کد خبر : 40541

15 خودروی بدفروش سال 2019

15 خودروی بدفروش سال 2019

شنیدن نام المانی‌ها در این فهرست سخت است اما متأسفانه AUDI در این لیست حضور دارد و به‌جای یک نماینده دو نماینده با خود به همراه آورده است.

به گزارش خودروتک به نقل از جی اس ام ، بدون شک سال 2019 آن سالی نبود که خودروسازان انتظار ان را می‌کشیدند.  

با توجه به رکود نسبی در بازار خودرو در این چند سال گذشته اکثر خودروسازان برای نجات از ورطه سقوط و کسب حداقل درامد از بازار راکد کنونی تلاش فراوانی می‌کنند.

عده‌ای قیمت محصولات را پایین آورده‌اند. عده‌ای دیگر امکانات فوق‌العاده‌ای را به خودروهایشان افزودند وعده‌ای هم هیچ کاری نمی‌کنند و منتظر روزهای خوب نشسته‌اند. با توجه به تمام این نکات سعی داریم به 15 خودرو اشاره‌کنیم که در سال 2019 بسیار کم به فروش رفتند و حال در یک‌قدمی حذف از چرخه تولید سازندگانشان قرارگرفته‌اند.

1- Lexus GS

3,378 دستگاه

اولین خودروی این لیست متعلق به خودروساز ژاپنی لکسوس است. لکسوس که به ساخت ماشین‌های گران‌قیمت و لوکس شهرت دارد تمام فاکتورهای موفقیت را در این خودروی زیبا جای‌داده است. این زیبای توانمند از یک موتور هشت سیلندر با ظرفیت 5 لیتری استفاده می‌کند که توان تولید 467 اسب بخار نیروی خالص را برای این خودرو را دارا است. البته امکانات و ظاهر این خودرو هم در نوع خود بی‌نظیر بوده و چیزی کمتر از رقبا ندارد. اما متأسفانه تنها دلیل فروش پایین این خودرو را باید به داشتن رقیبی فوق‌العاده قدرتمند مربوط بدانیم. BMW 5/M5 رقیب مستقیم این خودرو محسوب می‌شود. بدون شک زمانی که شما بخواهید بین 70 تا 80 هزار دلار برای خودرویی خرج کنید به سمت خودرویی می‌روید که نام پرآوازه‌تری دارد. این قضیه برای لکسوس گران تمام‌شده و باعث این شده که از این خودرو تنها 3378 مدل در دنیا به فروش برسد.

 

2- Toyota Supra

2,884 دستگاه

بازهم یک ژاپنی دیگر در رقابت با یک المانی می‌بازد. سوپرا از آن خودروهایی است که از گذشته تابه‌حال موردعلاقه بسیاری از ماشین دوستان بوده است. بسیاری معتقدند این خودرو رقیب مستقیم BMW Z4 است. موتور این خودرو ساخت شرکت BMW است. یک موتور 6 سیلندر با ظرفیت 3 لیتری که توان تولید 335 اسب بخار را دارا است. شاید یکی از دلایل فروش پایین این خودرو را باید در ظاهر ان جست‌وجو کرد. با توجه به قیمت 55 هزار دلاری سوپرا. ظاهر درهم‌رفته و نه‌چندان زیبای ان هیچ تناسبی باقیمتش ندارد و صدالبته که BMW Z4 در این زمینه گوی رقابت را از سوپرا ربوده است.

 

3- Nissan 370Z

2,384 دستگاه

بازهم باید جایگاه سوم را به یک ژاپنی دیگر واگذار کنیم. البته نیسان هیچ‌گاه خودروساز پرفروشی نبوده است اما حضورش در جای گاه سوم بیشتر نشان‌دهنده‌ی این واقعیت است که صنعت خودروسازی ژاپن دیگر در روزهای اوج خود قرار ندارد. از مدل 370Z تابه‌حال سه مدل نیسمو کوپه و رود ستر ساخته‌شده که این فروش ناامیدکننده مربوط به مدل کوپه آن است. این خودرو که در گران‌ترین تریم خود برچسب 39 هزار دلاری را به همراه دارد از یک موتور شش سیلندر با حجم 3.7 لیتری استفاده می‌کند که می‌تواند 337 اسب بخار تولید کند. البته نیسان برای لذت بیشتر رانندگی این مدل را با یک جعبه‌دنده‌ی دستی 5 سرعتِ همراه کرده است. با تمام این تفاسیر و ویژگی‌ها این اولین بار در تاریخ 50 ساله‌ی 320Z است که این خودرو با چنین فروش پایینی همراه می‌شود.

 

4- Subaru BRZ

2,334 دستگاه

متأسفانه بازهم ژاپنی‌ها. این قضیه فروش کم گریبان خودروساز محبوب ژاپنی‌ها یعنی سوبارو را هم گرفته است. این خودرو برادر ناتنی هم دارد که محصول تویوتا است و نامش 86 است. بیشتر ویژگی‌های این دو خودرو شبیه یکدیگر است اما در یک مورد تفاوت عمده دارند آن‌هم بحث فروش است جایی که 86 چیزی نزدیک 2.5 برابر بیشتر از BRZ فروخته است. توان این ماشین خیلی چنگی به دل نمی‌زند. این خودرو از یک موتور 4 سیلندر باتوان خروجی 205 اسب بخار استفاده می‌کند که برای یک خودروی اسپرت به‌هیچ‌عنوان جالب به نظر نمی‌رسد. قیمت این خودرو در بازار جهانی در گران‌ترین تریمش 31 هزار دلار است.

 

5- Jaguar F-Type

2,279 دستگاه

نوبتی هم که باشد نوبت انگلیسی‌هاست. واقعیت این است که پلنگ انگلیسی چند سالی هست که خود را بازنشسته کرده و اصلاً کسی در بازار خودرو به‌ویژه در اروپا به جگوار به چشم یک رقیب سرسخت نگاه نمی‌کند. قضیه زمانی بدتر می‌شود که شما می‌فهمید مدل خوش‌نام و محبوب F-TYPE که باعث شد دوباره نگاه‌ها به سمت‌وسوی جگوار برگردد چنین فروش ناامیدکننده‌ای را در 2019 تجربه کرده. ظاهر این ماشین بی‌نظیر است و در بخش قوای محرکه هم جگوار عالی عمل می‌کند. این خودرو در گران‌ترین تریمش از یک موتور سوپر شارژ 8 سیلندر استفاده می‌کند که می‌تواند برای این خودروی 124 هزار دلاری 550 اسب بخار توان تولید کند. بدون شک بزرگ‌ترین اشتباه جگوار در این چند سال گذشته افزایش قیمت پلکانی F-TYPE بوده است. عاملی که باعث شده است ابن خودرو وارد رقابت ناعادلانه‌ای با بالا رده‌های BMW و مرسدس شود.

 

6- Genesis G90

2,238 دستگاه

بالاخره نوبت به کره‌ای‌ها هم رسید. بدون شک GENESIS G90 را باید جزو بهترین خودروهای ساخت کره تا به امروز بدانیم. این خودرو که باقیمت فوق‌العاده 69 هزار دلاری‌اش قرار بود به مبارزه با لوکس‌های المانی برود درنهایت چیزی جز شکست به دست نیاورد. شاید استراتژی جنسیس برای فروش این ماشین در اروپا عامل اصلی شکست این خودرو در 2019 بوده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند جنسیس قسمت‌های زیادی را از روی همان رقبای المانی کپی کرده که این هم یکی از نکات تأثیرگذار بر فروش این خودرو بوده است. اما ظاهراً جنسیس از اشتباه قبلی خود درس گرفته است و در نسل جدید این ماشین از یک طراحی کاملاً متفاوت استفاده کرده است.

 

7- Audi TT

1,324 دستگاه

شنیدن نام المانی‌ها در این فهرست سخت است اما متأسفانه AUDI در این لیست حضور دارد و به‌جای یک نماینده دو نماینده با خود به همراه آورده است. TT محصولی است که قریب به 20 سال با شکل‌های متفاوت خود را روی خط تولید کارخانه حفظ کرده است. قیمت این خودروی کوچک اندام 45 هزار دلار است. این خودرو از یک موتور 2 لیتری 4 سیلندر استفاده می‌کند که می‌تواند 228 اسب بخار تولید نماید. البته دلیل روشنی برای کاهش محسوس فروش این مدل مشخص نشده اما ظاهراً کاهش فروش صرفاً محدود به این خودرو نبوده و خودروهای دیگر AUDI نیز در سال گذشته دچار کاهش فروش شدند.

 

8- Lexus LC 500

1,219 دستگاه

لکسوس. ظاهراً روزهای خوب برای لکسوس خیلی وقت است که تمام‌شده. حتی این خودروی فوق‌العاده‌ی 100 هزار دلاری هم شانس نیاورده. LC-500 از آن خودروهایی است که با یک نگاه عقل و هوش را از دلتان می‌رباید. امکانات این خودرو واقعاً در حد و اندازه‌ی قیمت بالایش هستند. این خودرو در بحث قدرت هم عالی عمل می‌کند و از یک موتور 8 سیلندر با ظرفیت 5 لیتری استفاده می‌کند. توان تولیدشده‌ی این خودرو چیزی در حدود 471 اسب بخار تعیین‌شده است این رقم باعث شده این خودرو 0 تا 100 را در زیر 4 ثانیه طی کند. با همه‌ی این ویژگی‌ها این خودرو بسیار کم‌فروش بوده تا جایی که لکسوس را در مورد تولید نسل آینده آن به شک انداخته است.

 

9- Jaguar XF

1,187 دستگاه

اصلاً از این‌که نام یکی دیگر از خودروهای جگوار را در این لیست می‌شنوم تعجب نمی‌کنم. XF از آن دسته خودروهایی است که شما هرگز دلیل ساختش را درک نمی‌کنید. برخلاف تمام خودروهای بالا که به‌نوعی دچار کم‌لطفی شده بودند این خودرو کاملاً درست در این لیست قرارگرفته است. جالب این است که آمار فروش این ماشین هرسال بدتر از سال پیش است اما بااین‌حال جگوار هنوز هم اصرار دارد قیمت این سدان نه‌چندان زیبا را روی 68 هزار دلار نگه دارد. این خودرو از موتور 6 سیلندر استفاده می‌کند که توان تولید 380 اسب بخار را دارد. به نظر می‌رسد دوره‌ی این نجیب‌زاده انگلیسی کم‌کم رو به پایان باشد و جگوار از همین‌الان باید به فکر یک جایگزین مناسب برای ان باشد.

 

10- Audi R8

574 دستگاه

R8 از آن دسته خودروهایی است که با بزرگان رقابت می‌کند و تا همین چند سال پیش در خانه‌ی اکثر هنرمندان و یا ورزشکاران شاخص یک R8 پیدا می‌شد. البته قیمت 184 هزار دلاری این خودرو ایجاب می‌کند که تنها همین افراد مشتریان این خودرو باشند. قابل به ذکر است که این آمار ناامیدکننده 2 سالی هست که گریبان این خودروی زیبا و توانمند را گرفته است. البته حضور رقیبی سرسخت چون هوراکان رقابت را برای R8 بسیار سخت‌تر کرده است. نکته جالب این است که پیشرانه هوراکان و R8 یکی است و هردو از یک پیشرانه‌ی 10 سیلندری با حجم 10 لیتر استفاده می‌کنند که می‌تواند توانی برابر 562 اسب بخار تولید کند. در پایان باید اضافه کنیم R8 یک خودروی تمام‌عیار است و واقعاً دوست داریم این خودروی دوست‌داشتنی را سالیان سال بر روی خطوط تولید AUDI ببینیم.

 

11- Volvo V90

500 دستگاه

زمانی که VOLVO خودروی XC90 را به‌عنوان یک شاسی‌بلند سایز متوسط معرفی کرد کمی بعد از آن تصمیم به معرفی خودرویی بزرگ‌تر گرفت. V90 خودرویی بود که قرار بود با سایز بزرگ‌تر بازار بزرگتری را هدف قرار دهد. اما ظاهراً استقبال از XC90 آن‌چنان خوب بود که دیگر فرصت عرض‌اندام به برادر بزرگ‌تر نمی‌رسید. شاید اصلی‌ترین عامل فروش پایین این خودرو را در بدشانسی VOLVO جستجو کرد. V90 خودروی ان چنان قوی‌ای نیست و برای قوای محرکه‌ی آن از یک موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری با توان تولیدی 250 اسب بخار استفاده‌شده است. V90 درزمینهٔ ی رفاهی بسیار خوب عمل می‌کند و می‌تواند به‌عنوان یک خودروی کامل خانوادگی مدنظر قرار گیرد. در پایان این را اضافه می‌کنیم که قیمت این خودرو در بازار جهانی در بالاترین تریمش حدود 61 هزار دلار تعیین‌شده است.

 

12- Kia K900

390 دستگاه

تعداد کره‌ای‌های حاضر در لیست به 2 رسید. البته بدون شک کیا جزو خودروسازان پرفروش محسوب می‌شود اما در مورد K900 قضیه فرق می‌کند. روز اولی که کیا این خودرو را معرفی کرد در توضیحات خود آورد"این خودرو آنچه از یک خودروی لوکس انتظار دارید را به شما به یک قیمت معقول می‌دهد" اما ظاهراً کیا فراموش کرده بود که باور اکثریت مردم بر این است که قیمت یک خودروی لوکس هرگز معقول نیست و اگر هم باشد آن خودرو دیگر لوکس نیست. این بار برخلاف همیشه کیا درک درستی از واقعیت نداشت و فکر می‌کرد باقیمت 60 هزار دلاری و با دادن لقب لوکس می‌تواند خریداران را به سمت سوی خود متمایل کند. واقعیت این است که وقتی می‌گوییم خودروی لوکس به‌جای اینکه به یاد K900 بیفتیم بیشتر به یاد BMW 7 یا مرسدس کلاس S می‌افتیم. البته اصلاً فکر نکنید که K900 یک خودروی معمولی است. این خودرو از تمام امکانات مورد انتظار برای لوکس بودن بهره می‌برد. حتی کیا در بحث قوای محرکه هم کم نگذاشته و از یک موتور 6 سیلندر 2 توربویی با توان تولید بیش از 350 اسب بخار استفاده کرده است. اما در پایان در مورد این خودرو فقط می‌توان از یک واژه استفاده کرد و آن‌هم شکست است.

 

13- Nissan GT-R

331 دستگاه

متأسفانه سلطان دریفت جهان هم در این لیست حضور دارد. شاید باور کردن این موضوع برای خودروسازان کمی سخت باشد ولی واقعیت این است خریداران خودرو نسبت به قبل تغییر کرده‌اند و به‌جای توجه به توان یا ظاهر خودرو بیشتر به کارایی ان اهمیت می‌دهند. متأسفانه این واقعیت در مورد خودروی افسانه‌ای نیسان یعنی GTR کاملاً صادق بوده است. این خودروی 145 هزار دلاری از یک موتور 6 سیلندر با حجم 4.7 لیتر و دو توربوشارژ بهره می‌گیرد که می‌تواند توان 565 اسب بخاری را برایش به همراه بیاورد از طرفی ظاهر خشن و باهیبتش رقبایش را از همین‌الان از دور خارج کرده است ولی بازهم تمام این نکات نتوانسته جلوی فروش ناامیدکننده‌ی GTR را بگیرد. شاید نیسان باید کمی بیشتر به سلیقه مشتریان امروزی احترام بگذارد.

 

14- Acura NSX

238 دستگاه

اولین چیزی که در مورد NSX به ذهنمان می‌رسد قیمت 160 هزار دلاری آن است. البته این خودرو اولین و آخرین خودروی هیبریدی این لیست نیز هست. توان این خودرو را یک موتور 6 سیلندر با حجم 3.5 لیتری تأمین می‌کند البته باید به این موتور دو توربو شارژ و سیستم هیبرید را هم اضافه کنیم تا در این صورت توان این سامورایی به بیش از 600 اسب بخار برسد. شاید علت فروش پایین این خودرو بازهم به رقبای نام دار برگردد. خبر بد در مورد این خودرو این است که اکورا تصمیم گرفته به‌زودی تولید این خودرو را متوقف کند.

 

15- Alfa Romeo 4C

238 دستگاه

اما اجازه بدهید مقام پانزدهم یا بهتر عنوان کم‌فروش ترین خودروی سال 2019 را به یک ایتالیایی بدهیم. درست است همه صنعت خودروسازی ایتالیا را با سوپر کارها و خودروهای فوق‌سریعش می‌شناسند. اما در بین تمام برندهای بزرگ ایتالیا یکی از آن‌ها چند سالی است که کم‌فروغ شده و دیگر اعتبار قبل را ندارد. درست حدس زدید آلفا. خودروسازی که روزی نماد خودروسازی ایتالیا بود ولی امروز برای بقا می‌جنگد. شاید 4C بدترین خودروی ساخته‌شده در کل تاریخ آلفا باشد. یک خودروی بسیار کوچک با یک موتور 1.75 لیتری 4 سیلندر به همراه یک توربوشارژ که می‌تواند درنهایت تلاش 237 اسب بخار برای یک خودروی 60 هزار دلاری تولید کند. نمی‌دانم چرا آلفا هیچ‌گاه دست به ساخت یک ماشین همه‌پسند نمی‌زند. باهمه ی این تفاسیر و این آمار شاید حتی خود آلفا هم باید به فکر بازنشستگی باشد.

 

عوامل زیادی دست‌به‌دست هم می‌دهند تا یک محصول تبدیل به یک افسانه و نماد شود. حال اگر یکی از این عوامل رعایت نشود و یا از قلم بیفتد نتیجه معکوس می‌دهد و محصولی را از عرش به فرش می‌رساند. اما بااین‌همه سال 2019 مدت‌هاست که تمام‌شده و همه چشم به 2020 دوخته‌اند. باید دید در این رقابت کدام خودروها حذف‌شده و به تاریخ می‌پیوندد و کدام تبدیل به آرزوی میلیون‌ها نفر می‌شود.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها