کد خبر : 38386

ابداع فناوری فرمان لمسی از سوی تسلا

ابداع فناوری فرمان لمسی از سوی تسلا

اخبارهای اختراعات ثبت شده اخیر نشان می دهد که تسلا برای فرمان خودروهای آینده، برنامه دارد و علاوه بر این که تمام کنترل ها از حالت مکانیکی به لمسی حساس تبدیل می شوند، «بازخورد هاپتیک» و تغییر دنده یکپارچه در فرمان به کارکردهای فرمان اضافه می شوند.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، کنترل منوی مسیریاب در نقشه و کنترل سیستم صوتی، تصویری، اینترنتی به دکمه های استاندارد روی فرمان تبدیل شده اند اما بازخورد هاپتیک haptic feedback عملاً فرمان را به یک روبات تبدیل می کند. به بیان دیگر، آن چه خودروسازان پرمیوم [منظور تجملی و بسیار گران قیمت] امروز عرضه می کنند، قرار است در خودروهای ارزان تر هم به یک استاندارد تبدیل شود. در حقیقت دکمه های مکانیکی روی فرمان به دکمه های لمسی حساسی تبدیل می شوند که اولا در آنها نور ال ایی دی به کار رفته ثانیاً از حرکات دست فرمان می پذیرند. البته در پورشه تایکان، فناوری هاپتیک به کار رفته است و مرسدس بنز هم یک صفحه ردگیری یا trackpad بسیار کوچک روی برخی از خودروهای خود تعبیه کرده است.

به بیان ساده تر، فرمان خودرو شباهت زیادی به تلفن های هوشمند لمسی پیدا کرده که از حرکت دست، ضربه ، نیشگون و نظیر آن هم فرمان می گیرد. این کار کمک می کند که راننده تمرکز خود را از دست ندهد و برای اجرای فرمان دست خود را به سمت صفحه نمایش روی داشبورد دراز نکند. با این کار راننده چشم از جاده و مسیر بر نمی دارد.

البته از روی این ثبت اختراع ها نمی توان حدس زد که آیا فرمان چراغ های راهنما هم از حالت مکانیکی به لمسی تبدیل خواهد شد یا خیر. از این رو باید صبر کرد و دید که طراحان چه تصمیمی می گیرند. این طراحی تا به حال منحصر به فراری باقی مانده است و کسی هنوز  تقلید نکرده یا از آن اقتباس ننموده است.

حالا که دنده خودروهای اتومات چهار حالت پارک، عقب، خلاص و رانندگی [به ترتیب P، R، N و D] دارند، برای طراحان کار ساده ای خواهد بود که این دکمه ها را لمسی کرده و به روی فرمان بیاورند. با این کار باز هم به راننده کمک می کند که مجبور نباشد چشمش را از اطراف خود بردارد و به سمت داخل خودرو نگاه کند.

البته ثبت اختراع همیشه به معنی تولید انبوه نیست و اصلا معلوم نیست که تسلاهای سال آینده به چنین فناوری پیشرفته ای مجهز باشند. ضمن آن که معمولاً خودروسازان پرتجمل، تلاش می کنند این امکانات را برای خودروهای محفوظ نگهدارند که مشتریان پولدار می خرند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها