کد خبر : 14265

ملاک‌ ها و معیارهای رتبه‌بندی معلمان صوری است!

ملاک‌ ها و معیارهای رتبه‌بندی معلمان صوری است!

یکی از اصلی ترین سوالات در خصوص طرح رتبه بندی معلمان این است که آیا این طرح با دورنمای کنونی به اهداف اصلی خود خواهد رسید؟

در همین رابطه محمد داوری، کارشناس آموزشی نسبت به سرانجام رسیدن طرح رتبه‌بندی معلمان چندان خوشبین نیست و بر این باور است که رتبه‌بندی به نتیجه اصلی خود یعنی ایجاد انگیزه در معلمان برای ارتقای توانمندی و شایستگی نخواهد رسید و این طرح آنقدر انگیزه در افراد ایجاد نمی‌کند که تلاش بیشتری داشته باشند.

او ملاک‌ها و معیارهای رتبه‌بندی را صوری می‌داند که فرد می‌تواند با ظاهرسازی و جمع‌آوری اسناد و مدارک، مراحل را طی کند و به همین دلیل می‌توان گفت که هم بستر و ساختار و هم ذهینت و نگرش‌ها برای اجرای رتبه‌بندی فراهم نیست در چنین شرایطی نتیجه طرح هم این می‌شود که در نهایت رقمی به حقوق فرد اضافه می‌شود و هدف اصلی که ایجاد رقابت داخلی بین معلمان برای افرایش کارآمدی است، تحقق پیدا نمی‌کند چون در نظام ارزیابی عملکرد معلمان ضعف جدی وجود دارد.

این کارشناس آموزشی، ارزیابی واقعی عملکرد معلم را برای ارتقای وضعیت و به تناسب آن افزایش حقوق، ضروری تلقی می‌کند و "نظام ارزیابی عملکرد معلمان" را پیش‌نیاز اصلی موفقیت طرح رتبه‌بندی می‌داند و بر ضرورت تشکیل سازمان نظام معلمی که طرح آن در شورای عالی ارائه شد، تاکید دارد چرا که این سازمان می‌تواند وظیفه ارزیابی‌ها را عهده‌دار شود.

این سازمان همانند سازمان نظام پزشکی یا نظام مهندسی فعالیت و شاخص‌‌های کارآمدی معلم را تعریف و ارزیابی می‌کند و به آنها کارتی می‌دهد که فرد به هر جایی که مراجعه کرد حتی برای تدریس خصوصی می‌تواند مدعی شود "معلم است و این رتبه را دارد".

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها