کد خبر : 38540

فناوری تعویض دنده بر حسب شرایط جاده

فناوری تعویض دنده بر حسب شرایط جاده

این فناوری از اساس کارش این است که بهترین دنده را برای وضعیت پیش بینی کند و به طور خودکار به آن دنده شیفت نماید.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، کیا برای این فناوری جدید خود عنوان «سیستم شیفت دنده متصل به فناوری ارتباطات و اطلاعات» گذاشته است. بار قبل هم هیوندایی و کیا در فناوری «سیستم انتقال قدرت با نسبت متغیر» یا CVT انقلابی ایجاد کرد و IVT را معرفی کرد که مخفف «سیستم انتقال قدرت هوشمند» یا Intelligent Variable Transmission بود. در این فناوری به جای تسمه های Push از تسمه های زنجیری استفاده می شود که در بهینه سازی مصرف سوخت هم مؤثر است.

این سیستم انتقال قدرت هوشمند هم سر از مدل اکسنت هیوندایی درآورد. حاصل آن هم بهبود پیمایش از 32 به 36 مایل به ازای مصرف هر گالن بنزین بود. هیوندایی و کیا به این فناوری بسنده نکردند و حالا فناوری جدید موسوم به ICT را معرفی کرده که عنوان آن Information and Communication Technology (ICT) Connected Shift System سیستم تغییر دنده متصل به فناوری ارتباطات و اطلاعات است.

این فناوری از اساس کارش این است که بهترین دنده را برای وضعیت پیش بینی کند و به طور خودکار به آن دنده شیفت نماید. این اطلاعات را هم رادار، دوربین، و حسگر و همچنین مکان یاب و مسیریاب سه بعدی از وضعیت جاده به پردازشگر خودرو ارسال می کند و پردازش گر است که اطلاعات لازم رابه قوای محرکه و سیستم انتقال قدرت می فرستد.

سیستم مکان یاب و مسیریاب سه بعدی یا 3D Navigation پستی و بلندی های جاده، پیچ و خم ها و وضعیت ترافیکی را از پیش می بیند و اطلاعات لازم را به پردازشگر در کسری از ثانیه ارسال می نماید. دوربین هم اطلاعات خطوط جاده را می فرستد. رادار سرعت و مسافت را نسبت به سایر خودروها می سنجد و اطلاعات آن را مخابره می کند.

با همه این داده هایی که از بخش های مختلف می رسد، بهترین سناریو پیش بینی می شود. به این ترتیب بهترین دنده ای که کمترین مصرف سوخت و بهینه ترین حالت توان موتور را داشته باشد برای لحظه انتخاب می شود.

اندازه گیری های انجام شده با این فناوری جدید نشان داده که در مسیرهای پرپیچ و خم تا 43 درصد بهینه سازی ارتقا می یابد. ترمز گیری هم 11 درصد کاهش پیدا می کند. همه ی این عوامل روی راحتی رانندگی و کاهش خستگی و کاهش مصرف لنت و به طور کلی قطعات مصرفی هم مؤثرند.

این فناوری جدید در مدل های آتی هیوندایی و کیا به کار گرفته خواهند شد. البته این دو خواهر کره ای هنوز مشخص نکرده اند که اولین خودرویی که به چنین فناوری ای مجهز می شوند کدام است.

این فناوری بخشی از یک برنامه بزرگتر در تمامی خودروسازان است که در آن قرار است همه خودروها با شبکه های کامپیوتری طوری ارتباط داشته باشند که به بهبود ترافیک کمک کند و در نهایت امکان خودران شدن خودروهای آینده فراهم آید.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها