کد خبر : 43056

نگاهی به روند طراحی تاب خوردگی هافمیستر در خودروهای ب ام و

نگاهی به روند طراحی تاب خوردگی هافمیستر در خودروهای ب ام و

طرح تاب‌خوردگی هافمیستر که با نام کینک هافمیستر در خودروهای بی‌ام‌و استفاده شده است، یکی از عناصر اصلی طراحی بیرونی محصولات خودروساز آلمانی از گذشته تاکنون به‌شمار می‌رود.

به گزارش خودروتک به نقل از زومیت ، تاب‌خوردگی یا عنصر کینک هافمیستر (Hofmeister kink) بی‌ام‌و، مانند جلوپنجره‌ی مشبک کلیوی به‌مثابه کارت شناسایی تجاری و جزء اساسی مرتبط با این خودروساز آلمانی به‌شمار می‌رود.

تاب‌خوردگی یا اِلِمان کینک هافمیستر طرح و سازه‌ای بصری است که از زمان پیدایش مدل بی‌ام‌و NEUE KLASS در سال ۱۹۶۱، روی تمامی مدل‌های تولیدی به‌طور برجسته‌ای نمایان شده است.

BMW Hofmeister Kink / کینک هافمیستر بی ام و

گاهی به‌‌اشتباه با حذف حرف n در Hofmeister kink، این عبارت به‌جای هافمیستر کینک آلمانی به‌صورت هافمیستر کیک تلفظ می‌شود که نشانگر طراحی پنجره‌های جانبی خودروهای بی‌ام‌و است. همچنین، تلفظ این عبارت با تشدید حرف ff به‌جای تک حرف f در Hofmeister درست نیست.

BMW Hofmeister Kink / کینک هافمیستر بی ام و

پنجاه‌سالگی بی‌ام‌و نیو کلاس، بی‌ام‌و 1500

اِلِمان کینک هافمیستر عنوانش را از نام سازنده‌ی‌ خود، ویلیام هافمیستر، اقتباس کرده است. ویلیام هافمیستر از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۰ مدیریت بخش طراحی شرکت بی‌ام‌و را برعهده داشت. این دوران، دوران تغییر و دگرگونی شگرفی برای خودروساز باواریایی محسوب می‌شود. هافمیستر را طراح مشهور دیگری به‌نام پل براک به موفقیت رساند که قبلا مدیریت بخش طراحی مرسدس بنز و طراحی مدل‌های محبوب بی‌ام‌و سری 8 (Stroke 8 یا Strich Acht) را عهده‌دار بود.

BMW Hofmeister Kink / کینک هافمیستر بی ام و

مدل بی‌ام‌و 30 CSI، تولید سال ۱۹۷۳

در تمام آن سال‌ها، هافمیستر اساسا شکل سنتی و پیشین را در طراحی خودروهای بی‌ام‌و حفظ می‌کرد. گفته می‌شود عنصر تاب‌خوردگی کشش محرک عقب مدل‌های بی‌ام‌و را برجسته‌تر می‌کند (در بخش عقبی مدل‌های تمام‌چرخ محرک).

در گذشته، عنصر کینک هافمیستر در برخی از  مدل‌های بی‌ام‌و مانند CS 2300 و CSL 3.0 با دایره‌ی مختص برند بی‌ام‌و به‌صورت جفت قرار می‌گرفت و بدین‌ترتیب نماد بصری بسیار خاص و چشم‌نواز و منحصربه‌فردی برای این خودروساز آلمانی به‌وجود می‌آورد.

البته نماد باید تاحدممکن حفظ شود؛ اما در بعضی مواقع، می‌توان آن را با روش‌های متفاوتی طراحی کرد. در طول زمان، روند طراحی به‌طوراساسی تغییر می‌کند؛ همان‌طورکه خواسته‌ها و نیازهای مشتری نیز دگرگون می‌شود. با شروع عرضه‌ی مدل کلاسیک بی‌ام‌و 1500 در سال ۱۹۶۱ تا امروز، کینک هافمیستر شکل و سیاق تشخیص‌پذیر خود را حفظ کرده است.

BMW Hofmeister Kink / کینک هافمیستر بی ام و

مدل بی‌ام‌و 3200 CS Bertone، تولید سال ۱۹۶۵

تاب‌خوردگی‌‌های هافمیستر در خودروهای سدان دودر بی‌ام‌و که در اواخر دهه‌ی ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ تولید شده، ازجمله خودروهای سری ۲۰۰۲ و نسل E9 مدل‌های و بی‌ام‌و سری 6 مدل E24، به‌‌وضوح مشاهده‌شدنی است. البته طرح کینک هافمیستر روی خودروهای سدان چهاردر و تورینگ هم با این هدف تطبیق داده شده است که تا‌حدممکن ظاهر آن‌ها شناخته شده و معمولی به‌نظر برسد.

BMW Hofmeister Kink / کینک هافمیستر بی ام و

مدل بی‌ام‌و 635 CSi، تولید سال ۱۹۸۱

مدل‌هایی چون اکتیوتورر، گرن‌کوپه، خودروهای SAV و SAC و GT موجب تکامل طرح و شکل کینک هافمیستر شده ‌است. با شروع سال ۲۰۱۸ و زمانی‌که کوپه بی‌ام‌و سری 8 مدل G15 رونمایی شد، کینک هافمیستر به‌دلیل اینکه محور افقی کناری خودرو رو به بالا و زاویه‌ی عقب خودرو کاهش یافته و کمی رو به بالا بود، شکل و ظاهری برجسته و بحث‌برانگیز به‌خود گرفت.

BMW Hofmeister Kink / کینک هافمیستر بی ام و

مدل بی‌ام‌و 650i کوپه، تولید سال ۲۰۰۷ 

BMW Hofmeister Kink / کینک هافمیستر بی ام و

اگر نمونه‌ی قبلی سری 6 گرن‌کوپه کینک هافمیستر پیشین و قدیمی را به‌نمایش می‌گذاشت، می‌بینید نمونه‌ی جدید G16 بی‌ام‌و سری 8 گرن‌کوپه ارتباط و شباهتی به نمونه و مدل‌های پیشین ندارد.

نمونه‌های جدید بی‌ام‌و سری 2 گرن‌کوپه و سری 6 GT هم بازنگری و انقلاب جدیدی در طراحی کینک به‌وجود آورده و موجب تحول آن شده است. در مدل‌هایی چون بی‌ام‌و X5 و X6 و X7 بیشتر سعی شده از حالت‌های پنجره‌های کناری در خودروها تاحدممکان به‌عنوان نشانه و نماد این برند استفاده شود تا ظاهر سنتی و اصیل آن‌ها حفظ شود.

BMW Hofmeister Kink / کینک هافمیستر بی ام و

تاب‌خوردگی یا کینک هافمیستر و قسمت شیشه‌ای بزرگ که در مدل X7 دیده می‌شود، طرح کلاسیک سدان بی‌ام‌و ۱۵۰۰ را در‌این‌زمینه یادآور می‌شود. نمونه‌ی دیگری از بازنگری و تجدید کینک هافمیستر را می‌توان در نسل G20 بی‌ام‌و سری 3 مشاهده کرد. ظاهر کینک مانند پیکان نوک‌تیزی است که رو به عقب خودرو دارد.

عنصر کینک هافمیستر یا همان خمیدگی پنجره‌های کناری خودرو در مدل‌های واقعی بی‌ام‌و سری 3، روی ستون C قرار دارد. در نسل‌های F30 و F90 و F46 نیز کینک روی همین قسمت خودرو قرار دارد؛ یعنی مستقیما روی بدنه‌ی خودرو و در قسمت بالایی پنجره‌ی عقب خودرو قرار می‌گیرد و به‌گونه‌ای است که اگر در باز شود، این قسمت جابه‌جا نمی‌شود و تکان نمی‌خورد.

BMW Hofmeister Kink / کینک هافمیستر بی ام و

تاب‌خوردگی پیکانی‌شکل به خودروهای جدید بی‌ام‌و سری 1 هم منتقل و سعی شده است تا با اعمال این طرح، خودروها ظاهری جمع‌وجور و هاچ‌بک‌گونه داشته باشد و با کیفیت به‌نظر برسد و به مدل سری 3 نزدیک باشد. با‌این‌حال، چنین عنصری در مدل F40 خیلی جدی گرفته نشده است؛ چون هم‌اکنون پلتفرم فنی محرک جلو FAAR در آن به‌کار می‌رود.

 

BMW Hofmeister Kink / کینک هافمیستر بی ام و

علاقه‌مندان با نگاه به گالری غنی و باشکوه کینک‌های هافمیستر، از طرح و ظاهر مدرن آن‌ها و کاربردشان در نسخه‌های کوپه و گرن‌کوپه بی‌ام‌و سری 6 مدل‌های F13/F06، کوپه بی‌ام‌و سری 4 مدل F32 و سدان سری 3 مدل F30 لذت می‌برند؛ چراکه چنین تاب‌خوردگی‌هایی ظاهری زیبا و واقعا جذاب به خودرو می‌دهند.

برجسته‌ترین دستاورد کینک هافمیستر را می‌توان به‌راحتی در مدل‌های کوپه سری E9 مشاهده کرد. بینندگان تحت‌تأثیر طراحی ساده و مرتب و پیشرفته‌ی تاب‌خوردگی آن قرار می‌گیرند که با قرارگرفتن دایره یا لوگو بی‌ام‌و روی ستون عقب خودرو، گیرایی آن را دوچندان می‌کند.

BMW Hofmeister Kink / کینک هافمیستر بی ام و

اثر سه‌بعدی کینک هافمیستر تراشیده شده و فرورفته که در سدان G30 بی‌ام‌و سری 5 به‌کار گرفته شده است، به‌طورخاصی زیبا و نشانگر آزادی و گستردگی طراحی ظاهری آن است و با وجود تکامل، همچنان طرح کلاسیک خود را حفظ می‌کند. کینک هافمیستر در مدل G30 بی‌ام‌و سری 5 می‌خواهد مانند طراحی ناشناخته و دور از انتظار، موجبات شگفتی کامل و شگرف بینندگان را فراهم کند.  

BMW Hofmeister Kink / کینک هافمیستر بی ام و

کوپه‌ی اسپرت و جمع‌وجور جدید بی‌ام‌و X2 با اینکه مدل دودر واقعی نیست، نگاهی به میراث گذشته‌ی خود دارد و با قراردادن و به‌نمایش‌گذاشتن لوگو مدوّر بی‌ام‌و روی ستون C و تقریبا درکنار کینک دست‌کاری‌شده و تغییریافته، احترام ویژه‌ای به مدل‌های پیشین E9 3.0 CS و 2800 CS گذاشته است. 

BMW Hofmeister Kink / کینک هافمیستر بی ام و

بدین‌ترتیب، کینک هافمیستر طرحی کاملا نمادین و بسیار جذاب و منحصربه‌فرد بی‌ام‌و به‌حساب می‌آید که به ایستادگی و رویارویی با آزمون گذشت زمان و حتی نوآوری و نوین‌سازی خود موفق شده است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها