کد خبر : 14036

طرح رتبه بندی حقوق معلمان را افزایش می دهد؟

طرح رتبه بندی حقوق معلمان را افزایش می دهد؟

رتبه‌بندی معلمان که چند سالی است وعده اجرای آن شنیده می‌شود، قرار است در سال جدید، وارد فاز اجرا شود هرچند پیش از این مسئولان آموزش و پرورش وعده اجرای آن را از مهر 97 داده بودند اما بنا به دلایلی از جمله آماده نشدن آیین‌نامه، کار پیش نرفت. وزیر آموزش و پرورش در آخرین ماه سال 97 گفت که دولت مصمم است از سال 98 رتبه‌بندی معلمان را اجرایی کند و از مهر 98 این طرح اجرا خواهد شد.

در بحث ترمیم حقوق با اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان، اظهارنظرهای مختلفی از سوی مسئولان آموزش و پرورش مشاهده می‌شود به‌عنوان مثال وزیر آموزش و پرورش یک بار می‌گوید "رتبه‌بندی مهمترین طرح آموزش و پرورش برای معیشت معلمان است" و روز دیگر معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید "باید دو مقوله وضعیت معیشتی معلمان و طرح رتبه‌بندی حرفه‌ای را از یکدیگر تفکیک کنیم! رتبه‌بندی حرفه‌ای در بیشتر نظام‌های آموزش و پرورش دنیا وجود دارد که هدف آن افزایش و ارتقای کیفیت آموزش است و بهبود وضعیت معیشت معلمان یکی از پیامدهای اجرای طرح رتبه‌بندی است، خواهش من از همه فرهنگیان عزیز این است که طرح رتبه‌بندی را برای ارتقای کیفیت آموزشی دنبال کنند و وقتی این طرح درست اجرا شود قطعاً منجر به بهبود معیشت نیز خواهد شد".

این موضوع که چرا نگرش معلمان به موضوع رتبه‌بندی از منظر افزایش دریافتی و بهبود معیشت است و چرا رتبه‌بندی به مهمترین مطالبه معیشتی فرهنگیان از دولت تبدیل شده است، موضوعی است که یکی از دلایل آن را باید در وضعیت معیشتی نامناسب معلمان جست‌وجو کرد؛ همچنین  پیش از این احمد عابدینی معاون شورای عالی آموزش و پرورش گفته بود "نقطه آغاز بهره‌برداری از مزایا در سال پنجم است و از زمانی که فرد رتبه‌ای اخذ می‌کند تا 5 سال بعدی فرآیند حرکت به‌سمت رتبه‌بندی معلمان وجود خواهد داشت".

همچنین اگر قرار باشد با اجرای نظام رتبه‌بندی، معلمان مدارس تمام‌وقت باشند که علاوه بر تدریس، به انجام فعالیت‌های مرتبط با امور آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان و پژوهش بپردازند، آیا این شرایط هم‌اکنون  در مدارس فراهم است؟

به هر حال رمزگشایی از طرح رتبه‌بندی فرهنگیان در سال جدید انجام خواهد شد و پس از آن می‌توان به سؤالاتی که مطرح شد، پاسخ دقیقتری داد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها