته bmw یکی از بزرگ ‌ترین تولیدکنندگان موتور برای تراموا بوده است. البته از آن زمان ها چند سال گذشته و اندک مکان ‌هایی وجود دارند که از این نوع ترامواها که از موتورهای ساخت BMW استفاده کرده‌اند دارند. یکی از این مکان ‌ها شهر نوردهاوزن واقع در آلمان است. هنوز هم ترامواهای این شهر از نوع زیمنس و مجهز به موتورهای BMW هستند. BMW در این ترامواها از یک موتور 3.9 لیتری دو توربوشارژی دیزلی استفاده کرده است. این موتور می ‌تواند 600 اسب بخار توان برای این تراموا تولید نماید. شماره کد این موتور M67 است که به علت شهرت بالایش در موزه دستاوردهای شرکت BMW جای گرفته است.

 

 

Brutus

 

اما این ‌یکی قدیمی‌ ترین خودرو این لیست و البته که گمنام‌ ترین آن‌ها نیز هست. شرکت سازنده این خودرو شرکت American LaFrance است اگر می‌خواهید بدانید این شرکت کجایی است باید بگویم این شرکت یک شرکت آمریکایی است و در سال 1908 در نیویورک تأسیس شد. وظیفه اصلی این کمپانی ساخت خودروها و کامیون‌های آتش ‌نشانی بود. این برند در سال‌های جنگ جهانی دوم سود آوری قابل ‌توجهی داشت. اما از همه این‌ ها که بگذریم می‌ رسیم به خودرو جالب این شرکت که الحق یکی از خاص ‌ترین خودروهای جهان تا به کنون است. این خودرو در سال 1920 ساخته شد. درواقع این خودرو یک خودرو آتش ‌نشانی نبود و هدف دقیق سازنده درباره ساخت این خودرو هنوز مشخص نشده است. اگر به هیبت این خودرو نگاه کنید متوجه می ‌شوید با چه هیولایی روبه ‌رو هستید. شکی نیست که شجاعت آمریکایی‌ها در ساخت چنین خودروهایی، آن‌ها را امروزه به این جایگاه درزمینهٔ ساخت خودرو رسانده است. اما باید ربط این خودرو به BMW را نیز بگوییم. این خودرواز یک موتور ساخت bmw بهره می ‌برد با این تفاوت که این موتور یک موتور هواپیما بوده است. قبول دارم تعجب کردید و حق ‌دارید. شاید آمریکایی‌ها نوآوری را کمی زود شروع کرده بودند ولی با این ‌حال آن‌ها تصمیم گرفته بودند تا از این موتور استفاده کنند. اگر می‌خواهید با نمونه واقعی یک موتور غول‌آسا واقعی روبه ‌رو شوید شما را دعوت به دیدن موتور 46.9 لیتری 12 سیلندر این خودرو می‌ کنم. متأسفانه درآن زمان‌ها معیار دقیقی برای تعیین توان این موتور بر روی این خودرو وجود نداشته اما اکنون مشخص‌ شده است که توان این موتور در حد 500 اسب بخار بوده است. با توجه به موتور این خودرو به‌ راحتی می‌توانید با سیر پیشرفت در صنعت خودروسازی آشنا شوید. در ابتدا لازم بوده برای تولید چنین توانی موتوری 45 لیتری داشته باشید ولی  در حال حاضر این عدد با یک موتور 4 لیتری نیز در دسترس است. از این خودرو تنها دو نمونه در دنیا وجود دارد که در آمریکا نگه‌ داری می‌شوند.

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها