کد خبر : 64709

همه چیز درباره مزدا ۳ در ایران

همه چیز درباره مزدا ۳ در ایران

مزدا ۳ که از سال ۲۰۰۳ توسط مزدای ژاپن به بازار عرضه می‌شود را همه به‌عنوان جانشین سدان موفق مزدا ۳۲۳ می‌شناسند.

این خودرو که در ٰژاپن و چین با نام مزدا اکسلا شناخته می‌شود در ۲ نسخه‌ی سدان کامپکت و هاچ‌بک عرضه و بر روی پلتفرم C1 فورد طراحی شد، یعنی همان پلتفرمی که در فورد فوکوس هم شاهد هستیم. پس از ۳ سال از عرضه‌ی موفق آن، مزدا فیس‌لیفتی از این نسل را در سال ۲۰۰۶ روانه‌ی بازار کرد. همین مدل فیس‌لیفت شده از نسل اول مزدا ۳ بود که بازار موفق جهانی‌اش را به واسطه‌ی بهمن‌موتور در ایران هم تجربه کرد.

بهمن‌موتور که تجربه‌ی موفق فروش و بازار خوب مونتاژ مزدا ۳۲۳ را در کارنامه‌ی خود داشت مونتاژ جانشین این موفقیت یعنی مزدا ۳ را در برنامه‌ی خود قرار داد. بنابراین یک سال پس از عرضه‌ی نسخه‌ی فیس‌لیفت این خودرو یعنی سال ۸۶ خط مونتاژ CKD آن را در کشور راه اندازی کرد. مزدا ۳ تاکنون در ۴ تیپ  و در نسخه‌‌های هاچ‌بک و سدان در ایران عرضه شده است. این خودرو همواره در بین جوانان محبوبیت زیادی داشته و همچنان بسیار مورد توجه است. اکنون به توضیح مختصری از تفاوت تیپ‌های آن‌ با یکدیگر می‌پردازیم.

تفاوت تیپ‌ها

تیپ ۱: موتور ۲لیتری، ۴ سیلندر، با جعبه‌دنده ۵ دنده‌دستی که توان ۱۴۵ اسب‌بخار و گشتاور ۱۸۷ نیوتن‌متر را تولید می‌کند، روی همه تیپ‌های این خودرو قرار دارد. تیپ ۱ که ساده‌ترین مدل این خودروست، دارای آپشن‌های محدودی نظیر رادیو پخش کاست و CD است. این خودرو فاقد کمترین آپشن‌ها نظیر روکش چرمی صندلی و سانروف است. تیپ ۱ و ۲ از نظر ظاهری تفاوت‌هایی با ۲ مدل دیگر دارند. نداشتن اسپویلر، رکاب، پروژکتور و سپر عقب غیرهم‌رنگ با بدنه برخی از این تفاوت‌ها به حساب می‌آیند.

تیپ ۲: در این تیپ شاهد امکانات بیشتری هستیم و خودرو اتوماتیک است. امکاناتی که می‌تواند به‌راحتی با خودروهای داخلی رقابت کند و خریدار را به‌سمت خود بکشد. برخی از این امکانات عبارتند از: دسته‌دنده، فرمان و روکش صندلی چرمی، رادیو پخش CD و گرم‌‌کن صندلی. این مدل دارای حداقل امکاناتی است که خرید مزدا ۳ را منطقی می‌کند و تمایزی میان این خودرو و خودروهای داخلی مشابه ایجاد می‌کند.

تیپ ۳: بدیهی است که هرچه مدل‌های خودرو بالاتر می‌رود، امکانات رفاهی آن هم بیشتر می‌شود. در این مدل، علاوه بر تمامی امکانات رفاهی تیپ ۲، برف‌پاک‌‌کن اتوماتیک با حس‌گر باران، سپر و جلوپنجره اسپرت، سانروف و چراغ‌ جلو با قابلیت روشن و خاموش‌شدن اتوماتیک تعبیه شده است. امکانات رفاهی تیپ ۳ مزدا ۳ فراتر از استانداردهای خودروهای داخلی است و به طبع قیمتش هم زیادتر از آنها است.

تیپ ۴: تیپ ۴ مزدا ۳ که در ایران با عنوان مزدا نیو شناخته می‌شود، با تغییراتی در موتور خود مواجه شده است که از آنها می‌توان به حجم موتور ۲۰۰۰ سی‌سی آن اشاره کرد که با جعبه‌دنده ۵ دنده خودکارش قدرت ۱۴۷ اسب‌بخار تولید می‌کند. مصرف سوخت این خودرو در ۱۰۰ کیلومتر حدود ۸ لیتر است و شتاب صفر تا صد آن به ۹٫۲ ثانیه می‌رسد. از ویژگی‌های این تیپ مزدا ۳ می‌توان به طراحی بدنه و اتاقک جذاب، هندلینگ عالی و سواری اسپرت، دقت زیاد جعبه‌دنده، استهلاک کم قطعات فنی و صندوق‌عقب جادار اشاره کرد. ولی ارتفاع پایین خودرو، و گیر کردن کف آن هنگام عبور از دست‌اندازها، و فضای محدود صندلی‌های عقب از ایرادهای طراحی این خودرو به‌ شمار می‌رود.

منبع :  مزدا دیوار

شرایط بازار و قیمت

بررسی بازار مزدا ۳ نشان می‌دهد این خودرو در نمونه‌های صفر مانند قبل پرفروش عمل نمی‌کند. قیمت روز خودرو مزدا دیوار و نمودار رشد قیمت آن گویای افزایش قیمت نجومی آن همگام با بازار است. به‌نظر یکی از دلایل این افت فروش در همین نکته و البته کاهش چشمگیر تیراژ تولید مزدا ۳ پس از تحریم‌ها نهفته است. البته نسخه‌های کارکرده مزدا ۳ همچنان محبوبیت بسیاری دارند و خریدوفروش پرتعدادی را تجربه می‌کند.

نکته مهم‌تر اینکه بیشتر کسانی که مزدا ۳ خودروی محبوب‌شان است، نسخه‌های تیپ ۳ مدل ۱۳۹۱ به قبل را بیشتر می‌پسندند چرا که برخی قطعات فنی و همچنین دستورهای کددار را روی این مدل‌ها بیشتر می‌توان پیدا کرد. به‌گفته کارشناسان نسخه‌های قبل از فیس‌لیفت مزدا ۳، قدرت‌شان حدود ۴ اسب‌بخار قوی‌تر است. این دلایل را باید به عوامل فروش کم‌تعداد نسخه‌های صفر اضافه کرد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها